۰ نفر

سیگاری ها و خطر ابتلا به ۱۲ نوع سرطان

۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۲۸
کد خبر: 534716
سیگاری ها و خطر ابتلا به ۱۲ نوع سرطان

مطالعه جدید نشان می‌دهد سیگار خطر ابتلا به ۱۲ نوع سرطان را افزایش می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  صدا و سیما، یک مطالعه که برای اولین بار در استرالیا انجام شده است نشان می‌دهد سیگار کشیدن به طور قابل توجهی خطر ابتلا به ۱۲ نوع سرطان را افزایش می‌دهد و یک نفر از هر ۷ فرد سیگاری در طول عمر خود مبتلا به سرطان ریه می‌شوند. تحقیقات بین المللی جدید نیز حاکی از این است که هر سال حدود ۸ میلیون نفر بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

نکات مهم:

افرادی که در روز فقط یک تا ۵ نخ سیگار می‌کشند تقریبا ۱۰ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند.

خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که در حال حاضر سیگاری هستند ۱۴ تا ۲۶ درصد است.

حدود ۹۷ درصد از نوجوانان بین ۱۴ تا ۱۷ ساله هرگز سیگار نکشیده اند.

اما در استرالیا حمایت‌هایی وجود دارد برای این که افراد بتوانند سیگار را ترک کنند.

خطر ابتلا به سرطان با تعداد سیگار‌هایی که افراد هر روز می‌کشند ارتباط مستقیم دارد.

نتایج تحقیقاتی که توسط مرکز دفودیل (The Daffodil Centre) انجام شده است، حتی افرادی که در روز فقط یک تا ۵ نخ سیگار می‌کشند تقریبا ۱۰ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند.

دکتر ماریان وبر (Marianne Weber) رهبر این پروژه تحقیقاتی بزرگ در مورد خطرات سیگار کشیدن است.

دکتر وبر می‌گوید: «استرالیا در طول سال‌های گذشته موفقیت‌های زیادی در کنترل دخانیات داشته است، تا جایی که استرالیا الان یکی از پایین‌ترین نرخ‌های استعمال دخانیات در سراسر جهان را دارد، یعنی حدود ۱۱ درصد. اما این در مورد زیرگروه‌های جمعیتی مانند سالمندان استرالیا، افرادی که مشکلات سلامت روانی دارند و بومیان و جزیره نشینان تنگه تورس درست نیست. ما می‌دانیم که نرخ استعمال دخانیات بیشتر از ۱۱ درصد است. بنابر این فکر می‌کنم ما هنوز باید کار‌هایی بیشتری انجام دهیم که نشان دهنده اهمیت مطالعه‌هایی مانند این است.»

این تحقیق که «مطالعه ۴۵ به بالا» (۴۵ and Up Study) نام دارد بزرگترین تحقیق طولانی مدتی است که در مورد یک جمعیت مسن‌تر در استرالیا انجام شده است.

خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که در حال حاضر سیگاری هستند ۱۴ تا ۲۶ درصد است.

در این مطالعه اطلاعات جمعیتی، سلامت و شیوه زندگی بیش از ۲۶۶ هزار نفر در سراسر ایالت نیوساوت ولز جمع آوری شد.

دکتر وبر در حال استفاده از منبع داده‌هایی که در طول ۱۵ سال زیر نظر بوده است تا در مورد اهمیت عوامل شیوه زندگی که روی خطر ابتلا به سرطان تاثیرگذار هستند تحقیق کند.

استعمال دخانیات به طور قابل توجهی خطر سرطان‌های ریه، حنجره، کبد، مری، مثانه، لوزالمعده، سر، گردن، معده، روده بزرگ، کلیه و کیسه صفرا را افزایش می‌دهد. دکتر وبر به مطالعه سلامت مهاجران و بومیان علاقه دارد.

وی می‌گوید: «امیدوارم این مطالعه در کارزار‌های آموزشی سلامت عمومی ادغام شود و در رسانه‌های جمعی به عنوان محتوای ضد استعمال دخانیات مورد استفاده قرار گیرد، تا بتوانیم زیر گروه‌های جمعیتی که به کمک‌های بیشتری نیاز دارند تا هنجار‌های فرهنگی مربوط به سیگار کشیدن را تعییر دهند هدف قرار دهیم. یعنی حدود ۲۵ درصد از جمعیتی که در خارج از استرالیا متولد شده اند. ما افرادی را از کشور‌های مختلف و از جا‌هایی مانند اروپا، جنوب صحرای آفریقا، آسیا، جنوب شرق آسیا و هند داریم، و ما به تفاوت‌های موجود در مورد استعمال دخانیات در افرادی که در خارج از کشور متولد شده اند پرداخته ایم.».

اما همه نتایج مطالعه جدید تاریک و نگران کننده نیستند.

این مطالعه نشان می‌دهد نرخ استعمال دخانیات در بین نوجوانان استرالیا در پایین‌ترین سطح است و حدود ۹۷ درصد از نوجوانان بین ۱۴ تا ۱۷ ساله هرگز سیگار نکشیده اند.

آنیتا دسایکس (Anita Dessaix) رییس کمیته سلامت عمومی شورای سرطان از دولت فدرال استرالیا و دولت‌های ایالت‌ها و قلمرو‌های استرالیا می‌خواهد تا کارزار‌های جدیدی را برای اطلاع رسانی به ۲.۵ میلیون استرالیایی که سیگار می‌کشند شروع کنند.

وی می‌گوید: «دولت‌ها واقعا باید در زمینه کارزار‌های رسانه‌ای آموزشی در مورد سلامت سرمایه گذاری کنند. استعمال دخانیات می‌تواند گاهی اوقات با هنجار‌های فرهنگی در ارتباط باشد. ما می‌دانیم که برای مثال در جوامع عرب زبان، همین طور چینی‌ها و ویتنامی‌ها نرخ استعمال دخانیات در مردان بیشتر از زنان است. برای این مهاجران، این سطوح استعمال دخانیات وقتی که به استرالیا می‌آیند همراه آنهاست. ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که دولت‌ها در زمینه کارزار‌های ترک سیگار سرمایه گذاری می‌کنند و به گروه‌های مختلف و جوامع چندزبانه مختلف می‌رسند تا به آن‌ها یادآوری کنند آن‌ها هم باید سیگار کشیدن را ترک کنند.»

مهمترین پیامی که متخصصان دارند این است که سیگار کشیدن باعث ابتلای افراد به سرطان‌های قابل پیشگیری می‌شود.

سرطان ریه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها است و مهمترین عاملی که خطر ابتلا به آن را افزایش می‌دهد سیگار کشیدن است.

دود سیگار حاوی حدود ۷ هزار ترکیب است که بسیاری از آن‌ها سمی هستند و ۶۹ مورد از آن‌ها سرطان زا هستند.

منابعی به زبان‌های مختلف از طریق کارزار iCanQuit (من می‌توانم ترک کنم)، مرکز Quitline و شورای سرطان ارائه شده است.

تحقیقات بین المللی جدید حاکی از این است که در سال ۲۰۱۹ در حدود ۸ میلیون مرگ و میر مرتبط با استعمال دخانیات وجود داشته است. شمار سیگاری‌ها در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹ افزایش داشت و به حدود ۱.۱ میلیارد نفر رسید.

محققان می‌گویند نرخ استعمال دخانیات در سراسر جهان در حال افزایش است و یک مورد بسیار نگران کننده، نرخ بالای استعمال دخانیات در بین جوانان است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، حدود ۷۸۰ میلیون نفر از مردم جهان می‌گویند می‌خواهند سیگار کشیدن را ترک کنند، ولی فقط ۳۰ درصد از آن‌ها به حمایت‌های لازم برای ترک سیگار دسترسی دارند.