۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قرص های جلوگیری از بارداری چیست؟

۲۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۰۰
کد خبر: 536026
قرص های جلوگیری از بارداری چیست؟

اطلاعات نشان می‌دهد که از هر پنج زن با تجربه رابطه جنسی، چهار زن از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند. قرص‌های ضدبارداری یکی از مؤثرترین راه‌های کنترل بارداری است، گفته شده است که میزان اثربخشی آن ۹۹ درصد است.

به گزارش اقتصادآنلاین، یافته‌هایی که اخیراً از نظرسنجی سازمان رشد خانواده به دست آمده نشان داده که پس از عقیم‌سازی زنان، قرص‌های ضدبارداری متداول‌ترین نوع پیشگیری از بارداری از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ بودند.علاوه بر جلوگیری از بارداری، طبق گفته‌ای قرص‌های جلوگیری از بارداری می‌توانند برای افراد مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک، دورهای دردناک، آکنه، فیبروم رحم و اندومتریوز استفاده شوند.

قرص‌های جلوگیری از بارداری چیست؟

قرص‌های جلوگیری از بارداری دارای هورمون‌های مصنوعی استروژن و پروژستین هستند که برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شوند و به دو روش اصلی کار می‌کنند.

•    ابتدا قرص‌ها میزان استروژن و پروژسترون را در بدن تراز می‌کنند، بنابراین تخمدان‌ها از مغز پیام تخمک‌گذاری یا تخمک‌گذاری را نمی‌گیرند. مشاور پزشکی در باروری مدرن می‌گوید: "بدون تخمک‌گذاری، تخمک برای باروری اسپرم وجود ندارد و بارداری امکان‌پذیر نیست. "

•    ثانیاً، قرص‌های ضدبارداری با نازک شدن پوشش رحم و ضخیم شدن مخاط دهانه رحم کار می‌کنند، دو موردی است که از تشکیل بارداری احتمالی بیشتر جلوگیری می‌کند.

قرص‌های جلوگیری از بارداری همچنین با کنترل سطح استروژن و پروژسترون، دوره‌های دردناک، آکنه، فیبروم رحم و آندومتریوز کمک می‌کنند.

قرص ضد بارداری

آیا قرص‌های جلوگیری از بارداری بی‌خطر هستند؟

طبق گفته کالج متخصص زنان و زایمان قرص‌های جلوگیری از بارداری برای افرادی که پریود هستند ایمن است. در حقیقت، این سازمان از ایجاد قرص‌های جلوگیری از بارداری در سال ۲۰۱۹ حمایت کرد. اگر از قرص‌های هورمونی چه برای جلوگیری از بارداری، چه برای تنظیم قاعدگی یا سایر علائم استفاده کنید، هیچ‌گونه خطری ندارند.اکنون ۶ دهه تحقیق بر روی قرص‌های ضدبارداری انجام شده است.

همچنین سازمان‌های ایمنی مانند: سازمان بهداشت جهانی و سازمان معیارهای پزشکی استفاده از آن را بی‌خطر اعلام کرده‌اند. بیشترین نگرانی در مورد قرص‌های ترکیبی کنترل بارداری، دچار شدن به بیماری آمبولی عمقی یا لخته شدن خون عروقی است که می‌تواند با افزودن استروژن ایجاد شود.

قرص ضد بارداری

به دلیل همین لخته شدن خون است که قرص‌های ضدبارداری برای افراد بالای ۳۵ سالی که سیگار می‌کشند ضرر دارد.افرادی که دارای علائم زیر هستند، باید از قرص‌های ضدبارداری خودداری کنند:

•    سرطان پستان

•    لخته شدن خون، یک اختلال لخته شدن

•    التهاب ورید

•    میگرن با هاله

•    فشارخون کنترل نشده

•    دیابت پیشرفته یا بیماری کبد

در صورت داشتن علائم زیر، افراد باید فقط از قرص‌های پروژسترون اجتناب کنند:

•    سرطان پستان

•    اشکال خاصی از اومدی

طبق منبع ملی سرطان، تحقیقات نشان داده است که استفاده از قرص‌های ضدبارداری ممکن است خطر سرطان پستان و رحم را افزایش دهد و خطر سرطان‌های آندومتر، تخمدان و روده بزرگ را کاهش دهد.

اما همان‌طور که اشاره شد این تحقیق ثابت نمی‌کند که قرص‌های جلوگیری از بارداری مستقیماً باعث سرطان می‌شوند یا از آن جلوگیری می‌کنند.

قرص ضد بارداری

عوارض جانبی قرص‌های ضدبارداری چه هستند؟

بیشتر افراد عوارض جانبی قرص‌های جلوگیری از بارداری را تجربه نمی‌کنند و از آن اطلاعی ندارند. شایع‌ترین عوارض جانبی عبارتند از:

•    لکه بینی بین دوره های مصرفی

•    درد سینه

•    حالت تهوع

•    سردرد

•    آکنه

•    نفخ شکم

به گفته عیوض زاده (متخصص زنان و زایمان) افسردگی و اضطراب یک نگرانی جدی در زمینه کنترل بارداری هورمونی است، بنابراین اگر دچار این علائم هستید، بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید.چه در استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری تازه‌وارد باشید و چه به دنبال راهی آسان برای دریافت آن باشید، خدمات زایمان پیشگیری از بارداری زیادی برای انتخاب وجود دارد. به‌طورکلی قرص‌های جلوگیری از بارداری یک روش مطمئن برای جلوگیری از بارداری است و برای بعضی از شرایط دیگر مانند پریودی‌های دردناک مفید باشد.

روش‌های آگاهی از بارداری

آگاهی از باروری که به‌عنوان روش ریتم شناخته می‌شود، شامل پیگیری چرخه قاعدگی و علائم شما برای جلوگیری از مقاربت در بارورترین روزها است.

پیگیری می‌تواند از این طریق انجام شود:

•    روش تقویم

•    روش دما

روش مخاط دهانه رحم

طبق برنامه‌ریزی، روش‌های آگاهی از باروری ۷۶ تا ۸۸ درصد مؤثر است و این به این معنی است که از هر صدنفری که از روش‌های بارداری استفاده می‌کنند ۲۴ نفر باردار می‌شوند. همچنین گزینه‌های دیگری برای جلوگیری از بارداری وجود دارد:

کاندوم داخلی

کاندوم‌های داخلی کیس‌های پلی اورتان فاقد هورمون بدون لاتکس هستند که می‌توانند در داخل واژن استفاده شوند. آنها همچنین خطر بارداری و انتقال بیماری‌های مقاربتی را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.کاندوم‌های داخلی نیز به راحتی در اطراف آلت تناسلی قرار می‌گیرند، برخی از استفاده‌کنندگان از این آزادی لذت می‌برند، اما برخی می‌گویند مقدار اضافی مواد باعث می‌شود احساس خوبی به کاربر ندهد.

کاندوم خارجی چیست؟

یک وسیله برای جلوگیری از بارداری در اصل کیسه‌ای که در حین مقاربت آلت تناسلی مرد را می‌پوشاند و وظیفه دارد که از ورود منی به داخل رحم خودداری کند. کاندوم خارجی از شما در برابر عفونت مقاربتی مراقبت می‌کند و باعث جلوگیری از بارداری ناخواسته می‌شود.

به یاد داشته باشید: کاندوم‌های داخلی و خارجی تنها گزینه کنترل بارداری است که خطر بیماری‌های مقاربتی را نیز کاهش می‌دهد.

اسفنج ضدبارداری

اسفنج ضدبارداری یک دیسک پلاستیکی (غیر لاتکس) است. شما آن را در عمق واژن در جایی قرار می‌دهید که دهانه رحم را بپوشاند و از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می‌کند و حتی ممکن اسپرم را از بین ببرد

شما باید اسفنج را پس از رابطه جنسی به مدت شش ساعت در واژن بزارید که به گفته برخی افراد حس خوبی دست نمی‌دهد، همچنین با این روش احتمال ابتلا به سندروم شوک سمی کمی افزایش پیدا می‌کند.