۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دلایل و درمان تپش قلب در کنار سردرد

۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۲۸
کد خبر: 530490
دلایل و درمان تپش قلب در کنار سردرد

گاهی اوقات ممکن است احساس کنید قلب شما متفاوت، نسبت به آنچه که عادت کرده‌اید، می‌لرزد، می‌تپد، می‌پرد یا می‌زند. این موضوع به‌عنوان تپش قلب شناخته می‌شود. سردرد نیز کاملاً واضح است، زیرا ممکن است ناراحتی یا دردی که ایجاد می‌کند توانایی شما در انجام کارهای منظم را مختل کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، تپش قلب و سردرد همیشه با هم اتفاق نمی‌افتد و ممکن است یک نگرانی جدی نباشد. اما آن‌ها می‌توانند وضعیت جدی سلامتی را نشان دهند، به‌خصوص اگر علائم دیگری نیز داشته باشید.
 تپش قلب و سردرد همراه با خستگی، سبکی سر، تنگی نفس، درد قفسه سینه یا گیجی ممکن است موارد اضطراری باشد که نیاز به درمان فوری پزشکی دارند.

 تپش قلب و دلایل سردرد

دلایل مختلفی وجود دارد که شما ممکن است در کنار سردرد احساس تپش قلب کنید. برخی از شرایط یا عوامل زیر ممکن است دلیل بروز این علائم هم‌زمان باشد. برخی از عوامل زندگی ممکن است باعث تپش قلب و سردرد باهم شوند، از جمله:
• فشار
• الکل
• کافئین یا سایر محرک‌ها
• مصرف دخانیات و قرارگرفتن در معرض دود
• برخی از داروها
 کمبود آب بدن
 بدن شما برای عملکرد مناسب به مقدار مشخصی مایعات نیاز دارد. اگر کمبود آب در بدن دارید، ممکن است این علائم را نیز تجربه کنید:
- تشنگی شدید
- خستگی
- سرگیجه
- گیجی
- تپش قلب یا ضربان قلب سریع
- ادرار کمتر
- ادرار تیره‌تر
 کمبود آب بدن ممکن است از موارد زیر ایجاد شود:
* مصرف برخی داروها
* داشتن بیماری
* تعریق مکرر در اثر ورزش یا گرما
* داشتن یک بیماری سلامتی تشخیص داده نشده، مانند دیابت که می‌تواند باعث تکرر ادرار شود

 آریتمی

آریتمی (ریتم غیرطبیعی قلب) ممکن است باعث تپش قلب و سردرد باهم شود. این نوعی بیماری قلبی است که معمولاً در اثر سوعملکرد قلب ایجاد می‌شود. آریتمی باعث تغییر ضربان قلب می‌شود که می‌تواند منظم یا نامنظم باشد. 
انقباضات بطنی زودرس و فیبریلاسیون دهلیزی نمونه‌هایی از آریتمی است که باعث تپش قلب می‌شود و همچنین می‌تواند منجر به سردرد شود. انواع دیگر آریتمی‌ها نیز ممکن است دلیل علائم شما باشند. انواع مختلفی از تاکی کاردی فوق بطنی وجود دارد که ممکن است بر ضربان قلب شما تأثیر بگذارد و علائم دیگری مانند سردرد، سرگیجه یا احساس ضعف در شما ایجاد کند.
 پی وی سی‌ها می‌توانند به کافئین، تنباکو، چرخه قاعدگی، ورزش یا مواد محرک مانند نوشیدنی‌های انرژی‌زا مرتبط باشند. آن‌ها همچنین می‌توانند بدون دلیل مشخصی اتفاق بیفتند. پی وی سی زمانی اتفاق می‌افتد که ضربان اولیه قلب در محفظه‌های پایین (بطن‌ها) قلب وجود داشته باشد. ممکن است احساس کنید قلب شما در حال لرزیدن است و یا ضربان قلب شدیدی دارید.

فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی باعث ضربان قلب سریع و نامنظم می‌شود. این به‌عنوان آریتمی شناخته می‌شود. شرایطی مانند بیماری قلبی، چاقی، دیابت و فشارخون بالا می‌تواند باعث فیبریلاسیون دهلیزی شود.

تاکی کاردی فوق بطنی

بعضی اوقات ممکن است به دلیل تاکی کاردی فوق بطنی قلب شما بتپد. این شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که ضربان قلب شما بدون کارکردن، مریض بودن یا احساس استرس افزایش یابد.
انواع مختلفی از تاکی کاردی فوق بطنی وجود دارد، از جمله:
• تاکی کاردی مجدد ورودی دهلیزی بطنی
• تاکی کاردی متقابل دهلیزی - بطنی
ممکن است علائم دیگری نیز با این بیماری داشته باشید، مانند فشار یا گرفتگی در قفسه سینه، تنگی نفس و تعریق.

میگرن و سردرد

سردردهای میگرنی شدیدتر از سردردهای تنشی است و ممکن است عود کند و ساعت‌ها یا روزها ادامه یابد. میگرن که بینایی و سایر حواس شما را تغییر می‌دهد به‌عنوان میگرن با هاله شناخته می‌شود.
مطالعه اخیر به این نتیجه رسیده است که احتمال ابتلا به بیماری فیبریلاسیون دهلیزی در افرادی که میگرن با هاله دارند، از کسانی که سردرد ندارند و میگرن فاقد هاله هستند.
سردرد یک‌طرفه، بسیار دردناک که ظاهر می‌شود و برای مدت طولانی ادامه دارد، و ممکن است یک سردرد خوشه‌ای باشد. این سردردها را می‌توانید روزانه هفته‌ها یا ماه‌ها یک‌بار درگیر شوید. ممکن است در هنگام سردرد خود را در حال حرکت یا لرزیدن ببینید که می‌تواند به افزایش ضربان قلب کمک کند.
 علائم دیگر در طرف آسیب‌دیده سر شما رخ می‌دهد و ممکن است گرفتگی بینی، قرمزی چشم و پارگی باشد. نوع دیگر سردرد، سردرد تنشی است. سر شما ممکن است احساس کند هنگام سردرد تنشی فشرده می‌شود. این سردردها شایع هستند و ممکن است در اثر استرس ایجاد شوند.

 فشارخون بالا و سردرد

 فشارخون بالا همچنین می‌تواند باعث سردرد و گاه ضربان شدید قلب شود.
 اگر در اثر فشارخون بالا سردرد دارید، باید سریعاً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید زیرا این امر می‌تواند خطرناک شود. ممکن است لازم باشد فشارخون شما با داروهای وریدی به‌سرعت کاهش یابد.

 کم‌خونی

 تپش قلب و سردرد ممکن است نشانه‌های کم‌خونی باشد. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های قرمز خون کافی در بدن نداشته باشید. کم‌خونی ممکن است اتفاق بیفتد زیرا آهن کافی در رژیم غذایی ندارید یا بیماری پزشکی دیگری دارید که باعث ایجاد مشکل در تولید، افزایش تخریب یا ازبین‌رفتن گلبول‌های قرمز می‌شود.
زنان ممکن است از قاعدگی یا بارداری دچار کم‌خونی شوند. کم‌خونی می‌تواند احساس خستگی و ضعف در شما ایجاد کند. ممکن است رنگ‌پریده به نظر برسید و دست‌وپایتان سرد باشد. همچنین ممکن است احساس درد در قفسه سینه، احساس سرگیجه و تنگی نفس داشته باشید.

پرکاری تیروئید

تیروئید بیش از حد فعال می‌تواند باعث تغییر در ضربان قلب شما و همچنین علائم دیگری مانند کاهش وزن، افزایش حرکات روده، تعریق و خستگی شود.

 وحشت‌زدگی

حمله هراس می‌تواند در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد کند. در هنگام حمله ترس بر بدن شما غلبه می‌کند. تپش قلب و سردرد ممکن است علائم آن باشد. مشکلات دیگر در تنفس، احساس سرگیجه و احساس گزگز در انگشتان دست‌وپا وجود دارد. حملات هراس ممکن است تا 10 دقیقه طول بکشد و بسیار شدید باشد.

 فئوکروموسیتوم

فئوکروموسیتوم یک بیماری نادر است که در غدد فوق کلیوی رخ می‌دهد که در بالای کلیه‌ها واقع شده است. تومور خوش خیم در این غده ایجاد می‌شود و هورمون‌هایی را آزاد می‌کند که علائمی از جمله سردرد و تپش قلب ایجاد می‌شود. 
در صورت ابتلا به این بیماری ممکن است علائم دیگری از جمله فشارخون، لرزش و تنگی نفس را مشاهده کنید. استرس، ورزش، جراحی، غذاهای خاص همراه با تیرامین و برخی داروها مانند مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز می‌توانند علائم را تحریک کنند.

 تپش قلب و سردرد بعد از خوردن غذا

به چند دلیل ممکن است بعد از غذا خوردن دچار تپش قلب و سردرد شوید.
هر دو علائم می‌توانند توسط غذاهای خاصی ایجاد شوند، گرچه ممکن است همیشه غذاها مشابه نباشند. ممکن است یک وعده غذایی حاوی غذاهایی باشد که هر دو علائم را تحریک می‌کند.
یک وعده غذایی غنی و غذای پرادویه می‌تواند باعث تپش قلب پس از خوردن غذا شود.
از هر ماده غذایی ممکن است دچار سردرد شوید. حدود 20 درصد افرادی که سردرد می‌گیرند، می‌گویند که مواد غذایی محرک است. عامل اصلی مصرف معمول لبنیات یا مقادیر زیاد نمک است.
مصرف الکل یا کافئین همچنین می‌تواند منجر به تپش قلب و سردرد شود.

 تپش قلب، سردرد و خستگی

 به دلایل مختلفی ممکن است هم‌زمان احساس تپش قلب، سردرد و خستگی داشته باشید. این موارد شامل کم‌خونی، پرکاری تیروئید، کم‌آبی و اضطراب است

 تپش قلب و درمان سردرد

درمان علائم شما ممکن است بر اساس علت تپش قلب و سردرد شما متفاوت باشد.می‌توانید سیگارکشیدن یا نوشیدن الکل یا کافئین را ترک کنید یا آن را محدود کنید.

 تاکی کاردی فوق بطنی

درمان تاکی کاردی فوق بطنی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. فقط ممکن است لازم باشد در طول یک دوره چند کار انجام دهید، مانند استفاده از یک حوله سرد به‌صورت یا نفس کشیدن از معده بدون بیرون آمدن از دهان و بینی.

میگرن

میگرن با مدیریت استرس، داروها و بازخورد زیستی قابل‌درمان است. در صورت داشتن میگرن و تپش قلب، احتمال آریتمی را با پزشک در میان بگذارید.

پرکاری تیروئید

درمان شامل مصرف ید رادیواکتیو برای کوچک کردن تیروئید یا داروهایی برای کاهش سرعت تیروئید است.

کم‌خونی

درمان کم‌خونی به علت آن بستگی دارد. ممکن است لازم باشد از مکمل‌های آهن استفاده کنید، تزریق خون انجام دهید یا داروهایی برای افزایش سطح آهن مصرف کنید.