۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چه مدت می توانید بدون اطلاع سرطان داشته باشید؟

۲۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۴۰
کد خبر: 536024
چه مدت می توانید بدون اطلاع سرطان داشته باشید؟

برخی از سرطان ها پس از بروز علائم تشخیص داده می‌شوند و ممکن است که تومور به‌اندازه کافی بزرگ شده باشد تا در آزمایشات تصویربرداری دیده شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، اما بسیاری از سرطان‌ها می‌توانند زودتر از زمان شکل‌گیری علائم، تشخیص داده شوند. اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص و درمان شود بهترین شانس زنده ماندن و کیفیت زندگی سالم را دارید.

 انواع سرطان‌هایی که به احتمال زیاد قابل‌شناسایی نیستند

 بعضی از سرطان‌ها به‌راحتی از بقیه سرطان‌ها تشخیص داده می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، انواع خاصی از سرطان پوست را می‌توان در ابتدا فقط با دیدن تشخیص داد - اگرچه برای تأیید و تشخیص، نمونه‌برداری لازم است.

سرطان‌های دیگر می‌توانند به مدت 10 سال یا بیشتر به طور غیر قابل‌شناسایی رشد کرده و تشخیص و درمان آنها بسیار دشوارتر است.

سرطان

 این مطلب مروری بر سرطان‌های رایج است که اغلب در اوایل علائم کمی نشان می‌دهند یا علائمی ندارند و همچنین نحوه تشخیص آن‌ها به طور معمول وجود دارد:

نوع سرطان چگونه است؟

به طور معمول سرطان بیضه شناسایی و تشخیص داده می‌شود هنگامی‌که سرطان از یک یا هر دو بیضه منشأ می‌گیرد، یک مرد می‌تواند مدت طولانی بدون علائم و نشانه‌های واضح باشد.

سرطان دهانه رحم، علائم اغلب تا زمانی که سرطان در مراحل بعدی نباشد ظاهر نمی‌شوند. دریافت پاپ‌اسمیر به طور منظم می‌تواند به شناسایی سلول‌های پیش سرطانی کمک کرده و منجر به درمانی شود که می‌تواند از سرطانی شدن آن‌ها جلوگیری کند.

در سرطان لوزالمعده علائم می‌توانند ظریف باشند و معمولاً قابل‌توجه نیستند تا زمانی که سرطان در مراحل پیشرفته قرار گیرد میزان زنده ماندن به همین دلیل کم است.

سرطان پستان همان‌طور که با سرطان بیضه، خودآزمایی می‌تواند اغلب توده‌ها یا سایر تغییرات پستان را نشان دهد که نشان‌دهنده سرطان پستان در مراحل اولیه است. ماموگرافی منظم همچنین در تشخیص تومورها بسیار کوچک است و علائم واضح دیگری وجود ندارد.

در سرطان پروستات در اوایل، معمولاً هیچ علامتی وجود ندارد. یک آزمایش آنتی‌ژن اختصاصی پروستات که معمولاً بخشی از کار خون منظم یک مرد است، می‌تواند مارکرهایی را در خون مرتبط با سرطان پروستات تشخیص دهد.

سرطان

در سرطان تخمدان علائم ممکن است در ابتدا مشخص نباشد، اما با بروز آن‌ها، تست ناگهانی و مداوم پاپ‌اسمیر سالانه سرطان تخمدان را تشخیص نمی‌دهد. آزمایشاتی که ممکن است برای تشخیص سرطان تخمدان استفاده شود شامل شمارش کامل خون، آزمایش آنتی‌ژن سرطان و سایر آزمایشات تومور سلول‌های جنسی است.

سرطان ریه ،علائم سرطان ریه شامل سرفه و گرفتگی صدا مکرر است. یک پزشک با معاینه فیزیکی، آزمایشات تصویربرداری و معاینه میکروسکوپی خلط آن را تشخیص می‌دهد.

در سرطان پوست ممکن است از اوایل علائمی احساس نکنید، تغییراتی در ظاهر پوست، حتی با خال‌های کوچک ایجاد می‌شود یا لکه‌ها، می‌تواند نشانه‌های اولیه سرطان پوست باشد. مهم این است که شما از نظر پوستی همه کار را انجام دهید و به طور منظم معاینه پوستی پوست را انجام دهید.

سرطان روده بزرگ این سرطان با رشد آهسته ممکن است مدت طولانی قبل از بروز علائم باقی بماند. کولونوسکوپی بهترین آزمایش برای یافتن پولیپ‌های سرطانی روده بزرگ پیش سرطانی و سرطانی است.

سرطان کلیه در مراحل اولیه خود هیچ علائمی ایجاد نمی‌کند. شمارش کامل خون و معاینه بدنی اغلب اولین نشانه‌های ابتلا به سرطان یکی یا هر دو کلیه است. میزان بقای سرطانی که از یک کلیه گسترش پیدا نکرده است معمولاً زیاد است.

سرطان علامتی و بدون علامت

هنگامی‌که سرطان یا هر بیماری که وجود دارد علائم قابل‌توجهی ندارد، گفته می‌شود که بدون علامت است. بسیاری از سرطان‌ها در مراحل اولیه بدون علامت هستند، به همین دلیل غربالگری منظم بسیار مهم است. سرطان‌هایی که علائم واضح را در اوایل شروع کنند، سرطان‌های علامتی نامیده می‌شوند. این نوع سرطان‌ها برای درمان موفقیت‌آمیز نیاز به تشخیص سریع دارند.

در حالی که علائم ناگهانی یا شدید به طور خودکار نشان‌دهنده سرطان نیست، هرچه زودتر تشخیص دهید، زودتر درمان می‌شوید.

علائم اولیه و مرحله بعدی سرطان‌های بدون علامت

-    سرطان مثانه خون در ادرار و کمردرد؛ ناتوانی در ادرار کردن

-    سرطان پستان، داشتن ورم پستان یا بازو، درد پانکولون و رکتوم در عادات روده، مدفوع خونی کاهش وزن توجیهی حالت تهوع و ضعف

-    سرطان آندومتر، خونریزی طبیعی، درد و نفخ شکم؛ تغییر در عادات روده

-    سرطان کلیه، کمردرد اغلب در یک طرف،خون در ادرار کاهش وزن علائم شبه لوسمی آنفلوانزا؛ کبودی، استخوان درد و درد مفصلی و ضعف، تورم گره‌های لنفاوی و گرفتن زردی، درد سمت راست بدن، درد شکم؛ استفراغ؛ ضعف

-    سرطان ریه سرفه مقاوم یا بدتر، سرفه خونی در ریه‌ها؛ خستگی شدید تنگی نفس ملانومامول که شکلی نامنظم دارد گره‌های لنفاوی متورم غدد لنفاوی متورم و بدون درد، کاهش وزن تب درد شکم؛ عرق شب

-    سرطان لوزالمعده زردی؛ کمردرد؛ خستگی، مشکلات هضم غذا کاهش وزن

-    سرطان پروستات مشکل ادرار کردن، خون در ادرار، مشکلات مثانه و از دست دادن کنترل روده؛

-    سورنس آستروئید توده در گردن، تغییرات صدا مشکلات تنفسی؛ گلو درد؛ مشکل در بلعیدن

علائم و نشانه‌های سرطان

 علائم و نشانه‌های بیماری می‌تواند دو چیز متفاوت باشد:

-     علامت چیزی است که توسط شخص دیگری مشاهده می‌شود، مانند تغییر در رنگ پوست یا خس خس. کردن.

-     علائم چیزی است که احساس می‌کنید، مانند خستگی یا درد که برای دیگران مشهود نیست.

-     علائم و نشانه‌های سرطان بسته به محل قرارگیری سرطان بسیار متفاوت است.

 به عنوان مثال، سرطان مثانه باعث ایجاد خون در ادرار می‌شود، در حالی که سرطان مغز باعث سردردهای وحشتناکی می‌شود.

 چه زمانی علائم و نشانه‌های سرطان برای اولین‌بار ظاهر می‌شوند؟

 به طور معمول، علائم و نشانه‌های سرطان اولین‌بار هنگامی بروز می‌کنند که تومور یا توده سرطانی به اندازه کافی بزرگ شده باشد و شروع به تحت‌فشار قراردادن اندام‌ها و بافت‌های مجاور، و همچنین رگ‌های خونی و اعصاب کند.

سرطان

همچنین می‌تواند منجر به درد، تغییر در عملکرد اندام‌های مجاور شود. فشارخون تومور مغزی بر روی عصب بینایی تأثیر می‌گذارد. برخی از سرطان‌ها سریع حرکت می‌کنند، مانند سرطان‌های کبد و پانکراس. سرطان پروستات معمولاً کند حرکت می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از مردان مسن مبتلا به سرطان پروستات از درمان منصرف می‌شوند و بیشتر آنها از سرطان پروستات می‌میرند.

 غربالگری برخی سرطان‌ها باید بخشی از مراقبت‌های بهداشتی طبیعی پیشگیرانه باشد. این موارد شامل سرطان‌های زیر است:

•     پروستات

•     پستان

•     روده بزرگ و راست‌روده

•     دهانه رحم

•     پوست

•     سن، جنس، سابقه خانوادگی و سابقه پزشکی شما تعیین می‌کند که چه زمان غربالگری‌های معمول باید شروع شود و هرچند وقت یک‌بار انجام شود.

 برخی از علائم رایج سرطان که باید به پزشک مراجعه کنید

•     سرفه کردن مخاط با خون

•     خون در مدفوع یا ادرار

•     توده‌ای در پستان، بیضه‌ها، زیر بازو

•     کاهش وزن غیر قابل توضیح

•     درد شدید غیرقابل‌توضیح در سر، گردن، قفسه سینه، شکم یا لگن

 این آزمایشات هم برای کمک به تشخیص و هم برای رد علل مختلف علائم و نشانه‌ها انجام می‌شود.

 چرا ابتلا به سرطان زودرس مهم است؟

 برای برخی از سرطان‌ها که به طور منظم مورد بررسی قرار می‌گیرند، میزان بقا زیاد است. به این دلیل که اغلب اوقات، قبل از ایجاد علائم، تشخیص داده می‌شوند.

میزان بقای 5 ساله در افراد مبتلا به سرطان موضعی پستان یا پروستات نزدیک به 100 درصد است. (موضعی به این معنی است که به خارج از بافت یا اندام اصلی گسترش پیدا نکرده است.) اما ابتلا به برخی سرطان‌ها در اوایل کار دشوار است.

هیچ راهنمای غربالگری منظمی برای برخی از سرطان‌ها وجود ندارد و ممکن است علائم تا زمانی که سرطان در مراحل پیشرفته نباشد، ظاهر نشوند.