۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

یوگا چگونه عمل می‌کند؟

۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۲۹
کد خبر: 530670
یوگا چگونه عمل می‌کند؟

یوگا یک تمرینِ جسمی و ذهنی با قدمتی ۵۰۰۰ ساله در فلسفة هندِ باستان است. سبک‌های متنوعی از یوگا شامل وضعیت فیزیکی، تکنیک‌های تنفس، مراقبه یا تمدد اعصاب است.

به گزارش اقتصادآنلاین، در سال‌های اخیر، یوگا به عنوان فرمی از تمرین فیزیکی مبتنی بر وضعیت‌های مختلف اندام بدن که کنترل بر جسم و ذهن را بهبود و سلامت را ارتقا می‌دهد، محبوب گشته است.

انواع مختلفی از یوگا و بسیاری ضوابط در تمرین‌ها وجود دارد. این مقاله تاریخچه، فلسفه و شاخه‌های مختلف یوگا را بررسی می‌نماید.

یوگا چیست؟

در جهانِ مدرن، هنرِ یوگای آسیای جنوبی به اقصی نقاط دنیا راه پیدا کرده است. درحالی که یوگا درحال‌حاضر شکل محبوبی از تمرین و مراقبه است، مسئله همیشه این نبوده است.

تاریخچه

هیچ نوشته‌ای از مخترعِ یوگا بر جای نمانده است. کارورزان مردِ یوگا را یوگی و کارورزان زن را یوگینی می‌نامند. هر دو یوگا را پیش از آنکه هیچ دست نوشته‌ای از یوگا به وجود بیاید آن را تمرین کرده و آموخته‌اند.

در ۵ هزارة بعدی، یوگی‌ها قوانین را به دانشجویان آموختند و بسیاری از مدارس یوگا شکل گرفت به جهانی شدن و محبوبیت آن کمک کرد.

"یوگا سوترا"، یک رساله ۲۰۰۰ ساله در خصوص فلسفه یوگایی است که توسط حکیم هندی، پاتانجالی آماده شده است و یک کتاب راهنما در خصوصِ چگونگی مدیریت ذهن، کنترل احساسات و رشد روحانی است.

یوگا سوترا، قدیمی‌ترین ثبت نوشتاری یوگا و یکی از قدیمی‌ترین متون موجود است که چارچوبی را برای تمامی انواع یوگای مدرن فراهم می‌کند.

یوگا به خاطر وضعیت‌های مختلف اندامی که در آن وجود دارد معروف است، اما آنها بخش کلیدیِ سنت یوگای اورجینال در هند نیستند. تناسب اندام هدف اصلی نبود. کارورزان و دنبال‌کنندگان سنتِ یوگا بر دیگر تمرین‌های آن تمرکز کرده بودند، مانند توسعه‌ انرژی روحانی با استفاده از متدهای تنفس و تمرکز ذهنی.

سنت محبوبیتش را در غرب در اواخر قرن ۱۹ شروع کرد. انفجار محبوبیت یوگای اندامی در در دهه ۲۰ و ۳۰ میلادی ابتدا در هند و سپس در غرب رخ داد.

فلسفه

برای منتقل کردن پیام روحانی و فصول راهنما، یوگا اغلب از تصویر یک درخت با ریشه‌ها، شاخ و برگها و شکوفه‌ها و میوه‌ها استفاده می‌کند. هر شاخه یوگا تمرکز متفاوتی بر یک سری ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد.

۶ شاخه عبارتند از:

•  هاتا یوگا: شاخه‌ای ذهنی و جسمی که به طور مشخص برای ذهن و جسم طراحی شده است.

• راجا یوگا: این شاخه شامل مراقبه و پیروی از یک سری گام‌های منضبط که به "هشت عضو" یوگا معروفند.

•  کارما یوگا: مسیری از خدمت با هدف ساخت آینده‌ای رها از انرژی منفی و خودخواهی.

• هاکتی یوگا: هدفش ساختن مسیری فداکارانه است، راهی برای جاری کردن احساسات و کشت کردن پذیرش و تحمل.

•نانا یوگا: این شاخه از یوگا در خصوص خِرَد است. راهی دانشورانه که از طریق مطالعه ذهن را پرورش می‌دهد.

• تانترا یوگا: مسیر سنت، مراسم و به سرانجام رسیدن یک رابطه است.

نزدیک شدن به یوگا با هدف مشخصی در ذهن می‌تواند به شخص کمک کند تا تصمیم بگیرد چه شاخه‌ای را برای دنبال کردن انتخاب کمک کند.

چاکراها

واژه ی چاکرا از نظر لغوی به معنای چرخ دوار ریسندگی است. یوگا معتقد است این چاکراها نقاط مرکزی انرژی، افکار، احساسات و بدن جسمانی است.

مطابق معلمین یوگا، چاکراها راهی که افراد از طریق واکنش‌های احساسی، تمایل به اجتناب، سطوح اعتماد به نفس یا ترس و حتی علائم جسمانی و تاثیرات تجربه می‌کنند را مشخص می‌کند.

زمانی که انرژی در یک چاکرا مسدود شد، منقول است که عدم تعادل احساسی، ذهنی یا جسمی را تحریک می‌کند که علائمی مانند اضطراب، سوءهاضمه یا رخوت را بروز می‌دهد.

آساناها جایگاه‌های فیزیکی بسیاری در هاتا یوگا هستند افرادی که یوگا تمرین می‌کنند از آساناها برای آزاد‌سازی انرژی و تحریکِ چاکرای نامتعادل فراهم می‌کند.

هفت چاکرای اصلی هرکدام با تمرکز خاصشان وجود دارد:

ساهاسرارا:

چاکرای هزارگلبرگ یا تاج، وضعیتِ خودآگاهی محض را ارائه می‌دهد. این چاکرا در فرق سر واقع شده است و رنگ سفید یا بنفش نماینده آن است. ساهاسرارا مسائلی مانند خرد درونی و مرگ جسمانی را در بر می‌گیرد.

آجنا:

چاکرای فرمان یا چشمِ سوم یک نقطه تلاقی میان دو راه انرژیک مهم در بدن است. آجنا به رنگ‌های بنفش، نیلی و آبی پررنگ مرتبط است، اگرچه یوگای سنتی آن را سفید توصیف می‌کند. چاکرای آجنا به غده هیپوفیز مربوط است که رانه ی رشد و توسعه است.

ویشودا:

رنگ قرمز یا آبی نمایندهی چاکرای "پاکیِ مخصوص" یا چاکرای "گلو" است. کارورزان یوگا این چاکرا را خانه سخن گفتن، شنیدن و سوخت و ساز بیان کرده‌اند.

آناهاتا:

چاکرای "قلب" با رنگ‌های سبز و صورتی مشخص می‌شود. مسائل کلیدی آنها تا شامل احساسات پیچیده، دلسوزی، مهربانی، عشق بی‌قید و شرط، تعادل و سلامتی است.

مانیپورا:

زرد نماینده چاکرای "شهر جواهر" یا چاکرای "ناف" است. کارورزان این چاکرا را به جهاز هاضمه ربط می‌دهند. همچنین قدرت شخصی، ترس، اضطراب، عقاید توسعه دهنده و گرایش به سمت شخصیت درونگرا به این چاکرا مرتبط است.

وادیشتانا:

کارورزان ادعا می‌کنند ‌که چاکرای "اساسِ شخص" یا "لگن خاصره" خانه ارگان‌های تولید مثلی، جهاز تناسلی و ادراری و غده آدرنالین است.

مولادارا:

حمایت ریشه‌ای یا چاکرای ریشه در اساس ستون فقرات در ناحیه دنبالچه‌ای قرار دارد. گفته می‌شود شامل مهیج‌های طبیعی مرتبط با غذا، خواب، بقا و همچنین منبعِ اجتناب و ترس است.

یوگای مدرن سبک‌های متنوع متناسب با هر شخصی با هر خروجی دلخواه وی را دارد.

انواع یوگا:

یوگای مدرن با تمرکز بر تمرین، قدرت، انعطاف پذیری، و تنفس تکامل یافته است. می‌تواند سلامت جسمی و روحی ما را ارتقا دهد.

انواع مختلفی از یوگا وجود دارد و هیچ سبکی معتبرتر و برتر از دیگری نیست. موفقیت در گروی انتخاب کلاس متناسب با سطح آمادگی خودتان است.

انواع و سبک‌های یوگا شامل موارد زیر می‌تواند باشد:

یوگای آشتانگا:

این نوع از یوگا از آموزه‌های سنتی یوگا بهره می‌برد. با این حال، در دهه ۷۰ میلادی محبوب شد. آشتانگا ۶ توالی اندامی که سریعاً هر حرکتی را به تنفس وصل می‌‎کنند را به کار می‌گیرد.

یوگای بیکرام:

همچنین معروف به یوگای "داغ" است. بیکرام در اتاق‌های با گرمای مصنوعی در دمای نزدیک ۱۰۵ درجه و ۴۰ درصد رطوبت رخ می‌دهد. شامل ۲۶ حالت و توالی از دو تمرین تنفسی است.

یوگای هاتا:

یک اصطلاح عمومی برای هر نوعی از یوگا که وضعیت‌های جسمانی را آموزش می‌دهد. کلاس‌های "هاتا" معمولاً به عنوان آشنایی خوبی با اساس وضعیت‌های اندامی یوگا است.

یوگای لیِنگار:

این نوع از یوگا بر پیدا کردن هماهنگی صحیح در هر وضعیت با استفاده از برخی اثاث مانند بلوک، پتو، بند چرمی، صندلی و بالش است.

یوگای جیواموکتی:

جیواموکتی یعنی "آزادی در خلال زندگی" این نوع در سال ۱۹۸۴ ظهور یافت و شامل آموزه‌های روحانی و تمرین‌هایی با تمرکز بر جریانِ سریعِ میانِ وضعیت‌های بدنی به جای تمرکز بر خودِ وضعیت‌ها است.

این تمرکز را وینیایسا می‌نامند. هر کلاس تِمی دارد که از طریق کتاب مقدس یوگا، مناجات، مراقبه، آسانا، پرانایاما و موسقی کشف می‌شود. یوگای جیواموکتی از نظر جسمانی دشوار تلقی می‌شود.

یوگای کریپالو:

این نوع به کارورزان یاد می‌دهد تا اندامشان را بشناسند، بپذیرند و از آن یاد بگیرند. یک دانشجوی کریپالو یاد می‌گیرد تا سطح تمرینی خود را با نگرش به درون پیدا کند. این کلاس‌ها معمولاً با تمرینات تنفسی و کششی شروع می‌شود و با یک سری وضعیت‌های دنی فردی و تمدد اعصاب نهایی دنبال می‌شود.

یوگای کوندالینی:

کوندالینی به معنی "چنبره زده مانند یک مار" است. یوگای کوندالینی یک سیستم مراقبه است که هدفش رهاسازی انرژی سرکوب شده است.

کلاس معمولاً با مناجات شروع می‌شود و با آوارخوانی تمام می‌شود. در میان آن، آسانا، پرانایاما و مراقبه اختصاصی برای ایجاد یک خروجی مشخص انجام می‌شود.

یوگای قدرتی:

در اواخر دههی ۸۰ میلادی، کارورزان این نوعِ ورزشی و فعال یوگا را بر مبنای سیستم آشتانگای سنتی توسعه دادند.

سیواناندا:

این یک سیستم مبتنی بر فلسفه ۵ نقطه‌ای است. این فلسفه دربردارنده تنفس مناسب، تمدد اعصاب، رژیم غذایی، تمرین و تفکر مثبت است تا یک سبک زندگی سالم یوگایی را تشکیل دهد. معمولاً از همان ۱۲ پایة آسانا ترکیب شده با قدردانی‌های خورشیدی و وضعیت‌های بدنی ساوانایی است.

وینیوگا:

وینیوگا می‌تواند سازگار با هر شخصی باشد، بدون توجه به توانایی فیزیکی. معلمین وینیوگا نیازمند تمرینات عمیقند و باید در زمینه آناتومی و یوگا تراپی کارشناس باشند.

یین:

یک تمرین یوگایی آرامبخش و ساکت است که به آن یوگای تائویست هم می‌گویند. یوگای یین رهایی تنش‌ها در مفاصل کلیدی را منجر می‌شود. شامل:

•        قوزک پا

•        زانوها

•        مفاصل ران

•        کمر

•        گردن

•        شانه‌ها

وضعیت‌های بدنی یین منفعلند، یعنی نیروی جاذبه بیشتر نیرو و تلاش را متحمل می‌شود.

یوگای پیش زادی:

یوگای پیش زادی که از وضعیت‌های بدنی استفاده می‌کند که کارورزان برای افراد باردار طراحی کرده‌اند و می‌تواند به افراد کمک کند تا پس از بارداری به تناسب اندام بازگردند و همچنین سلامتشان در دوره بارداری را نیز پشتیبانی می‌کند.

یوگای احیاگر:

این یک روش آرامبخش یوگاییست. شخص کلاس یوگای احیاگر را در چهار یا پنج وضعیت بدنی ساده صرف می‌کند. از اسبابی مانند پتو و بالشت برای رفتن به تمدد اعصابی عمیق بدون اعمال انرژی برای قرار گرفتن در وضعیت‌های بدنی است.

خطرات و عوارض جانبی

یوگا با اثر منفی پایین و امن برای افراد در حالتی است که از یک معلم خبره جهت پیشبرد تمرینات استفاده می‌کنند.

مصدومیت ناشی از یوگا یک مانعِ نادر برای تداوم تمرینات است و مصدومیت شدید به دلیل یوگا بسیار نادر است. با این وجود پیش از شروع چند عامل را در نظر بگیرید.

افراد باردار یا کسانی که در شرایط درمانی قرار دارند مانند فشار خون بالا، آب سیاه، یا سیاتیک باید با درمانگر خود قبل از تمرینات یوگا صحبت کنند. ممکن است نیاز به تغییر یا اجتناب از برخی وضعیت‌های بدنی یوگایی داشته باشند.

تازه کارها بهتر است از وضعیت‌های بدنی دشوار و تکنیک‌های سخت پرهیز کنند، مانند ایستادن بر روی سر، وضعیتِ لوتوس یا تنفسِ قوی.

به هنگام استفاده از یوگا به منظور مدیریت شرایط، مراقبت‌های درمانی معمول را با یوگا جایگزین نکنید یا مراجعه به درمانگر برای درد یا دیگر مشکلات پزشکی را به تاخیر بیندازید.

خلاصه

یوگا یک تمرین با قدمت پنج هزار ساله است که در طول زمان تغییر کرده است. یوگای مدرن بر حرکات کششی و وضعیت‌های بدنی طراحی شده برای تحریک آرامش درونی و انرژی فیزیکی تکیه دارد.

یوگای باستانی کمتر با تناسب اندام کار داشت و بیشتر تمرکز ذهنی و توسعه تمرکز انرژی روحانی را در دستور کار خود داشت.

یوگا سوترا، درحال‌حاضر راهنمای قطعی تمرین یوگا تلقی می‌شود که ۲۰۰۰ سال قبل به اجرا در آمد.

انواع مختلفی از یوگا وجود دارد بسته به این که افراد از آن چه می‌خواهند و وضعیت فعلی تناسب اندام فرد به چه شکل است. با این وجود برخی افراد درمان‌های معمول را با شرایط یوگا جایگزین می‌کنند. این می‌تواند شخص را از دریافت مراقبت های ضروری بازدارد.

افراد با شرایط خاص مانند سیاتیک باید به آرامی و با احتیاط به یوگا نزدیک شوند. یوگا می‌تواند یک سبک زندگی فعال و متعادل را تامین نماید.