۰ نفر

مواردی که باید راجع به کمر درد بدانید؟

۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۹:۴۱
کد خبر: 538706
مواردی که باید راجع به کمر درد بدانید؟

کمردرد رایج‌ترین دلیل مراجعه افراد به پزشک است. طبق اعلام مؤسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، کمردرد شایع‌ترین عارضه‌ای است که در هنگام انجام شغل دچار آن می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ بیشترین دلایل کمردرد؛ آسیب دیدنی‌هایی مانند، رگ به رگ شدن عضلات یا کشیدگی عضلات ناشی از هر آسیب‌دیدگی‌هایی یا اینکه بلندکردن شیء سنگین توسط فردی ضعیف جثه. کمردرد از عوارض برخی بیماری نیز می‌تواند باشد:

    سرطان نخاع

    فتق دیسک

    سیاتیک

    آرتروز

    عفونت کلیه

    عفونت ستون فقرات

کمردرد حاد می‌تواند به مدت چند روز تا چند هفته طول بکشد، در حالی که کمردرد مزمن بیش از سه ماه طول می‌کشد. کمردرد بیشتر در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی احساس می‌شود و اصولاً به دلیل تغییراتی است که با افزایش سن در بدن ایجاد می‌شود.

با افزایش سن، میزان مایع بین مهره‌های ستون فقرات کاهش می‌یابد. این بدان معنی است که دیسک‌های ستون فقرات به‌راحتی تحریک می‌شوند. همچنین کشش عضلانی کاهش می‌یابد و باعث می‌شود کمر مستعد آسیب‌دیدگی شود. به همین دلیل تقویت عضلات کمر و ورزش‌های بدنی از کمردرد جلوگیری می‌کند.

دلیل کمردرد چیست؟

    فشار

عضلات و رباط‌های کمر می‌توانند به دلیل فعالیت بیش از حد، دچار کشیدگی یا پارگی شوند که علائمش احساس درد و سفتی و همچنین انقباض عضلات در ناحیه کمر است که برای بهبود یافتن استراحت و گاهی فیزیوتراپی مفید است.

    آسیب‌دیدگی دیسک

دیسک‌های کمر مستعد آسیب هستند. این خطر با افزایش سن افزایش می‌یابد. قسمت بیرونی دیسک می‌تواند دچار پارگی یا فتق شود. دیسک فتق یا دیسک لغزشی یا پارگی دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف‌های اطراف دیسک به نخاع یا عصب فشار وارد کنند و این بالشتکی که بین مهره‌های ستون فقرات قرار دارد از موقعیت طبیعی خود خارج شود. این عارضه در اثر فشار به ریشة عصب است است که از ستون فقرات تا استخوان مهره ها کشیده شده است.

آسیب دیسک معمولاً پس از برداشتن چیزی یا چرخاندن کمر به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد. برخلاف کشیدگی عضلات کمر، درد ناشی از آسیب‌دیدگی دیسک معمولاً بیش از 72 ساعت طول می‌کشد.

    سیاتیک

در صورت فشار دیسک به عصب سیاتیک، سیاتیک و دیسک فتق با هم اتفاق می‌افتند. عصب سیاتیک، ستون فقرات را به پا‌ها متصل می‌کند. در نتیجه، سیاتیک می‌تواند باعث پا درد شود. این درد معمولاً به صورت احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن در پاهاست.

    تنگی نخاعی

تنگی نخاعی زمانی اتفاق می‌افتد که ستون فقرات باریک شده و به نخاع و اعصاب نخاعی فشار وارد می‌کند.

تنگی نخاع بیشتر در اثرتحلیل رفتن دیسک‌های بین مهره‌ها است. در نتیجه باعث فشار آوردن زائده‌های استخوانی یا بافت‌های نرم مانند دیسک‌ها به ریشه‌ی عصبی یا نخاع است.

علائم فشار بر اعصاب نخاعی:

    بی‌حسی

    گرفتگی عضلات

    ضعف

این علائم ممکن است در هر نقطه از بدن احساس شوند. بسیاری از افراد مبتلا به تنگی ستون فقرات، هنگام ایستادن یا راه رفتن این علائم را شدیدتر حس می‌کنند.

    انحنای غیرطبیعی ستون فقرات

اسکولیوز، کیفوز و لوردوز همگی شرایطی هستند که باعث ایجاد انحنا‌های غیرطبیعی در ستون فقرات می‌شوند.

این مشکلات مادرزادی هستند و معمولاً اولین بار در دوران کودکی یا نوجوانی تشخیص داده می‌شود. انحنای غیرطبیعی باعث ایجاد درد و حالت بد در شکل بدن می‌شود. زیرا به عضلات ،تاندون‌ها ،رباط‌ها ،مهره‌ها و دیگر عارضه‌ها فشار وارد می کنند ، موارد و شرایط دیگر نیز باعث کمردرد می‌شوند؛ از جمله

-    آرتروز، التهاب مفاصل

-    فیبرومیالژیا درد و حساسیت طولانی مدت در مفاصل، عضلات و تاندون‌ها

-    اسپوندیلیت یا التهاب مفاصل بین استخوان‌های نخاع

-    اسپوندیلوز یک اختلال دژنراتیو یا تحلیل برنده است که ممکن است باعث از بین رفتن یا تحلیل ساختار و عملکرد طبیعی ستون فقرات شود. اگرچه کهولت سن علت اصلی این بیماری است، اما محل و میزان تحلیل در هر فرد متفاوت است.

 و شرایطی از قبیل بارداری ، آندومتریوز،کیست‌های تخمدان ، فیبروئید رحم ،سرطان باعث کمردرد می‌شوند؛

چگونه کمردرد تشخیص داده می‌شود؟

پزشک احتمالا با پرسش درباره‌ی سابقه بیماری قبلی ومعاینه برای تعیین محل درد شروع می‌کند. معاینه همچنین می‌تواند تعیین کند که آیا درد بر دامنه حرکتی شما تأثیر گذاشته یا خیر؟

پزشک همچنین ممکن است واکنش‌ها و پاسخ‌های شما به برخی احساسات را بررسی کند. این مشخص می‌کند که آیا کمردرد روی اعصاب شما تأثیر گذاشته است.

تا زمانی که علائم نگران‌کننده یا ناتوان‌کننده یا مشکل در عصب‌ها وجود نداشته باشید، پزشک احتمالاً قبل از اینکه شما را برای آزمایش بفرستد، برای چند هفته وضعیت شما را کنترل می‌کند. دلیل این است که بیشتر کمردرد‌ها با استفاده از درمان‌های ساده خود مراقبتی برطرف می‌شوند.

علائم خاصی که به آزمایش از فرد نیازمند‌ هستند:

-    عدم کنترل مدفوع

-    ضعف

-    تب

-    کاهش وزن

اگر کمردرد بعد از درمان‌های خانگی و خود مراقبتی بهبود نیافت پزشک شما را برای انجام آزمایشات می‌فرستد.

در صورت مشاهده هر کدام از علائم بالا سریعا به پزشک مراجعه کنید.

آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن، سونوگرافی وام آر آی ممکن است لازم باشد تا پزشک بتواند موارد زیر را بررسی کند:

    مشکلات استخوانی

    مشکلات دیسک

    مشکلات رباط‌ها و تاندون‌های کمر

اگر پزشک مشکوک شود که مشکلی در استحکام استخوان‌های هست، ممکن است اسکن از استخوان یا تست تراکم استخوان را انجام دهد. الکترومیوگرافی (EMG) یا آزمایشات هدایت عصبی می‌تواند به شناسایی هرگونه مشکل در اعصاب کمک کند.

درمان‌های خانگی

روش‌های خود مراقبتی 72 ساعت اول پس از شروع درد مفید هستند. اگر پس از 72 ساعت درمان در منزل باعث بهبود درد نشد به پزشک مراجعه کنید. فعالیت‌های بدنی عادی و ورزش را برای چند روز متوقف کنید و کیسه یخ را روی کمر خود قرار دهید. پزشکان معمولاً استفاده ازکیسه یخ و سپس کیسه آب داغ را در 48 تا 72 ساعت اول پس از بروز درد را مفید می‌دانند.

اول کیسه اب یخ و سپس کیسه آب داغ را جایگزین کنید این کار باعث شل شدن عضلات می‌شود به این روش پروتکل رایس می‌گویند.

روش رایس:

 ۱. استراحت

۲. یخ

۳. بانداژ فشاری

۴. بالانگه‌داشتنن عضو

در ۴۸ ساعت اولیه پس از بروز درد توصیه می‌شود.

برای تسکین درد از دارو‌های مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن نیز می‌توانید استفاده کنید.گاهی اوقات خوابیدن به پشت باعث ناراحتی بیشتر می‌شود. اگر چنین است، سعی کنید به پهلو دراز بکشید و زانو‌ها را خم کرده و یک بالش را بین پا‌ها قرار دهید.

اگر می‌توانید به راحتی به پشت دراز بکشید، یک بالش یا یک حوله لوله شده را زیر ران خود قرار دهید تا از فشار کمتری به کمر وارد شود. حمام آب گرم یا ماساژ اغلب می‌تواند عضلات سفت و‌گره خورده کمر را شل کند.

درمان پزشکی

کمردرد می‌تواند طی شرایط مختلفی رخ دهد، از جمله:

    کشیدگی و ضعف عضلات

    فشار وارد شدن به عصب‌ها

    عدم انطباق(عدم تقارن) نخاع

 درمان‌های پزشکی کاربردی برای کمردرد، از جمله:

-    دارو‌ها

-    لوازم و تجهیزات پزشکی

-    فیزیوتراپی

دکتر با توجه به شرایط مریض یکی از موارد بالا را انتخاب می‌کند.

برخی از دارو‌هایی که پزشک ممکن است تجویز کند:

    شل‌کننده‌های عضلانی

    دارو‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی

    دارو‌های کدئین دار برای تسکین درد

    استروئید‌ها، کاهش‌دهنده التهاب

    تزریق کورتیکواستروئید

پزشک همچنین ممکن است ورزش‌های درمانی را تجویز کند، از جمله:

    ماساژ

    تمرینات کشش

    تمرینات تقویت‌کننده

    مانیپولاسیون کمر و ستون فقرات

عمل جراحی

برای کمردردهای شدید، ممکن است عمل جراحی لازم شود. عمل جراحی فقط در صورت عدم موفقیت در سایر روش‌های درمانی، پیشنهاد می‌شود. در صورت داشتن علائمی چون ازدست‌دادن اختیار ادرار با مدفوع، قطع شدن عصب، عمل جراحی ضروری است.

طی عمل دیسکتومی، فشاری که ریشة عصبی به دیسک برآمده یا زائده‌های استخوان وارد می‌کند را کاهش می‌دهد. طی این جراحی قسمت کوچکی از استخوانی کانال نخاعی را برداشته می‌شود. فورامینوتومی یک عمل جراحی است که طی آن روزنه استخوانی کانال نخاعی را که محل ریشه عصب است، باز می‌کند.

درمان الکترو گرمایی داخل دیسک (IDET) شامل قراردادن یک سوزن در داخل سوند را روانه دیسک کرده و به مدت 20 دقیقه آن را گرم می‌کنند. این کار باعث ضخیم شدن دیواره دیسک و برآمدگی دیسک داخلی و تحریک عصب می‌شود.

در نوکلئوپلاستی از دستگاهی قلم مانند استفاده می‌شود که از طریق سوزن وارد دیسک می‌شود. سپس می‌تواند مواد دیسک داخلی را از بین ببرد. سپس دستگاه با استفاده از امواج رادیویی بافت را گرم و جمع می‌کند.

ضایعات یا قطع رادیو فرکانسی روشی برای استفاده از امواج رادیویی برای قطع ارتباط اعصاب با یکدیگر است. جراح یک سوزن خاص را وارد اعصاب می‌کند و آن را گرم کرده که باعث تخریب اعصاب می‌شود.

همجوشی ستون فقرات باعث تقویت ستون فقرات و حرکات دردآور را کاهش می‌دهد. در این روش دیسک‌های بین دو یا چند مهره را از بین می‌برد. سپس جراح مهره‌های کنار یکدیگر را با پیوند استخوان یا پیچ و مهره‌های فلزی خاص به هم جوش می‌دهد.

لامینکتومی نوعی جراحی است که از آن برای کاهش فشار بر روی ریشه‌های عصبی که از ستون مهره خارج می‌شوند استفاده می‌شود. در این نوع از جراحی، قسمتی از استخوانی به نام لامینا را که بر روی عصب قرار گرفته خارج می‌کنند تا فشار کمتری به آن وارد شود.

چگونه از بروز کمردرد جلوگیری کنیم؟

روش‌های زیادی برای جلوگیری از کمردرد وجود دارد. تکنیک‌های تمرینی برای پیشگیری ممکن است در صورت آسیب‌دیدگی ناحیه کمر، شدت علائم را کاهش دهد.

پیشگیری‌هایی مانند؛

-    ورزش‌های عضلانی شکم و کمر

-    کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن

-    برای بلند کردن اجسام، زانو‌ها را خم کرده بشینید بعد جسم را بلند کنید وزن را روی پا‌ها بیندازید نه کمر

-    حفظ وضعیت مناسب بدن

همچنین؛

    روی سطح سفت بخوابید

    روی صندلی‌هایی با پشتی وارتفاع صحیح بنشینید

    از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند پرهیز کنید

    در صورت کشیدن سیگار، سیگار را ترک کنید

نیکوتین باعث تحلیل رفتن دیسک ستون فقرات می‌شود و همچنین جریان خون را کاهش می‌دهد.

با پزشک در مورد کمردرد خود مشورت کنید. پزشک می‌تواند علت را تشخیص دهد و بهترین درمان را برای شما در نظر می‌گیرند.

پیشنهاد برای رفع کمردرد

ممکن است وسایل سنگین بلند کرده باشید یا طی ورزش از ناحیه آسیب‌دیده دچار لغزش دیسک شده باشید، درهرصورت کمردرد در طول زندگی ممکن است شما را آزار بدهد. کمردرد می‌تواند حاد باشد یا مزمن که در این صورت منجر به آرتروز می‌شود.

در هر دو مورد می‌تواند دیسک‌های‌ بین مهره‌ها که مانند فنر عمل می‌کنند را از بین ببرند. برخی از روش‌های پایین باعث کاهش درد و تقویت عضلات کمر و ستون فقرات می‌شود؛

    استفاده از کمپرس آب یخ و گرم

وقتی دچار کمردرد می‌شوید می‌توانید از کمپرس آب یخ و گرم به استفاده کنید. ترتیب در این روش مهم است، وقتی با آسیب‌دیدگی جدیدی روبرو شدید، ابتدا از کمپرس یخ و سپس از کمپرس گرم استفاده کنید.

اگر دچار کمردرد شدید طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت اولیه از یخ استفاده کنید به روش زیر:

۱. تکه‌های یخ یا یخ خرد شده را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید، یا یک کیسه یخ خریداری کنید. برای محافظت از پوست در برابر آسیب، کیسه را در پارچه بپیچید.

۲. هر بار بیشتر از ۱۰ دقیقه کیسه را روی محل موردنظر بگذارید.

۳. در صورت نیاز در طول روز این کار را چندین بار تکرار کنید. حدفاصل این کار حداقل 10 دقیقه به خودتان استراحت دهید.

گرچه استفاده از گرما پس از آسیب‌دیدگی وسوسه‌انگیز است، اما می‌تواند باعث ترشح بیشتر ترکیبات التهابی شود. پس از یک تا دو روز و برای درد مزمن، می‌توانید از گرما استفاده کنید.

همان روشی که برای اعمال یخ استفاده می‌کنید از همان روش برای اعمال گرما هم استفاده کنید. آب گرم را مستقیماً روی محل موردنظر نگذارید و کیسه آب گرم را دور حوله یا پارچه‌ای قرار دهید. با اینکه گذاشتن کیسه آب گرم در طول شب برای تسکین درد شما را وسوسه می‌کند اما این کار را انجام ندهید چون ممکن است کیسه از لای حوله بیرون‌آمده و پوست را بسوزاند.

    طب سوزنی

طبق اعلام مؤسسه ملی اختلالات مغز و اعصاب و سکته مغزی، روش طب سوزنی چینی ممکن است برای درمان کمردرد‌های مزمن مؤثر باشد. شاید عمل واردکردن سوزن‌های ریز و نازک به بدن برای بازگرداندن انرژی در ابتدا ممکن است ترسناک و اضطراب‌آور به نظر برسد، اما طب سوزنی می‌تواند با ترشح مواد شیمیایی مسکن، درد کمر را کاهش دهد.

    جابه‌جایی محل نشستن در محل کار

اگر در تمام مدت کار خود باید پشت یک میز بنشینید از میز و صندلی با اصول ارگونومی استفاده کنید تا درد را کاهش دهد یا از بروز کمردرد پیشگیری کند.

    وسایل پرکاربرد

وسایلی که خیلی به آن‌ها نیاز دارید را در دسترس خود قرار دهید تا قرار نباشد با برگرداندن کمر وسایل را بردارید و به کمر خود فشار بیاورید.

برای پیشگیری از کمردرد، وسایلی را که بیشترین استفاده را دارید در دسترس خود قرار دهید. وسایلی مانند؛ تلفن، منگنه، قلم، دفترچه یادداشت یا هر چیز دیگری باشد که به طور منظم استفاده می‌شود. اگر چیزی بیش از حد بزرگ یا سنگین است که نمی‌توانید آن را نزدیک صفحه‌کلید خود قرار دهید، آن را در جایی که باید بایستید قرار دهید تا قرار نباشید که کمر خود را بچرخانید.

    صندلی

 صندلی باید جوری باشد که پا‌ها کاملاً روی زمین قرار بگیرند و صاف باشند. زانو‌ها و لگن باید در یک راستا باشد. اگر پشتی صندلی، کل کمرتان را در برگیرد و کامل نمی‌توانید تکیه بدهید، یک بالش کوچک یا یک حوله لوله شده را در قسمت گودی کمر روی صندلی قرار دهید.

    صفحه‌نمایش رایانه

 فاصله بیش از حد زیاد یا کم از مانیتور باعث بروز کمردرد می‌شود، مانیتور شما باید تقریباً به فاصله یک متر از صندلی شما فاصله داشته باشد و قسمت بالای صفحه‌نمایش کمی پایین‌تر از خط چشم باشد.

مواد غذایی مصرف کنید که برای سلامتی استخوان‌ها مفیدند.

 رژیم غذایی سالم در هنگام کمردرد ضروری است. اولاً، رژیم غذایی مناسب باعث حفظ وزن متعادل می‌شود چون اضافه‌وزن به کمر فشار وارد می‌آورد و باعث کمردرد می‌شود. دوماً، رژیم غذایی حاوی مواد مغذی ضروری می‌تواند به رشد استخوان کمک کند و باعث استحکام استخوان‌ها می‌شود.

این مواد مغذی ضروری شامل:

  کلسیم: مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم مانند لبنیات؛ ماست، شیر، پنیر، ماست منجمد و بستنی. اگر لبنیات نمی‌خورید (یا نمی‌توانید)، برخی از مواد غذایی غنی شده با کلسیم را مصرف کنید، مانند غلات، آب‌پرتقال، بلغور جو دوسر و شیر‌های غیر لبنی، سبزیجاتی مانند کلم‌برگ، کلم‌پیچ، باک چوی یا کلم‌پیچ چینی و کلم بروکلی نیز دارای کلسیم هستند.

    فسفر: غذا‌های سرشار از فسفر نیز غذا‌های لبنی هستند، از جمله پنیر، شیر، پنیر کوتاژ، بستنی، پودینگ و ماست. مواد غذایی دیگر حاوی فسفر عبارتند از: خوراک لوبیا، لوبیای قرمز، لوبیای سیاه، غلات سبوس‌دار، صدف، ساردین و نوشابه مشکی

    ویتامین D: غذا‌های سرشار از ویتامین D شامل روغن کبد ماهی، اره‌ماهی، ماهی آزاد، شیر غنی شده، ساردین، تخم‌مرغ و غلات غنی شده