۰ نفر

از فواید گوجه سبز چه می‌دانید؟

۳۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۱۰
کد خبر: 538314
از فواید گوجه سبز چه می‌دانید؟

جالب است بدانید اول و مهمترین خاصیت غذایی گوجه سبز این است که حاوی بیشترین غلظت اسید سیتریک در مقایسه با سایر میوه‌ها است.

اقتصادآنلاین - فرناز خیابانی؛ اسید سیتریک موجود در یک گوجه سبزِ حتی بسیار کوچک می‌تواند دو تا سه برابر یک لیمو باشد. فواید اسید سیتریک برای سلامتی شامل: بهبود گردش خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از سرماخوردگی یا آنفولانزا و بسیاری موارد دیگر است.

گوجه سبزها حاوی مقدار زیادی فیبر هستند که به هضم غذا کمک می‌کند. گوجه سبز همچنین سرشار از ویتامین A و C، سدیم، کلسیم، پتاسیم، ویتامین K و عناصر غذایی گیاهی است.

به دلیل این ارزش‌های غذایی، گوجه سبز می‌تواند فواید مهمی برای سلامتی داشته باشد که اینجا فقط تعداد کمی از آنها آورده شده است.

گوجه سبز

ضد باکتری: ثابت شده است که اسید سیتریک فعالیت باکتری پیلوری، علت اصلی ورم معده و روده، زخم معده و سرطان معده را محدود می‌کند. H-pylori می‌تواند تا حد زیادی توسط خواص ضدباکتریایی گوجه سبز سرکوب شود. به طور کلی، خواص ضدمیکروبی گوجه سبز می‌تواند باکتری‌های مضر که باعث علائمی مانند استفراغ و اسهال می‌شود را از بین ببرد.

آنتی اکسیدان: می‌دانیم که بلوبری یکی از میوه‌های قوی است که حاوی آنتی اکسیدان است. گوجه سبزها حتی بیشتر از زغال اخته حاوی آنتی اکسیدان استو تقریباً 10برابر پتاسیم و 4/7برابر ترکیبات فنلی زغال اخته ارائه می‌دهد.

زردچوبه به دلیل وجود کورکومین که به عنوان خاصیت آنتی اکسیدانی قوی شناخته می‌شود، به عنوان یک غذای فوق العاده در نظر گرفته می‌شود. با کمال تعجب گفته می‌شود که خاصیت آنتی اکسیدانی گوجه سبزها هفت برابر کورکومین است. ویتامینC همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است. از مزایای آنتی اکسیدان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: خنثی سازی رادیکال‌های آزاد در بدن، محافظت از سلول‌ها در برابر اثرات سمی رادیکال‌های آزاد و تقویت سلامت کلی بدن انسان. دانشمندان همچنین به دلیل وجود عناصر غذایی گیاهی یا مواد مغذی گیاهی، گوجه سبزها را به عنوان یک ماده غذایی احتمالی برای مبارزه با سرطان پیشنهاد کرده‌اند.

کمک به هضم غذا و بهبود سلامت روده: چندین ویژگی گوجه سبز آن را علاوه بر خواص ضد باکتریایی، یک داروی موثر و در عین حال ملایم برای مشکلات هضم می‌کند. محتوای فیبر زیاد گوجه سبز باعث جذب مواد مغذی در فرآیند هضم غذا می‌شود، از بروز نفخ و یبوست می‌کاهد. اسیدهای آلی غنی موجود در گوجه سبز تجزیه مواد غذایی در معده را بهبود می‌بخشد و همچنین باعث افزایش سرعت چرخش روده می‌شود. به عنوان مثال، کاتچین موجود در گوجه سبز باعث ایجاد انقباضات عضلانی موجی (پریستالیست) مناسب می‌شود که غذا را به مناطق مختلف فرآوری در دستگاه گوارش منتقل می‌کند. وقتی انقباضات عضلانی در روده اتفاق می‌افتد، سموم می‌تواند به خارج از بدن منتقل شود.

تقویت سیستم ایمنی: با داشتن خاصیت ضد باکتریایی و آنتی اکسیدان‌های قوی، گوجه سبزها به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی برای تقویت مکانیسم دفاعی بدن در برابر باکتری‌های مضر عمل می‌کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. به عنوان مثال ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می‌کند. با داشتن سیستم ایمنی قوی، احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا کمتر است.

22

مبارزه با خستگی و تقویت انرژی: اسید سیتریک به عنوان ماده‌ تجزیه کننده اسید لاکتیک (ماده‌ای است که باعث خستگی عضلات می‌شود) شناخته می‌شود. تجمع اسید لاکتیک می‌تواند باعث درد و خستگی جسمی‌ شود. گوجه سبز سرشار از اسید سیتریک است و با کمک به تجزیه و خنثی سازی اسید لاکتیک و جلوگیری از تجمع اسید لاکتیک و سایر اسیدهای مضر در بدن، به افراد در مقابله با خستگی کمک می‌کند. اسیدهای سیتریک و مالیک آلی می‌تواند به عنوان سوخت برای افزایش چرخه TCA عمل کرده، سطح انرژی را افزایش دهد و باعث رفع خستگی و انرژی بیشتری در فرد شود.

بهبود عملکرد کبد: اسیدهای آلی غنی موجود در گوجه سبز قادر است نه تنها با کاهش تجمع چربی در کبد و همچنین در رگ‌ها، از کبد محافظت کند، بلکه با تقسیم عملکرد سم زدایی با کبد به کبد نیز کمک می‌کند. با عملکرد قوی تر کبد، گردش خون را می‌توان بهبود بخشید.

پوست تمیزتر و جوان‌تر: به چند دلیل ممکن است با مصرف منظم گوجه سبز، شرایط پوست بهبود یابد. یکی شاید به دلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی موجود در گوجه سبز باشد. ویتامین C توانایی کاهش بروز لکه‌های پیری و چین و چروک را دارد. آهن، روی، ویتامین E، لوتئین و فولات موجود در گوجه سبز همچنین به تغذیه و نشاط پوست فرد کمک می‌کند. گوجه سبز می‌تواند با بهبود سلامت روده، از تجمع سموم در بدن جلوگیری کند. با سموم کمتر، می‌توان از بروز آکنه یا جوش های پوستی کاسته شود. در کل ، گوجه سبز ممکن است به تاخیر انداختن نشانه پیری کمک کند.

در کل، مواد مغذی موجود در گوجه سبز فواید زیادی برای سلامتی دارد. خواه به دنبال کمک برای حفظ وزن بدن، فشار خون سالم یا پوست سالم باشید، ممکن است بخواهید برخی از محصولات گوجه سبز را امتحان کنید.