۰ نفر

دلایلی که ممکن است به یک درمان جدید دیابت نیاز داشته باشید

۴ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۲۲
کد خبر: 530858
دلایلی که ممکن است به یک درمان جدید دیابت نیاز داشته باشید

شروع یک درمان جدید دیابت نوع 2 ممکن است دشوار به نظر برسد، به خصوص اگر مدت طولانی در درمان قبلی خود بودید. برای اطمینان از اینکه از برنامه درمانی جدید خود بیشترین بهره را می برید، ارتباط منظم با تیم مراقبت از دیابت بسیار مهم است. ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید هنگام شروع درمان جدید چه انتظاری دارید و باید از پزشک خود چه سوالی بپرسید.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ پزشک شما ممکن است درمان دیابت شما را تغییر داده باشد زیرا درمان قبلی شما دیگر سطح قند خون شما را کنترل نمی کند یا شما درگیر عولرض جانبی ناتوان کننده دارو شده اید .

 برنامه درمانی جدید شما ممکن است شامل افزودن دارو به رژیم فعلی، یا قطع دارو و شروع داروی جدید باشد. همچنین ممکن است شامل اصلاح رژیم و ورزش، یا تغییر در زمان یا اهداف آزمایش قند خون شما باشد.

اگر روش درمانی فعلی شما خوب کار کرده یا وزن کم کرده اید، پزشک ممکن است به طور کامل داروها را متوقف کند. مهم نیست که درمان جدید شما چه باشد، سوالاتی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

در طول سال اول درمان جدید دیابت چه باید از پزشک خود بپرسید

30 روز اول پس از شروع یک درمان جدید اغلب چالش برانگیز است زیرا بدن شما باید خود را با داروهای جدید و یا تغییر در سبک زندگی وفق دهد. در اینجا چند سوال وجود دارد که می توانید نه تنها در 30 روز اول تغییر درمان، بلکه در طول سال اول از پزشک خود بپرسید:

1. آیا این عوارض جانبی مربوط به داروی من است؟

اگر داروهای جدید مصرف می کنید ، ممکن است عوارض جانبی جدیدی را تجربه کنید. ممکن است احساس سرگیجه کنید یا مشکلات گوارشی یا بثورات پوستی داشته باشید.

پزشک می تواند به شما کمک کند تا دریابید که این داروها از داروهای شما هستند و یا به شما در مورد نحوه درمان آنها مشاوره می دهد. اگر دارویی را شروع می کنید که می تواند باعث کاهش قند خون شود، حتماً از تیم مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که چه علائمی را باید مراقب باشید و در صورت کمبود سطح قند خون، چه کاری باید انجام دهید.

2. آیا عوارض جانبی من برطرف می شود؟

در بسیاری از موارد، عوارض جانبی با گذشت زمان بهتر می شوند. اما اگر بعد از گذشت 30 روز هنوز شدت آنها زیاد است، از پزشک خود بپرسید چه زمانی می توانید انتظار بهبودی داشته باشید یا چه موارد دیگری را باید در نظر بگیرید.

3. آیا سطح قند خون من خوب است؟

با فرض اینکه مرتباً قند خون خود را کنترل می کنید، باید نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. سوال کنید که آیا میزان قند خون در جایی که باید در ماه اول درمان باشد، است یا خیر. اگر سطح شما بهینه نیست، از دکتر خود بپرسید که برای تثبیت آن چه کاری می توانید انجام دهید.

4- هر چند وقت یکبار باید سطح قند خون خود را بررسی کنم؟

هنگام شروع یک درمان جدید، پزشک ممکن است بخواهد قند خون خود را بیشتر در طول روز بررسی کنید. بعد از 30 روز، ممکن است کمتر بتوانید چک کنید. با این حال، اگر قند خون شما به خوبی کنترل نشده باشد، ممکن است لازم باشد مرتباً قند خون خود را بررسی کنید.

5- چه علائمی نشان می دهد که قند خون من زیاد یا خیلی پایین است؟

برخی از داروهای دیابت قند خون را بسیار پایین آورده و باعث افت قند خون می شوند. این ممکن است باعث موارد زیر شود:

·       تپش قلب

·       اضطراب

·       گرسنگی

·       تعریق

·       تحریک پذیری

·       خستگی

کاهش قند خون ممکن است منجر به عوارض جدی مانند موارد زیر شود:

·       دست و پا چلفتی بودن

·       گیجی

·       تشنج

·       از دست دادن هوشیاری

به قند خون بالا، هایپرگلیسمی گفته می شود. بسیاری از افراد علائم قند خون بالا را احساس نمی کنند، به خصوص اگر سطح قند خون آنها به طور منظم افزایش یابد. برخی از علائم افزایش قند خون عبارتند از:

تکرر ادرار، افزایش تشنگی و گرسنگی، تاری دید، خستگی، بریدگی ها و زخم هایی که بهبود نمی یابند.

افزایش قند خون در طولانی مدت ممکن است با گذشت زمان منجر به عوارض مزمن مانند آسیب چشم، عصب، رگ های خونی یا کلیه شود.

6. آیا می توانید سطح A1c من را بررسی کنید تا ببینید آیا شماره های من بهبود یافته است؟

سطح A1c شما شاخص مهمی در میزان کنترل قند خون است. این سطح متوسط ​​گلوکز خون شما را در طی یک دوره دو تا سه ماهه اندازه گیری می کند. به طور کلی، سطح A1c شما باید 7 درصد یا کمتر باشد.

با این حال، بسته به سن، وضعیت سلامتی و سایر عوامل، ممکن است پزشک بخواهد آن را کم یا زیاد کند. بهتر است سطح A1c خود را سه ماه پس از شروع درمان بررسی کنید و پس از رسیدن به هدف A1c خود را هر شش ماه یک بار بررسی کنید.

7. آیا لازم است رژیم غذایی یا برنامه ورزشی خود را اصلاح کنم؟

رژیم و ورزش هر دو سطح قند خون را تحت تأثیر قرار می دهند. بنابراین باید هر شش ماه یا همین حالا از پزشک خود بپرسید که آیا ادامه رژیم ورزشی و رژیم فعلی شما خوب است. هنگام شروع یک درمان جدید، از پزشک خود در مورد تداخلات دارویی سوال کنید. برخی از غذاها ممکن است با داروهای دیابت تداخل داشته باشند. به عنوان مثال: طبق یک بررسی در سال 2013، آب گریپ فروت ممکن است با داروهای دیابت رپاگلینید  (Prandin) و ساکساگلیپتین Onglyza)) تداخل کند.

8- آیا می توانم سطح کلسترول و فشار خون خود را بررسی کنم؟

حفظ سطح چربی خون و فشار خون سالم قسمت مهمی از هر برنامه درمانی مناسب دیابت است. طبق انجمن قلب آمریکا، دیابت باعث کاهش کلسترول خوب (HDL) و افزایش کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید می شود.

فشار خون بالا در افراد دیابتی شایع است و می تواند خطر برخی از عوارض را افزایش دهد. برای کنترل سطح کلسترول، پزشک ممکن است استاتین را به عنوان بخشی از درمان جدید دیابت تجویز کند. پزشک شما همچنین ممکن است داروهایی را برای کنترل فشار خون اضافه کند.

اگر بخواهید حداقل سه تا شش ماه پس از شروع درمان سطح کلسترول را بررسی کنید تا مطمئن شوید در مسیر درست پیگیری می کنند. سطح فشار خون باید در هر ویزیت پزشک بررسی شود.

9. آیا می توانید پاهای من را بررسی کنید؟

شناخته شده است که اگر قند خون شما کنترل نشود، دیابت باعث آسیب بی صدا می شود. بالا بودن سطح قند خون به طور مزمن ممکن است منجر به موارد زیر شود: آسیب عصبی، تغییر شکل پا، زخم های پا که بهبود نمی یابند، آسیب رگ های خونی که منجر به جریان خون ضعیف در پاهایتان می شود.

از پزشک خود بخواهید که در هر بار مراجعه به زیر پاهایتان نگاه کند و پس از شروع یک درمان جدید یک معاینه جامع را در یک سال انجام دهید تا از سلامت پاهای اطمینان حاصل کنید. اگر مشکل پا یا آسیب دیدگی پا دارید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

10. آیا من هرگز قادر به قطع این روش درمانی خواهم بود؟

در برخی موارد، درمان دیابت ممکن است موقتی باشد. اگر تغییر در سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و کاهش وزن موفقیت آمیز باشد، ممکن است بتوانید مصرف دارو را متوقف یا کاهش دهید.

11. آیا باید عملکرد کلیه ام بررسی شود؟

قند خون کنترل نشده ممکن است منجر به آسیب کلیه شود. با گذشت چند ماه از انجام یک درمان جدید، بهتر است از پزشک خود بخواهید آزمایش بررسی پروتئین در ادرار را انجام دهد. اگر آزمایش مثبت باشد، نشان می دهد عملکرد کلیه شما به خطر می افتد و درمان جدید شما به خوبی کار نمی کند.

نکات مهم

برنامه درمانی دیابت شما فقط مختص شماست. ثابت نیست و ممکن است در طول زندگی شما چندین بار تغییر کند. عوامل مختلفی مانند سایر شرایط سلامتی، سطح فعالیت و توانایی تحمل داروی شما در درمان شما تأثیر خواهد گذاشت.

بنابراین، مهم است که هر سوالی درباره درمان خود از پزشک خود بپرسید. همچنین بسیار مهم است که طبق دستورالعمل با پزشک خود در تماس باشید تا آنها در اسرع وقت علائم یا عوارض جانبی جدید را ارزیابی کنند.