۰ نفر

۶ نوع رژیم گیاهی برای لاغری

۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۰۸
کد خبر: 536468
 ۶ نوع رژیم گیاهی برای لاغری

این روزها رژیم غذایی گیاهی محبوب‌تر از گذشته شده است و گیاهخواران مصرف خوراکی‌های گیاهی را به حیوانی ترجیح می‌دهند. در اینجا ۶ نوع رژیم غذایی گیاهی معرفی شده است که معمولا گیاهخواران از آنها استقبال می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبر آنلاین،  گیاهخواران به دلایل سلامت فردی و عمومی، محیط‌زیست و اخلاقی (پیشگیری از خشونت علیه حیوانات) از خوراکی‌های حیوانی دست کشیده و به خوراکی‌های گیاهی روی آورده‌اند.

به گزارش هلف لاین، رژیم‌های غذایی گیاهی متعددی وجود دارد که می‌تواند با سلایق افراد هماهنگی داشته باشند. از جمله این موارد می‌توان به ۶ مورد زیر اشاره کرد:

۱. رژیم گیاهی لاکتو-اوو (Lacto-ovo)

در این نوع رژیم گیاهی نباید گوشت قرمز یا ماهی مصرف کنید اما خوردن تخم‌مرغ و محصولات لبنی ایرادی ندارد. در این نوع رژیم غذایی تخم‌مرغ، شیر، پنیر، کره، ماست، خامه ترش و دیگر محصولات لبنی در برنامه غذایی فرد وجود دارد.

۲. رژیم گیاهی لاکتو (Lacto)

در این رژیم گیاهی فقط می‌توان از محصولات لبنی استفاده کرد. در واقع می‌توان پنیر، کره، خامه ترش و بستنی مصرف کرد اما نباید هیچ نوع گوشت قرمز، مرغ و ماهی استفاده کرد. تخم‌مرغ هم جایی در این رژیم غذایی ندارد.

۳. رژیم گیاهی اوو (Ovo)

در این نوع رژیم غذایی نباید محصولات لبنی مصرف کرد. اما می‌توان تخم‌مرغ را در برنامه غذایی گنجاند. در واقع هر غذایی که در آن تخم‌مرغ باشد، از تخم‌مرغ عسلی گرفته تا آبپز و املت، را می‌توان با وجود این نوع رژیم غذایی مصرف کرد.

۴. رژیم غذایی فلکسیترین (Flexitarian)

این نوع رژیم غذایی بیش از رژیم غذایی سختگیرانه گیاهی انعطاف دارد. این نوع رژیم غذایی روی مصرف مواد خوراکی گیاهی بسیار تاکید دارد اما اجازه مصرف مقدار کمی محصولات حیوانی را هم می‌دهد. در واقع می‌توان گوشت و دیگر محصولات حیوانی مانند تخم‌مرغ و لبنیات را در حد معتدل مصرف کرد. در واقع قاعده اصلی این نوع رژیم گیاهی، دریافت پروتئین فراوان گیاهی به جای پروتئین حیوانی است. همچنین تا جایی که امکان دارد باید از مصرف محصولات غذایی فرآوری‌شده و شکر افزوده پرهیز کرد.

۵. رژیم ماهی‌خواری (Pescatarian)

این نوع رژیم در واقع گیاهی است اما در آن می‌توان ماهی هم مصرف کرد. پیروان این رژیم گیاهی فقط انواع ماهی مانند تن، سالمون یا سوشی را در رژیم غذایی خود گنجانده‌اند اما هرگز گوشت قرمز یا مرغ مصرف نمی‌کنند. در واقع در این نوع رژیم، دریافت چربی‌های امگا۳، از ماهی و غذاهای دریایی توصیه می‌شود.

۶. رژیم وگان

رژیم وگان، سخت‌ترین نوع رژیم گیاهی است. در این نوع رژیم هیچ نوع محصول حیوانی و لبنی مصرف نمی‌شود. طرفداران این رژیم غذایی حتی عسل را هم که به‌وسیله زنبورها تولید می‌شود مصرف نمی‌کنند. مواد غذایی مجاز در این نوع رژیم، سبزیجات، میوه‌ها، غلات، دانه‌ها، آجیل و حبوبات است. در این رژیم غذایی از شیر گیاهی مانند شیر سویا استفاده می‌شود. البته این افراد بعد از مدتی دچار ضعف بنیه می‌شوند که پزشکان توصیه می‌کنند برای پیشگیری از این وضعیت، مکمل‌های مواد معدنی و ویتامین‌ها از جمله B12، آهن، روی مصرف شود.