۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قرص ناپروکسن: موارد مصرف، عوارض جانبی

۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۲۹
کد خبر: 530817
قرص ناپروکسن: موارد مصرف، عوارض جانبی

داروهایی با‌عنوان غیراستروئیدی (از جمله ناپروکسن) به‌ندرت ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش دهند. این اثر ممکن است در هر زمان از مصرف این دارو اتفاق بیفتد اما اگر آن را برای مدت طولانی مصرف کنید خطربیشتر است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ این خطر ممکن است در بزرگسالان مسن بیشتر باشد یا اگر شما به بیماری قلبی یا افزایش خطر بیماری قلبی مبتلا باشید (به‌عنوان‌مثال، به دلیل سیگارکشیدن، سابقه خانوادگی بیماری قلبی، یا بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا یا دیابت). این دارو را درست قبل یا بعد از جراحی بای پس قلب (CABG) مصرف نکنید.

این دارو به‌ندرت ممکن است باعث خونریزی جدی (به‌ندرت کشنده) از معده یا روده شود. این اثر می‌تواند بدون هشدار در هر زمان هنگام مصرف این دارو رخ دهد. افراد مسن ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند. مصرف ناپروکسن را متوقف کرده و در صورت مشاهده هر یک از این عوارض جانبی نادر اما جدی، فوراً به کمک پزشکی مراجعه کنید:

درد معده / شکم که برطرف نمی‌شود، مدفوع سیاه / قیر، استفراغی که شبیه قهوه است، درد سینه / فک / بازوی چپ، تنگی نفس، تعریق غیرمعمول، گیجی، ضعف در یک طرف بدن، مشکل در تکلم، تغییرات ناگهانی بینایی.

در مورد مزایا و خطرات مصرف این دارو با پزشک خود یا داروساز صحبت کنید. همچنین به بخش هشدار داروتوجه کنید.

ناپروکسن برای تسکین درد از بیماری‌های مختلف مانند سردرد، دردهای عضلانی، درد التهاب، درد دندان و گرفتگی‌های قاعدگی استفاده می‌شود. همچنین باعث کاهش درد، تورم و سفتی مفصل ناشی از آرتروز، بورسیت و حملات نقرس می‌شود. این دارو به عنوان داروی  غیراستروئیدی (NSAID) شناخته می‌شود.

این کار با جلوگیری از تولید برخی از مواد طبیعی که باعث التهاب در بدن شما می‌شوند، عمل می‌کند. اگر یک بیماری مزمن مانند آرتروز را درمان می‌کنید، از پزشک خود در مورد درمان‌های غیردارویی و یا استفاده از داروهای دیگر برای درمان درد خود بپرسید.

مواد تشکیل‌دهنده را بررسی کنید حتی اگر قبلاً از محصول استفاده کرده‌اید، چک کنید. ممکن است سازنده مواد تشکیل‌دهنده را تغییر داده باشد. همچنین، محصولاتی با نام‌های مشابه ممکن است حاوی مواد مختلفی باشند که برای اهداف مختلف ساخته شده‌اند. مصرف یک محصول اشتباه می‌تواند به شما آسیب برساند.

نحوه مصرف ناپروکسن خوراکی

اگر از داروی بدون نسخه استفاده می‌کنید، قبل از مصرف این دارو، تمام دستورالعمل‌های موجود در بسته‌بندی محصول را بخوانید. اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، قبل از شروع مصرف ناپروکسن و هر بار مصرف مجدد آن، راهنمای دارو را که توسط داروساز ارائه شده است بخوانید. اگر سؤالی داشتید، از پزشک خود بپرسید.

این دارو را طبق دستور پزشک و معمولاً 2 یا 3 بار در روز با یک لیوان پر آب ( 240 میلی‌لیتر ) از طریق دهان مصرف کنید. بعد از مصرف این دارو حداقل 10 دقیقه دراز نکشید. برای جلوگیری از ناراحتی معده، این دارو را همراه با غذا، شیر یا داروی ضد اسید مصرف کنید.

دوز مصرفی بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان است. برای کاهش خطر خونریزی معده و سایر عوارض جانبی، این دارو را در کمترین دوز مؤثر و در کمترین زمان ممکن مصرف کنید. دوز خود را افزایش ندهید و این دارو را بیشتر از دستور پزشک یا برچسب بسته مصرف نکنید. برای شرایط مداوم مانند آرتروز، طبق دستور پزشک، این دارو را ادامه دهید.

برای برخی شرایط (مانند آرتروز)، مصرف منظم این دارو ممکن است تا دوهفته طول بکشد تا اثربخشی کامل آن را ببینید.

اگر این دارو را "در صورت نیاز" مصرف می‌کنید (طبق برنامه منظم نیست)، به یاد داشته باشید که داروهای مسکن در صورت استفاده به‌عنوان اولین علائم درد، بهترین نتیجه را خواهند داشت. اگر صبر کنید تا درد بدتر شود، دارو ممکن است به‌خوبی کار نکند.

اگر وضعیت شما طول کشید یا بدتر شد، یا اگر فکر می‌کنید ممکن است مشکل جدی پزشکی داشته باشید، فوراً از کمک پزشکی استفاده کنید. اگر از محصول بدون نسخه برای درمان تب استفاده می‌کنید، در صورت تشدید یا بیش از 3 روز افزایش تب، بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

اثرات جانبی

ممکن است ناراحتی معده، حالت تهوع، دل‌درد، سردرد، خواب آلودگی یا سرگیجه ایجاد شود. در صورت ماندگاری یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر پزشک شما را به استفاده از این دارو راهنمایی کرده است، به یاد داشته باشید که وی قضاوت کرده است که فایده آن بیش از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

این دارو ممکن است فشارخون شما را افزایش دهد. فشارخون خود را مرتباً بررسی کنید و در صورت بالا بودن نتایج به پزشک اطلاع دهید.

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید، از جمله: کبودی / خونریزی آسان، بلع دشوار / دردناک، تغییرات شنوایی (مانند زنگ زدن در گوش)، تغییرات ذهنی / خلقی، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار)، سفتی غیرقابل‌توضیح گردن، تغییرات بینایی، علائم نارسایی قلبی (مانند تورم مچ پا / پا، خستگی غیرمعمول، افزایش وزن غیرمعمول / ناگهانی).

این دارو به‌ندرت ممکن است باعث بیماری جدی (احتمالاً کشنده) کبد شود. در صورت بروز علائم آسیب کبدی، از جمله: حالت تهوع / استفراغ که متوقف نشود، ازدست‌دادن اشتها، درد معده / شکم، زردی چشم / پوست، ادرار تیره بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: جوش پوستی، خارش / تورم (به‌خصوص صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس، فوراً به کمک پزشکی بروید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست.

در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر شده در بالا، با پزشک خود یا داروساز تماس بگیرید.برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط

قبل از مصرف ناپروکسن، اگر به این دارو حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید.یا به آسپرین یا سایر NSAID (مانند ایبوپروفن، سلکوکسیب)؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، خصوصاً: آسم، آسم حساس به آسپرین (سابقه بدتر شدن تنفس با آبریزش بینی یا گرفتگی بینی پس از مصرف آسپرین یا سایر NSAID)، اختلالات خون (مانند کم‌خونی) مشکلات خونریزی / لخته شدن، رشد در بینی (پولیپ بینی)، بیماری قلبی (مانند حمله قبلی)، فشارخون بالا، بیماری کبدی، سکته مغزی، تورم (ادما، احتباس مایعات)، مشکلات معده / روده / مری (مانند خونریزی، سوزش معده، زخم).

مشکلات کلیه ممکن است با استفاده از داروهای NSAID، از جمله ناپروکسن، ایجاد شوند. در صورت کمبود آب بدن، نارسایی قلبی یا بیماری کلیوی، بزرگ‌تر مسن یا استفاده از داروهای خاص، احتمالاً مشکلات به وجود می‌آیند (به بخش تداخلات دارویی نیز مراجعه کنید). برای جلوگیری از کمبود آب بدن طبق دستور پزشک مایعات زیادی بنوشید و در صورت تغییر در مقدار ادرار، فوراً به پزشک خود بگویید.

این دارو ممکن است شما را گیج یا خواب‌آلود کند. تا زمانی که از ان استفاده می کنید ، رانندگی نکنید، از ماشین‌آلات استفاده نکنید یا هر کاری را که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید

این دارو ممکن است باعث خونریزی معده شود. استفاده روزانه از الکل و تنباکو، به‌ویژه در صورت ترکیب با این دارو، ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهد. الکل را محدود کرده و سیگار را ترک کنید.

این دارو ممکن است حساسیت شما را نسبت به آفتاب بیشتر کند. وقت خود را در زیر نور آفتاب محدود کنید. از غرفه‌های برنزه کننده و چراغ‌های خورشید خودداری کنید. در فضای باز از ضدآفتاب استفاده کنید و لباس محافظ بپوشید.

در صورت آفتاب‌سوختگی یا تاول‌های پوستی یا قرمزی فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.برخی از محصولات ناپروکسن حاوی نمک (سدیم) هستند. اگر رژیم غذایی محدود به نمک دارید به پزشک خود بگویید.قبل از انجام جراحی، کلیه محصولات مورداستفاده خود (از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید.

افراد مسن ممکن است هنگام استفاده از این دارو بیشتر در معرض خونریزی معده / روده، مشکلات کلیوی، حمله قلبی و سکته باشند.

قبل از استفاده از این دارو، زنان در سنین باروری باید با پزشک (پزشکان) خود در مورد مزایا و خطرات صحبت کنند. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو ممکن است به یک نوزاد متولد شده صدمه بزند و باعث مشکلاتی در زایمان طبیعی شود. مصرف آن در بارداری از 20 هفتگی تا زمان زایمان توصیه نمی‌شود. اگر پزشک شما تصمیم گرفت که شما باید بین هفته 20 تا 30 بارداری از این دارو استفاده کنید، باید کمترین دوز مؤثر را برای کمترین زمان ممکن استفاده کنید. بعد از 30 هفته بارداری نباید از این دارو استفاده کنید.

این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود و ممکن است اثرات نامطلوبی بر نوزاد شیرخوار بگذارد. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

فعل‌وانفعالات ( اثرات متقابل)

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد.

این سند شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. لیستی از تمام کالاهایی که استفاده می‌کنید (شامل داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک خود و داروفروش به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارت‌اند از: دیورتیک‌هایی مانند فوروزماید.

این دارو در صورت مصرف با سایر داروها که ممکن است باعث خونریزی شوند، خطر خونریزی را افزایش دهد.

به‌عنوان‌مثال می‌توان به داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل، "داروهای رقیق‌کننده خون" مانند دبیگاتران / انوکساپارین / وارفارین و سایر موارد اشاره کرد.

تمام برچسب‌های داروهای تجویزی و بدون نسخه را به‌دقت بررسی کنید زیرا بسیاری از داروها حاوی تسکین‌دهنده درد / کاهش‌دهنده تب (آسپرین، NSAID مانند سلکوکسیب، ایبوپروفن یا کتورولاک) هستند.

این داروها مشابه ناپروکسن هستند و در صورت مصرف هم‌زمان ممکن است خطر عوارض جانبی را افزایش دهند. با این وجود، اگر پزشک شما را به مصرف دوز پایین آسپرین جهت جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی (معمولاً با دوزهای 81-325 میلی‌گرم در روز) راهنمایی کرده است، باید آسپرین را ادامه دهید، مگر اینکه پزشک خلاف این امر را به شما توصیه کند.

استفاده روزانه از ناپروکسن ممکن است توانایی آسپرین را در جلوگیری از حمله قلبی / سکته مغزی کاهش دهد. با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای آن صحبت کنید. در مورد سایر داروهایی که می‌توانند برای درمان درد / تب استفاده شوند، سؤال کنید.

این دارو ممکن است در برخی آزمایشات آزمایشگاهی تداخل داشته باشد و احتمالاً باعث نتایج کاذب شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و کلیه پزشکان از استفاده شما از این دارو مطلع هستند.

مصرف بیش از حد

اگر کسی بیش از حد مصرف کرده و علائم جدی مانند ازدست‌دادن مشکل تنفس را دارد، با شماره 115 تماس بگیرید. در غیر این صورت، بلافاصله با یک مرکز کنترل سم تماس بگیرید و علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل: درد شدید معده، خواب‌آلودگی شدید، تشنج باشد.

یادداشت‌ها

این دارو را به دیگران تجویز نکنید.ممکن است در حین استفاده از این دارو آزمایش‌های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند فشارخون، شمارش کامل خون، عملکرد کبد / کلیه) انجام شود. تمام قرارهای پزشکی و آزمایشگاهی را حفظ کنید. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

اگر مبتلا به آرتروز هستید، تغییر در سبک زندگی (مانند کاهش وزن در صورت نیاز، تمرینات تقویت‌کننده / تهویه) ممکن است به بهبود انعطاف‌پذیری و عملکرد مفصلی شما کمک کند. برای راهنمایی‌های خاص با پزشک خود مشورت کنید.

دوز ازدست‌رفته

اگر این دارو را طبق یک برنامه منظم مصرف می‌کنید (نه فقط "در حد نیاز") و یک دوز را فراموش کرده‌اید، به‌محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، از دوز فراموش شده صرف‌نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید. دوز را برای جبران دوبرابر نکنید.

ذخیره‌سازی

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری شود. در حمام نگهداری نکنید. همه داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دورنگه دارید.

داروها را به پایین توالت نریزید و آن‌ها را در یک فاضلاب بریزید. به‌درستی این محصول را در زمان انقضا یا وقتی دیگر نیازی به آن نیست دور بریزید. با داروساز یا شرکت محلی دفع زباله مشورت کنید.