۰ نفر

عادت های روزمره را چطور تغییر دهیم؟

۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۲۷
کد خبر: 538507
عادت های روزمره را چطور تغییر دهیم؟

خیلی از عادت های ساده در سبک زندگی می تواند بار خستگی های زندگی را که باعث کمبود انگیزه، کج خلقی، خستگی جسمی یا ناامیدی و بی علاقگی می شود ، از بین ببرد بدون اینکه به مرور دچار افسردگی های مزمن، مشکل در تمرکز یا احساسات منفی بیشتری شویم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در زندگی همه افراد روزهایی می آید که دچار کج خلقی، کمبود انرژی، خستگی یا احساس های منفی دیگری می شوند که علتش را یا نمی دانند یا برای رفعش کاری نمی توانند انجام دهند به مرور این احساس های به حالت روانی و جسمی بدتری تبدیل می شوند که بخش هایی از زندگی را برایتان مختل می کنند.

در واقع خستگی عاطفی به وضعیتی گفته می‌شود که در اثر استرس جمع شده از زندگی شخصی، شغلی یا ترکیبی از هر دو، شخص از نظر احساسی ، احساس خستگی و خالی شدن انرژی بودن می‌کند. خستگی عاطفی یکی از علامت های فرسودگی شغلی هم به گفته کارشناسان محسوب می شود.

نشانه های خستگی عاطفی چیست؟

اشخاص گوناگون خستگی عاطفی را به صورت متفاوتی تجربه می‌کنند، ولی به طور کلی نشانه های آن عبارتند از:کج خلقی، کمبود انگیزه، اختلالات خواب، خستگی جسمی، افزایش بدگمانی یا بدبینی، حس ناامیدی، تغییر در اشتها، حواس پرتی، بی‌علاقگی، سردرد، افسردگی، عصبی بودن، مشکل در تمرکز، خشم غیر منطقی، حس ترس هستند.

اما از جمله مواردی که باعث این خستگی عاطفی می شوند می توان به استرس ها و اضطراب های زندگی روزانه اشاره کرد به ویژه شرایط شغلی پر استرس باعث مزمن شدن آسیب ها می شود و خستگی عاطفی را در طولانی مدت زیاد می کند حال این استرس ممکن است در محیط منزل هم دیده شود.

البته نکته مهم این است که خستگی عاطفی برای هر فردی به یک شکل و علائمی خود را نشان میدهد چرا که منابع استرس زا برای افراد متفاوت است آنچه ممکن است برای من استرس زا محسوب شود برای فرد دیگری قابل کنترل است

راهکارهای از بین بردن خستگی عاطفی چیست؟

مهمترین نکته در این رابطه این است که بدانید تغییر سبک زندگی برای هر فردی می تواند مشکلات ناشی از خستگی را از بین ببرد شاید این تکنیک ها ساده به نظر نیاید اما با شروعش قدمی در این رابطه برداشته و عادت های ناسالم کم کم ترک می شوند. تغییرات کوچک در این رابطه می تواند از فرسودگی شغلی و روحی جلوگیری کند.

۱-عامل استرس زا را از بین ببرید

اگر با علائمی که درباره آنها صحبت شد، متوجه شدید که دچار خستگی عاطفی هستید، اولین قدم این است که عامل استرس زا را پیدا کرده و از بین ببرید. اگر این عامل در محل کار شما هست بهتر است به فکر تغییر محیط یا سمت و وضعیت کاری خود حتی انتقال به بخش دیگر بدهید اما همیشه هم اینطور نیست که بتوان شرایط استرس زا را تغییر داد گاه لازم است مدتی این شرایط دوام داشته باشد. در این وضعیت بهتر است که به فکر برداشتن گام های دیگر هم باشید.

۲-ورزش کنید و غذای سالم بخورید

فعالیت بدنی مثل ورزش می تواند سطح اندروفین و سروتونین بدن را متعادل کند و احساس بهتری به شما بدهد  و در همان چند دقیقه ورزش کردن حس و حال بهتری داشته باشید حتی یک پیاده روی ساده با یک غذای مناسب و تعادل در مصرف میوه جات  و سبزیجات تازه استرس را از شما دور می کند تغذیه ای که به همراه مصرف ویتامین ها و مواد معدنی ، غلات و رعایت خواب مناسب باشد، وضعیت عاطفی شما را تضمین می کند.

در شرایط کرونایی که افراد شاید برای حضور در مجامع عمومی یا شرکت در باشگاه ها امکان کمتری داشته باشند یک پیاده روی و رژیم غذایی سالم به همراه خواب کافی در شبانه روز (هشت تا نه ساعت) با کم کردن مصرف کافئین می تواند اثر مثبتی در خستگی عاطفی داشته باشد.

14000329000118_Test_NewPhotoFree

۳-ذهن آگاهی داشته باشید

ذهن آگاهی یا مایندفولنس تکنیک قوی وموثر برای تمرکز و از بین بردن استرس ها و اضطراب ها است این تکنیک به معنای زندگی در زمان حال می تواند شما را از افکار منفی دور کند. برای چنین چیزی مراقب های مذهبی، تمرینات تنفسیف پیاده روی در طبیعت، نوشتن احساسات و افکار ، خواندن قران و ادعیه،  نماز و نیایش پیشنهاد می شود.

۴-با دوستانتان در ارتباط باشید

شرایط کرونا در سطح جهان و افزایش انزوای اجتماعی خیلی از مردم رادچار خستگی عاطفی زیاد و افسردگی کرد سعی کنید در این مدت اگر ارتباطاتتان را با دوستان کم کرده اید دو مرتبه به دوستانتان پیام دهید و با آنها صحبت کنید ، داشتن شخصی که به حرف هایتان گوش دهد، لزوما نه حل کردن مشکلات بلکه  یک شنونده خوب بدون قضاوت حال شما را خوب می کند، حال این شخص می تواند هر کسی برای شما باشد از اقوام یا دوستان و یک مشاور.

۵-به یک متخصص مراجعه کنید

اگر پس از انجام همه این روش ها و استراحت کافی شرایط روحی تان بهبود پیدا نکرد به یک متخصص روانشناس مراجعه کنید چرا که نیاز هست یک دوره درمانی برای رفع استرس هایتان داشته باشید که می تواند شامل تکنیک های آرام سازی یا حتی تجویز دارو باشد.