۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

آب و هوای گرم ممکن است باعث ایجاد اضطراب در خواب شود

۱۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۰۷
کد خبر: 533404
آب و هوای گرم ممکن است باعث ایجاد اضطراب در خواب شود

آیا تابه‌حال هنگام نیمه‌شب پس از یک خواب کاملاً ناخوشایند و واضح، با لرزش از خواب بیدار شده‌اید؟ به‌احتمال زیاد شما خواب همراه با اضطراب را تجربه کرده‌اید.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، وضعیت ذهنی ما می‌تواند به‌طورجدی بر کیفیت خواب ما تأثیر بگذارد. اگر شما استرس یا اضطراب را در بیداری تجربه می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که خواب شما به طور قابل‌توجهی آرامش کمتری دارد.

با این‌حال مطالعات اخیر نشان داده‌اند که اضطراب تنها عاملی نیست که باعث خواب همراه با اضطراب می‌شود. همان‌طور که مشخص شد، عوامل خارجی مثل آب‌وهوا نیز می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر کیفیت خواب شما داشته باشند. 

اگر می‌خواهید بدانید که آیا واقعاً گرما می‌تواند باعث ایجاد یک خواب ناآرام شود با خواندن این مطلب می توانید کشف کنید که چگونه خواب همراه با اضطراب ایجاد می‌شود، چگونه گرما می‌تواند باعث آن شود، و چگونه می‌توانید خواب خود را با هر دمایی بهبود بخشید.  

خواب همراه با اضطراب

خواب‌هایی هستند که باعث استرس یا پریشانی می‌شوند. این به این معناست که اثرات آن‌ها بعد از اینکه از خواب بیدار شدید ادامه دارد. حتی ممکن است از خواب بیدار شوید و احساس خستگی و استرس بیشتری نسبت به زمانی که به خواب رفته‌اید بکنید. خواب‌های اضطرابی همیشه کابوس نیستند. هر رؤیایی که به شما احساس ترس، استرس، وحشت، اضطراب و یا عصبانیت می‌دهد در دسته خواب‌های اضطرابی قرار می‌گیرد. نمی‌دانید که آیا رؤیاهای بد شما واقعاً یک خواب اضطرابی است؟ عناصر زیر را در نظر بگیرید: 

• این رؤیا واضح و به‌یادماندنی است. 

• شما در حال سقوط کردن، در حال تعقیب کردن، فرار کردن، یا لخت در ملا عام هستید. این‌ها ممکن است نشانه اضطراب خاصی در زندگی شما باشند. 

• رؤیا، شما را نصف شب بیدار می‌کند. 

11

چه چیزی باعث یک خواب همراه با اضطراب می‌شود؟  

بسیاری معتقدند که خواب‌های اضطرابی ناشی از وضعیت ذهنی شما هستند. این وضعیت‌ها شامل: 

• اضطراب 

• بلاتکلیفی

• بی‌خوابی (غیرعادی) 

• مصرف مواد، مانند الکل 

• آسیب روحی

مشخص شد که عوامل بیرونی نیز می‌توانند خواب همراه با اضطراب را به همراه داشته باشند. 

گرما چگونه در طول خواب بر بدن تأثیر می‌گذارد؟  

گرما می‌تواند اثرات بسیار زیادی بر بدن ما داشته باشد که همچنین می‌تواند کیفیت خواب ما را تحت تأثیر قرار دهد. در اینجا به چند مورد اشاره می‌کنیم که گرما می‌تواند در واقع باعث ایجاد خواب اضطرابی شود. 

هورمون‌های اضطراب 

حتی اگر نگران تغییرات زندگی و یا حوادث آینده نباشید، گرمای ناگهانی می‌تواند باعث شود که بدن شما فکر کند شما مضطرب هستید. 

بدن شما در دمای بسیار گرم وارد حالت هیپرترمی می‌شود. اگر دمای بدن شما حتی برای نیم ساعت به ۹۹. ۵ درجه فارنهایت (‌۳۷. ۵ درجه سانتی‌گراد) برسد، تغییرات فیزیولوژیکی زیر می‌تواند رخ دهد: 

فعال‌شدن محور هیپوتالاموس - هیپوفیز که به کنترل پاسخ استرس بدن کمک می‌کند. 

• افزایش متابولیسم 

• افزایش ضربان قلب 

• افزایش تنفس 

• کمبود آب بدن

• کاهش مایعات بدن و افت فشارخون 

• کاهش جریان خون به مغز

گرمای شدید در واقع می‌تواند بدن شما را مجبور کند که به بسیاری از روش‌های مشابه با اضطراب ذهنی واکنش نشان دهد. 

کیفیت خواب زمانی تحت تأثیر قرار می‌گیرد که دما بالا باشد چون گرما بدن را در حالت اضطراب طبیعی قرار می‌دهد. ممکن است دریابید که رؤیاهای شما به دلیل گرم‌شدن بیش از حد بدن، زنده‌تر و ناخوشایندتر می‌شوند. 

بی‌قراری در خواب

طبق گفته وین راس، محقق ارشد، " دمای ایده‌آل برای بیشتر مردم برای خواب بهینه ۶۰ تا ۶۷ درجه فارنهایت و رطوبت ۴۰ تا ۶۰ درصد است. اگر دما و رطوبت از محدوده ذکر شده تجاوز کند، کیفیت خواب تا حد زیادی کاهش می‌یابد. 

این به این دلیل است که بدن نمی‌تواند گرما را کم کند زیرا اتاق شما خیلی گرم است و باعث اختلال در خواب، به‌ویژه در خواب عمیق و REM می‌شود. در طول REM است که رؤیاها زنده‌تر و ناخوشایندتر هستند. 

خواب‌های واضح

همان‌طور که به نظر می‌رسد، هوای گرم باعث می‌شود که بعد از بیدارشدن رؤیاهای خود را به یاد بیاورید. 

همان‌طور که دمای بدن در طول خواب کاهش می‌یابد، ما خواب عمیق و ترمیمی‌تری را تجربه می‌کنیم؛ بنابراین، دمای هوای خنک ممکن است به ما کمک کند که به خواب برویم و رؤیا داشته باشیم اما آن‌ها را فراموش کنیم، همان طور که انتظار می‌رود. 

در واقع، دمای گرم می‌تواند منجر به بیدارشدن شود که در طی آن رؤیاها به یاد آورده می‌شوند. بااین‌حال، خواب آشفته نقطه مقابل ایده‌آل است. این به این معنی است که شما ممکن است همیشه خواب‌های اضطرابی را تجربه کنید اما زمانی که هوا گرم می‌شود آن‌ها را به یاد می‌آورید که منجر به افزایش اضطراب در طول روز می‌شود. 

نکاتی برای خنک‌کردن بدن هنگام خواب 

کاهش دما

دمای اتاق ایده‌آل برای خوابیدن ۶۵ درجه فارن‌هایت (‌۱۸. ۳ درجه سانتی گراد)‌است. برای تست دمای اتاق خواب خود یک دماسنج تهیه کنید، یا از گوشی هوشمند خود برای اندازه‌گیری دمای اتاق استفاده کنید. در این حالت می‌دانید تا چه اندازه به دمای ایده آل برای خواب نزدیک بوده‌اید. 

همچنین دماسنج‌های هوشمندی وجود دارند که شما می‌توانید از راه دور آن‌ها را کنترل کنید تا وقتی به خانه می‌رسید، فضای اتاق شما خنک شود. 

استفاده از ملافه‌های سبک 

برای تابستان از ملافه‌های سبک استفاده کنید. پنبه و کتان هر دو از مواد بسیار خوبی هستند. 

تنسل، بامبو، پرکالی و ساتین نیز به‌عنوان مواد محرک گرما شناخته می‌شوند. 

ذهن خود را آرام کنید

قبل از خواب مدیتیشن کنید. اگر در طول روز در معرض دمای بالا قرار گرفته‌اید، بدن شما هنوز هم ممکن است نسبت به گرما واکنش نشان دهد. 

مدیتیشن به شما کمک می‌کند ضربان قلب و تنفس خود را کاهش دهید و شانس داشتن یک خواب خوب را افزایش دهید. 

برخی از تمرینات تنفسی را قبل از خواب امتحان کنید تا ضربان قلب خود را کاهش دهید، بدن خود را آرام کنید و به طور بالقوه دمای مرکزی بدن خود را کاهش دهید. 

پنجره‌ها و پرده‌ها را در طول روز بسته نگه دارید. 

اگر خورشید به طور مایل بر روی پنجره‌های شما بتابد، می‌تواند به یک اثر گلخانه‌ای منجر شود. برای کاهش گرما در منزل، کرکره‌ها را بسته نگاه دارید. همچنین می‌توانید بر روی سیاه کردن و یا پرده‌های مسدود‌کننده نور سرمایه‌گذاری کنید تا هیچ اشعه گرمایی از آن عبور نکند. 

صفحات خنک‌کننده 

این قطعات کوچک با گردش فعالانه آب در میان تشک برای خنک نگه‌داشتن بدن بسیار خوب هستند. آن‌ها همچنین برای گرم نگه‌داشتن در زمستان هم کاربرد دارند. 

یخ

اگر می‌خواهید با تکنولوژی پایین‌تری کار کنید، این یک راه‌حل سریع و آسان است. یک کاسه از تکه‌های یخ را جلوی پنکه قرار دهید تا مؤثر واقع‌شدن آن را افزایش داده و به‌سرعت اتاق خنک شود. 

قبل از خواب غذای سبک بخورید.  

وعده‌های غذایی با پروتئین بالا می‌توانند دمای بدن شما را افزایش دهند. به‌علاوه، وقتی فر یا اجاق روشن است تمام خانه را گرم خواهد کرد. 

نتیجه

اگر متوجه شدید که خواب شما مختل شده و رؤیاهای ناخوشایندی دارید، ممکن است به‌خاطر هوای گرم باشد. بر پایین نگه‌داشتن دمای بدن خود در طول روز تمرکز کنید و سعی کنید اتاق خود را تا جایی که می‌توانید در طول شب خنک نگه دارید. این کار می‌تواند آسودگی خاطر به همراه داشته باشد و احتمال خواب‌های اضطراب‌زای شما را در هنگام خواب کاهش دهد.