۰ نفر

۶ دلیل برای این که روغن زیتون مصرف کنید

۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۰۷
کد خبر: 538630
۶ دلیل برای این که روغن زیتون مصرف کنید

مصرف چربی‌های اشباع‌شده مضر است اما برخی از روغن‌های رژیمی ثابت کرده‌اند که نه‌تنها برای بدن مضر نیستند، بلکه فواید بسیاری هم دارند. روغن زیتون، به‌ویژه نوع فرابکر آن، یکی از روغن‌های رژیمی است که فواید متعددی دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبر آنلاین ، با مصرف روغن زیتون می‌توانید از فواید زیر بهره‌مند شوید:

۱. چربی‌های تک‌اشباع‌شده

به گزارش هلف لاین، حدود ۱۴درصد از روغن زیتون اشباع‌شده است، اما ۱۱درصد آن از چربی‌های چنداشباع‌نشده، مانند امگا۶ و امگا۳ است. اما مهم‌ترین اسید چرب روغن زیتون، تک‌اشباع‌شده به نام اسید اولئیک است که ۷۳درصد زیتون را شامل می‌شود. این اسید از التهاب بدن می‌کاهد و می‌تواند ژن‌های سرطان‌زا را خاموش نگهدارد. این اسید چرب در برابر حرارت بالا هم مقاوم است.

۲. سرشار از آنتی‌اکسیدان

روغن زیتون حاوی کمی ویتامین‌های E و K  است. اما این روغن سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از بدن شما در برابر سرطان و انواع بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند.

۳. ضدالتهاب قوی

التهاب مزمن یکی از دلایل اصلی ابتلا به انواع بیماری‌ها مانند سرطان، بیماری قلبی، سندرم متابولیک، دیابت نوع۲، آلزایمر، آرتروز و حتی چاقی است. روغن فرابکر می‌تواند از التهاب‌های مضر بدن بکاهد.

۴. پیشگیری از سکته مغزی

وقتی در جریان خون بدن اختلالی ایجاد می‌شود و به لخته خون یا خونریزی منجر می‌شود، فرد سکته مغزی می‌کند. سکته مغزی پس از بیماری‌های قلبی، دومین عامل مرگ و میر است. بررسی‌ها نشان داده چربی‌های تک‌اشباع‌شده موجود در روغن زیتون می‌توانند از خطر ابتلا به سکته مغزی و همچنین بیماری‌های قلبی بکاهند.

روغن زیتون با کاهش کلسترول بد (LDL) و التهاب از ایجاد لخته خون پیشگیری می‌کند و با کاهش فشار خون جلوی ابتلا به بیماری قلبی و مرگ زودرس را می‌گیرد.  

۵. کاهش وزن و پیشگیری از چاقی

بررسی‌های رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از روغن زیتون است نشان داده فردی که از این نوع رژیم غذایی استفاده می‌کند دچار چاقی نمی‌شود. در ضمن روغن زیتون به دلیل آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد می‌تواند از وزن فرد بکاهد.

۶. بهبود بیماران مبتلا به آلزایمر

آلزایمر یکی از رایج‌ترین بیماری‌های تحلیل اعصاب در دنیاست. یکی از ویژگی‌های آن تشکیل پلاک‌های بتا-آمیلوئید درون سلول‌های مغز است. بررسی‌های آزمایشگاهی روی موش‌ها نشان داده است که مصرف روغن زیتون می‌تواند از این پلاک‌های مضر در مغز کاسته و جلوی پیشرفت آلزایمر را بگیرد. درضمن روغن زیتون برای عملکرد مغز بسیار مفید است.

از دیگر فواید روغن زیتون می‌توان به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع۲، درمان روماتیسم مفصلی، ضدسرطان بودن (به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌ها)، دارای ویژگی‌های ضدباکتری اشاره کرد. در واقع روغن زیتون می‌تواند باکتری‌های مضر مانند هلیکوبکتر پیلوری که موجب زخم و در نهایت سرطان معده می‌شود را از بین ببرد.