۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

افسردگی اساسی چیست؟

۱۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۴۱
کد خبر: 533750
افسردگی اساسی چیست؟

افسردگی نوعی اختلال خلقی است که باعث احساس ناامیدی و عدم علاقه می‌شود. درجات مختلف افسردگی از خفیف، تا دوره‌های موقتی غم و اندوه، تا افسردگی شدید و مداوم وجود دارد. شدید‌ترین حالت افسردگی، افسردگی اساسی است که به آن افسردگی بالینی یا اختلال افسردگی اساسی نیز می‌گویند. این می‌تواند افراد را در هر سنی از جمله کودکان را تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین، ضد افسردگی و مشاوره روان‌شناسی یا هر دو می‌توانند افسردگی اساسی را بهبود بخشیده و علائم آن را تسکین دهند. افسردگی می‌تواند ناشی از نوعی ازدست‌دادن، مرگ یا شرایط پزشکی مانند اختلالات تیروئید باشد. بااین‌حال، افسردگی اساسی به این شکل نیست و بسیار شدید‌تر است.

علائم و نشانه‌های افسردگی اساسی چیست؟

در این جا برخی از علائم و نشانه‌های افسردگی وجود دارد که برای تشخیص افسردگی اساسی استفاده می‌شود. آن‌ها به‌اندازه کافی شدید هستند که باعث ایجاد مشکلات روزمره مانند مدرسه، محل کار یا وظایف اجتماعی می‌شوند و می‌توانند منجر به بروز مشکلات در روابط با دوستان و عزیزان شما شوند.

  •  شما ممکن است غمگین، گریان، خالی و ناامید باشید.
  •  ازدست‌دادن علاقه به تمام فعالیت‌های عادی: ورزش، سرگرمی، رابطه جنسی.
  •  ممکن است حتی در مورد موضوعات جزئی، عصبانیت، ناامیدی یا کج‌خلقی و زودرنجی باشد.
  •  اختلال در خواب
  •  شما ممکن است احساس خستگی و بی‌حالی کنید، بدون داشتن انرژی، حتی باعث می‌شود کار‌های کوچک نیز دشوار شود و نیازمند تلاش فراوان داشته باشد.
  •  اغلب بی‌قرار و بی‌تحرک می‌شوید.
  •  اضطراب
  •  کاهش اشتها و کاهش وزن معمول است، اما برخی از افراد اشتیاق به غذا دارند که منجر به افزایش وزن می‌شود.
  •  ممکن است احساس کندی در فکرکردن، صحبت‌کردن و حرکت را تجربه کنید.
  •  یا در تمرکز، تصمیم‌گیری و حافظه مشکل داشته باشید.
  •  با احساس بس ارزشی و گناهکاری که ممکن است باعث خودسوزی و تثبیت شکست‌های گذشته شود، مبارزه کنید.
  •  بیماری‌های جسمی غیرقابل‌توضیح مانند سردرد و کمردرد
  •  و در آخر، افکار خودآزاری یا خودکشی؛ در این صورت بلافاصله کمک بگیرید.

این‌ها شایع‌ترین علائم افسردگی اساسی است و معمولاً شدید هستند. افراد مبتلا به افسردگی اساسی نیاز به توجه و مراقبت فوری دارند.

و این نکته جالب است، اگرچه یک واقعیت یک واقعه آسیب‌زا می‌تواند باعث افسردگی اساسی یا یک سری حوادث شود، اما می‌تواند بدون هیچ بحران یا دلیل واضحی رخ دهد. ممکن است به‌صورت یک دوره افسردگی یا چندین قسمت رخ دهد که ممکن است پس از چندین دوره بدون علامت رخ دهد.

دلیل افسردگی اساسی چیست؟

هنوز هیچ دلیل مشخصی برای تعیین دلایل دقیق افسردگی اساسی وجود ندارد. بااین‌حال، استعداد ژنتیکی نقش دارد. دانشمندان بر این باورند که عوامل بیولوژیکی و محیطی ممکن است در بروز افسردگی اساسی نقش داشته باشند. برخی از عوامل محرک شامل مشکلات رژیم غذایی، مشکلات خواب مانند وقفه تنفسی انسدادی در خواب، شرایط پزشکی، زایمان و تغییرات فصلی هستند.

چه موقع باید کمک بگیرید؟

اگر احساس افسردگی می‌کنید و بر فعالیت‌های روزمره و روابط شما با عزیزانتان تأثیر می‌گذارد، کمک بگیرید.

پزشک چگونه افسردگی را تشخیص می‌دهد؟

پس از گرفتن شرح‌حال پزشکی، پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد تا شرایط فیزیکی زمینه‌ای که باعث ایجاد علائم می‌شود را از بین ببرد. آزمایش خون خاصی مانند آزمایش خون کامل و آزمایش عملکرد تیروئید انجام خواهد شد.

متخصص بهداشت روان شما در مورد علائم، احساسات، افکار و رفتار‌های شما سوال خواهد کرد. معمولاً پرسش‌نامه‌ای برای ارزیابی بیش‌تر ارائه می‌شود.

افسردگی اساسی چگونه درمان می‌شود؟

از دارو و روان‌درمانی برای درمان افراد مبتلا به افسردگی اساسی استفاده می‌شود. دارو‌های تجویزی علائم شما را به‌تدریج برطرف می‌کنند. شما می‌توانید از طریق مشاوره روان‌شناسی و رفتاردرمانی با ملاقات با یک روان‌شناس یا یک ارائه‌دهنده بهداشت روان بهره‌مند شوید. بعضی اوقات ممکن است برای مدیریت اولیه افسردگی اساسی، بستری شدن در بیمارستان لازم باشد.

در این جا برخی از دارو‌هایی را که دکتر شما برای درمان افسردگی اساسی استفاده کرده است آورده شده است. همیشه مزایا و عوارض جانبی احتمالی را با ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی خود در میان بگذارید تا بدانید چه چیزی را باید انتظار داشته باشید (منتظر چه چیزی باشید).

  •  مهار‌کننده‌های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) – این‌ها بی‌خطر هستند. دارای عوارض جانبی حداقل (کمی) هستند. آن‌ها به افزایش روحیه و بزرگ شدن هیپوکامپ مغز که مرکز خلق‌وخو حافظه است، کمک می‌کنند.
  •          مثال: فلوکستین (پروزاک )، سرترالین (زولوفت )، سیتالوپرام (سلکزا ).
  •  مهار‌کننده‌های جذب مجدد سروتونین – دولوکستین ، ونلافاکسین .
  • دارو‌های ضدافسردگی سه حلقه‌ای – در مقایسه با دارو‌های ضدافسردگی جدید مؤثر هستند اما عوارض جانبی بیش‌تری دارند. مثال: ایمی پرامین (توفرانیل )، آمیتریپتیلین، نورتریپتیلین (پاملور )، پروتریپتیلین (ویواکتیل )، دوکسپین، ‌تری مپرامین (سورمونتیل )، دسیپرامین (نورپرین ).
  •  دارو‌های ضدافسردگی غیر معمول – بوپروپیون ، نفازودون، ترازودون، میرتازاپین و ورتیوکسستین
  •  مهار‌کننده‌های مونوآمین اکسیداز– این دارو‌ها در صورت عدم استفاده از دارو‌های دیگر تجویز می‌شوند. آن‌ها می‌توانند با برخی از غذا‌ها مانند پنیر‌ها، شراب‌ها و ترشیجات، فعل‌وانفعالات شدیدی داشته باشند؛ بنابراین، این نسخه‌ها با توصیه‌های غذایی همراه است. به‌عنوان‌مثال: ترانیل سیپرومین ، سیلگیلین، فنلزین ، و ایزوکاربوکسازید.
  •  سایر دارو‌ها - برخی دارو‌ها را می‌توان به داروی ضدافسردگی اضافه کرد تا اثرات ضدافسردگی را تقویت کند. مثال: تثبیت‌کننده‌های خلقی یا دارو‌ها ضد روان پریشانی، دارو‌های ضد اضطراب و محرک.

روان‌پزشک شما در مورد طول دوره درمان تصمیم خواهد گرفت. اعتقاد بر این است که ترکیب دارو با روان‌درمانی حمایتی یا درمان شناختی رفتاری بهترین مزایا را در درمان افسردگی اساسی خواهد داشت. در حقیقت، تحقیقات نشان داده است که درمان شناختی رفتاری بهترین روش درمان افسردگی است. بااین‌حال، بسیاری از بیماران به بهترین وجه به ترکیبی از دارو و درمان پاسخ می‌دهند.

پیش‌آگاهی افسردگی اساسی چیست؟

چشم‌انداز طولانی‌مدت برای بیماران مبتلا به افسردگی اساسی معمولاً خوب است. با دارو‌های مناسب و رفتاردرمانی شناختی، شما شانس زیادی برای داشتن زندگی کامل و شاد و بدون بسیاری از دوره‌های تکراری دارید. اگر شما یا کسی که دوستش دارید با افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کند، لطفاً بدون تأخیر از ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی خود کمک بگیرید.