۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

راجع به زوال عقل و فراموشی

۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۳۵
کد خبر: 532433
راجع به زوال عقل و فراموشی

هرکسی گاهی اوقات کمی دچار اختلال درحافظه‌اش می شود. مثلا بعضی مواقع ما کلیدهایمان را جا می‌گذاریم و یا فراموش می‌کنیم که کجا ماشینمان را پارک کرده‌ایم و یا فراموش می‌کنیم وقتی با کسی صحبت می‌کنیم راجع به چه چیزی حرف می‌زدیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، بااین‌حال این به این معناست که ما در حال وارد شدن به مرحله زوال عقل هستیم؟ این فراموشی‌ها طبیعی است و با بالارفتن سن ازدست‌دادن کمی از حافظه نرمال است.

چرا شما به طور نرمال زوال عقل ندارید؟

قبل از اینکه به خودتان برچسب زوال عقل بزنید، باید بدانید که لغزش‌های حافظه، به‌خصوص با بالا رفتن سن، طبیعی هستند.

برای بیشتر مردم غیرمعمول نیست که وقتی به سن  ۵۰ می‌رسند متوجه کاهش قابل‌توجه ای در حافظه خود می شوند.

بااین‌حال، ازدست‌دادن حافظه می‌تواند برای افراد در دهه‌های ۴۰،۳۰، یا ۲۰ به دلیل هزاران دلیل دیگر که هیچ ربطی به جنون یا آلزایمر ندارند نیز اتفاق بیفتد. افسردگی و پیش فعالی را می‌توان با ویتامین ب۱۲ بهبود بخشید.

برای مثال استرس بر نحوه پردازش خاطرات توسط مغز شما تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین، جای تعجب نیست که به‌یادآوردن چیزهای ساده وقتی‌که احساس درماندگی می‌کنید، سخت‌تر است. تمرین‌های فکری، تناسب‌اندام، مدیریت استرس و رژیم غذایی سالم می‌تواند حافظه را بهبود بخشد.

ازدست‌دادن حافظه مربوط به سن می‌باشد

اگر شما هنوز هم قادر به عملکرد مستقل با وجود خطاهای گاه‌به‌گاه حافظه هستید، احتمالاً تنها تغییرات حافظه مربوط به سن را تجربه می‌کنید. یک نشانه خوب دیگر این‌که می‌توانید به یاد بیاورید و اعتراف کنید که حافظه خود را از دست داده‌اید.

اگر مجبور باشید برای به‌خاطر سپردن مسیرها مکث کنید، تا وقتی‌که در مکان‌های آشنا هستید  گم نشوید، باید اینکار را انجام دهید. همچنین خوب است که گاهی اوقات برای پیداکردن کلمات مناسب تلاش کنید، تا زمانی که بتوانید یک مکالمه را بدون مکث ادامه دهید، قضاوت و تصمیم‌گیری شما خوب خواهد بود. بااین‌حال، شما هنوز هم باید گام‌هایی را برای به تأخیر انداختن ازدست‌دادن حافظه مربوط به سن با داشتن زندگی سالم بردارید.

7

چه زمانی باید به دنبال راه حل برای ازدست‌دادن حافظه باشید

در حالی که حافظه ازدست‌رفته لزوماً به این معنی نیست که شما اختلال دارید، ما نباید این واقعیت را نادیده بگیریم که این ششمین علت مرگ در ایالات متحده است.

برخی از علائم هشدار شامل سخت شدن انجام کارهایی است که در تمام طول زندگی خود انجام داده‌اید، مانند شستن لباس و یا لباس پوشیدن، و عدم توانایی در به‌یادآوردن همه مواردی است که ازدست‌دادن حافظه را نشان می دهد. همچنین اگر شما به گم‌شدن در مکان‌های آشنا ادامه دهید، و یا با تصمیم‌گیری مشکل پیدا کنید این نشانه بدی است.

به یاد داشته باشید که بسیاری از مردم به یکباره  دچار اختلال حافظه کامل نمی‌شوند. آن‌ها وارد مرحله میانی می‌شوند که به‌عنوان اختلال شناختی خفیف (‌MCI) شناخته می‌شود. خط بین تغییرات حافظه مربوط به سن نرمال و MCI کاملاً واضح نیست.

نکته: اگر با زبان، تفکر و قضاوت مشکل دارید، احتمالاً زمان خوبی برای گرفتن کمک پزشکی است.

گاهی اوقات گم کردن  کلیدها و یا فراموش‌کردن نام کسی کاملاً طبیعی است. فقط بر روی ورزش منظم فکری و بدنی، مدیریت استرس بهتر و رژیم غذایی سالم تمرکز کنید. بااین‌حال، اگر به نظر می‌رسد مشکلات حافظه شما شدیدتر از سن شما است، احتمالاً باید به پزشک مراجعه کنید. بهترین سناریو چیست؟ دکتر شما می‌گوید همه چیز خوب است و نکات بیشتری در مورد نحوه بهبود حافظه به شما می‌دهد. بدترین سناریوی ممکن؟ چیز دیگری هم هست که شما و پزشکتان می‌توانید خیلی زود به آن برسید و یک برنامه برای آن ترتیب دهید.

درهرصورت، اگر بعد از خواندن این مقاله هنوز نگران هرگونه مشکل حافظه هستید، لطفاً هر چه سریع‌تر به پزشک خود مراجعه کنید.