۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پاها در مورد سلامتی شما چه می گویند؟

۶ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۳۰
کد خبر: 531421
پاها در مورد سلامتی شما چه می گویند؟

پاها شاخص خوبی برای سلامت کلی هستند. متخصصان طب اطفال می‌توانند با معاینه پاها، از دیابت گرفته تا کمبودهای غذایی و همه موارد را تشخیص دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین، شرم‌آور است که اکثر ما پاهای خود را بی‌نقص می‌دانیم ... تا زمانی که آن‌ها شروع به آزار و اذیت کنند و تا آن زمان، معمولاً مشکل آن‌قدر پیشرفت کرده است که مراقبت‌های اساسی پا برای رفع مشکل کافی نیست.

گرفتگی پا:

سلامت پاها

گرفتگی پا یا به‌اصطلاح اسب‌های چارلی هنگامی اتفاق می‌افتد که عضلات ساق و پا به طور ناگهانی منقبض شوند. انقباض‌ها می‌توانند یک اسپاسم عضلانی منفرد باشند یا به‌صورت موج‌هایی ایجاد شوند که به مدت طولانی باقی می‌مانند. گرفتگی عضلات پا اغلب با ورزش و کمبود آب بدن ایجاد می‌شود که هر دو مسئله جزئی هستند و می‌توانند به‌سرعت برطرف شوند. بااین‌وجود گرفتگی‌های مکرر پا می‌تواند نشانه کمبود کلسیم، پتاسیم یا منیزیم باشد.

زخمی که خوب نمی‌شود:

زخم مداوم در پایین پای شما می‌تواند نشانه دیابت باشد. افزایش قند خون باعث آسیب عصبی به پا می‌شود که ممکن است به دلیل احساس نکردن درد، خراش و بریدگی و زخم موردتوجه قرار نگیرند. برخی از افراد به دلیل محدودیت تحرک در خم شدن برای معاینه پا مشکل دارند که یک آینه دستی در این شرایط عالی عمل می‌کند. اگر متوجه زخم در پاها ، به‌ویژه در قسمت پایین آن شدید، حتی اگر علائم دیابت دیگری مانند افزایش تشنگی، تکرر ادرار یا خستگی را تجربه نکرده‌اید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

پاهای سرد:

سلامت پاها

آیا پاهای شما همیشه سرد است؟ سردی پا می‌تواند نشانه کم‌کاری تیروئید در زنان و یا نشانه گردش خون ضعیف در زنان و مردان باشد. بعضی اوقات فقط نیاز به جوراب‌های پشمی ضخیم و دمپایی دارید تا پاها را گرم نگه دارید. اما اگر مشکل همچنان ادامه داشت به پزشک مراجعه کرده و علائم خود را توضیح دهید.

بی‌حسی:

ازدست‌دادن احساس یا "سوزن و سوزن" شدن مداوم در هر دو پا می‌تواند نشانه آسیب به سیستم عصبی محیطی باشد که چنین آسیبی ممکن است نتیجه دیابت باشد.

مفاصل دردناک:

اگر مفاصل انگشت شما دائماً درد می‌کند یا متورم است، می‌تواند نشانه آرتریت روماتوئید یا یک بیماری تحلیل‌برنده مفاصل باشد. به طور معمول درد قبل از اوج گرفتن در مفاصل بزرگ‌تر از مفاصل کوچک‌تر شروع می‌شود.

انگشتان قرمز و آبی:

اگر انگشتان شما در هوای سرد مدام از سفید به آبی و سرانجام قرمز تغییر رنگ می‌دهند، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری رینود باشد. برای اطمینان از اینکه این علائم نشانه بیماری زمینه‌ای خودایمنی نیستند، به پزشک مراجعه کنید

نحوه مراقبت بهتر از پاها:

سلامت پاها

*پاها را کاملاً بشویید و مرتباً آن‌ها را مرطوب کنید مسائل کوچکی مانند بو، باکتری، قارچ و خشکی را نباید نادیده گرفت و سعی کنید تاحدامکان از پاها مراقبت کنید.

*حداقل دو جفت "کفش کار" داشته باشید و آن‌ها را جایگزین کنید. این ازآن‌جهت مهم است که حداقل یک روز طول می‌کشد تا عرق کفش کاملاً خشک شود.

*کفش راحتی بپوشید که کف آن دارای قوس باشد. این قوس باعث کاهش احتمال ابتلا به صافی کف پا و مشکلات مربوط به پا می‌شود.

*جوراب‌های خود را بعد از هر بار پوشیدن بشویید.

*در صورت احساس گرفتگی مکرر پا، زخم‌هایی که بهبود نمی‌یابند، سرماخوردگی، بی‌حسی، درد مفاصل یا انگشتان قرمز و آبی فوراً به پزشک مراجعه کنید.

برای حفظ سلامتی پاهایتان با انجام هر کاری که می‌توانید کمی به آن‌ها عشق بورزید!