۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مزایای خوابیدن روی تختخواب!

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۹:۴۵
کد خبر: 528296
مزایای خوابیدن روی تختخواب!

به نظر شما چه زمانی ممکن است خوابیدن در یک تختخواب برای سلامتی شما بهتر باشد؟

به گزارش اقتصادآنلاین، برای اکثر ما، تنها زمانی که در حالت لمیده روی صندلی می خوابیم، زمانی ست که در حال تماشا ی تلویزیون خوابمان می برد ویا در صندلی هواپیما هستیم.  برای هزاران سال، خوابیدن روی تخت، تشک یا حتی زمین موقعیت خواب مورد نظر بوده است.

دراز کشیدن برای خواب بیشترین معنا را برای آناتومی ما دارد. برخی از حیوانات چهار پا مانند گورخر و فیل به صورت ایستاده می خوابند، اما چون ما فقط دو پا داریم نگه داشتن تعادل در حالی که خواب هستیم برای ما دشوارتر است.دراز کشیدن ضربان قلب را نیز کاهش می دهد و باعث می شود ستون فقرات پس از یک روز ایستادن و نشستن از حالت فشرده خارج شود.

اجداد باستانی ما گزینه خوابیدن روی صندلی  را نداشتند - اما اگر چنین می کردند، فایده ای داشت؟در برخی شرایط، خوابیدن بر روی صندلی خوابیده  ممکن است برای سلامتی شما بهتر از خوابیدن بصورت دراز کش باشد. با این حال، در برخی شرایط خاص ممکن است بخواهید از آن اجتناب کنید.

مزایای احتمالی خوابیدن روی صندلی خوابیده

خوابیدن در صندلی  خوابیده  شما را به حالت تقریبا ایستاده نگه می دارد و مجاری تنفسی تان را باز نگه می دارد. خوابیدن در این صورت ممکن است گزینه بهتری نسبت به خوابیدن در رختخواب یا موقعیت های مختلف باشد.

آیا این نوع خوابیدن به علائم ریفلاکس اسید کمک می کند؟

اسفنکتر تحتانی مری، عضله ای در انتهای مری است که به عنوان دروازه ای بین مری و معده شما عمل می کند.

برای اکثر افراد، هنگام هضم غذا، این دریچه بسته می ماند. با این حال، اگر شما ریفلاکس اسید یا بیماری ریفلاکس معده (GERD) دارید، این عضله کاملاً بسته نمی شود و اسید معده می تواند به داخل مری برگردد. احساس سوزش ناشی از این برگشت  اسید به عنوان سوزش معده شناخته می شود.

بسیاری از افراد شب هنگام دچار سوزش معده می شوند زیرا هنگام دراز کشیدن، نیروی جاذبه باعث می شود محتوای معده شما از مری دور نشود. خوابیدن به حالت لم دادن به صندلی روی صندلی خوابیده ممکن است با نگه داشتن بدن در حالت ایستاده تر، دل درد را تسکین دهد.

در یک تحقیق  معتبر در سال 2012، محققان علائم افراد مبتلا به رفلاکس اسید شبانه را در دو شرایط خواب مقایسه کردند.در روز اول تحقیق، افراد در حالت خوابیده طبیعی خوابیدند. در 6 شب بعدی، آنها در حالی که سرشان را به ارتفاع 20 سانتی متر بلند گذاشته بودند، خوابیدند. از بین افرادی که این تحقیق را به پایان رساندند، 65 درصد پس از بالا آوردن سر،  تعداد اختلالات خواب شان کاهش یافته بود..

آیا این نوع خوابیدن علائم آپنه خواب (اختلال وقفه تنفسی در خواب) را کاهش می دهد؟

خواب خوابیدن بی خوابی

متداول ترین نوع آپنه خواب به عنوان آپنه انسدادی خواب شناخته می شود. در طی این وضعیت، عضلات گلو شل شده و مجاری تنفسی را مسدود می کند.که اغلب منجر به خروپف، بیدار شدن ناگهانی در طول شب و خواب آلودگی در روز می شود.

حدود 60 درصد افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب نیز ریفلاکس ریفلاکس دارند. تصور می شود که آپنه انسدادی خواب باعث افزایش فشار در حفره قفسه سینه شما می شود که ریفلاکس اسید را بیشتر می کند. بالا بردن سر هنگام خواب ممکن است به کاهش و کنترل علائم آپنه خواب کمک کند.

در یک مطالعه معتبر در سال 2017، محققان اثرات کمی افزایش سطح سر را در افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب بررسی کردند. محققان دریافتند که ارتفاع7 و نیم درجه ای بدون تأثیر بر کیفیت خواب به طور قابل توجهی علائم را بهبود می بخشد.

در این مطالعه همچنین ذکر شده است که دو مطالعه قدیمی منتشر شده در سال 1986  و 1997 نشان داده است که خوابیدن در 30 درجه و 60 درجه نیز علائم آپنه خواب را بهبود می بخشد. این زوایا شباهت بیشتری به موقعیت صندلی های خوابیده یا تکیه دار  دارند.

آیا اگر باردار باشید هم کمک می کند؟

خواب کافی هنگام بارداری حتی مهمتر از حد معمول است. با این حال، بسیاری از زنان باردار در معرض  مشکلات بیشتری  هستند که خواب را مختل می کنند، مانند:

•    GERD یا بیماری رفلاکس معده

•    آپنه انسدادی خواب

•    کمردرد

 زنان در سه ماهه دوم یا سوم بارداری خود بیشتر به پشت می خوابند، زیرا وزن جنین می تواند یک رگ وریدی بزرگ در قسمت تحتانی را فشرده کند، که این رگ از پایین بدن شما خون را به قلب شما باز می گرداند. این فشرده سازی می تواند منجر به فشار خون بالا و گردش خون ضعیف در جنین شود.

اکثر پزشکان توصیه می کنند هنگام بارداری به پهلوی خود بخوابید.خوابیدن به پهلوی چپ اغلب ایده آل تلقی می شود زیرا فشار کبد را کاهش می دهد. اگر خوابیدن  پهلو را حت نیست، خوابیدن روی صندلی خوابیده می تواند یک گزینه دیگر باشد.

آیا صندلی خوابیده کمردرد را تسکین می دهد؟

برخی از افراد مبتلا به کمر درد دریافتند که بلند شدن و نشستن در صندلی خوابیده آسان تر از نشستن و بلند شدن  از رختخواب است.اگر روی صندلی خوابیده  می خوابید، ممکن است بخواهید یک بالش در  پشت خود قرار دهید.

خوابیدن روی صندلی خوابیده  بعد از جراحی کمر

اگر بعد از جراحی سخت می توانید به رختخواب بروید، خوابیدن روی صندلی  خوابیده  ممکن است راحت تر باشد.نشستن به حالت دراز کش نسبت به نشستن روی صندلی به حالت ایستاده برای کمر انسان کم فشارتر است. با این حال، باید اطمینان حاصل کرد که صندلی خوابیده شما کمرتان را اذیت نمی کند و  با ستون فقرات منحنی تر و فشار بیشتر روبرو نیستید.

عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی برای خوابیدن روی صندلی خوابیده  

خوابیدن روی یک صندلی خوابیده  به طور کلی بی خطر است. با این حال، ممکن است خطر ابتلا به چندین عارضه را افزایش دهد.

مشکلات تنفسی

اگر هنگام خواب قوس پشت شما قوز شده باشد، می تواند جریان هوا را در ریه های شما مسدود کند. موقعیت خم شده نیز ممکن است باعث گرفتگی خون در ریه ها شده و میزان اکسیژن شما را در نفس کشیدن کاهش دهد. اگر به مشکلات ریوی مبتلا هستید، ممکن است بخواهید قبل از خواب مرتب بر روی صندلی خوابیده  با پزشک مشورت کنید.

سفتی مفصل

هنگام خوابیدن بر روی صندلی خوابیده ، زانوها و باسن شما در طول شب خم می شوند. با گذشت زمان، این امر می تواند باعث سفت شدن  باسن، ساق پا و عضلات همسترشود و بر وضعیت بدن شما تأثیر منفی بگذارد. عضلات سفت نیز ممکن است خطر سقوط شما را افزایش دهند.

ترومبوز ورید عمقی

با توجه به اینکه مفصل های شما ساعت ها خم و بی حرکت می شود، ممکن است احتمال ابتلا به ترومبوز ورید عمقی (DVT) را افزایش دهد.DVT یک لخته خون جدی در یکی از رگهای عمیق شما ست، که می تواند به طور بالقوه تهدید کننده زندگی باشد. این معمولاً در پاهای شما اتفاق می افتد اما در جاهای دیگر نیز ایجاد می شود. استفاده از جوراب های فشرده ساز ممکن است به شما کمک کند احتمال ابتلا به DVT را کاهش دهید.

اختلال در گردش خون

نشستن با زانوها یی که برای مدت طولانی خم شده می تواند عملکرد رگ های خونی پایین بدن را مختل کند. به طور خاص، ممکن است جریان خون در شریان پشت زانوی شما را که شریان پوپلیتال نامیده می شود، مسدود کند. صاف نگه داشتن پاها هنگام خوابیدن در تختخواب ممکن است برای گردش خون بهتر از خم نگه داشتن زانوها باشد.

چطور بر روی صندلی خوابیده بخوابیم

هنگام خوابیدن بر روی صندلی خوابیده،  بهتر است اطمینان حاصل کنید که برای جلوگیری از بیدار شدن از خواب در طول شب، همه چیزهایی را که لازم دارید در دسترس داشته باشید.

در اینجا چند روش برای بهبود خواب وجود دارد:

اگر صندلی شما از جنس چرم است، ممکن است بخواهید ملحفه ای روی آن قرار دهید تا عرق نکنید.

مطمئن شوید که به اندازه کافی پتو دارید تا در طول شب گرم بمانید.

اگر تکیه گاه سر سفت است، ممکن است بخواهید از بالش استفاده کنید.

برای راحتی بیشتر ممکن است بخواهید یک بالش پشت گردن و کمرتان بگذارید.

شاید بخواهید در حالی که پاهای خود را در جلوی خود قرار داده اید بخوابیدو یا برای جلوگیری از جمع شدن خون در پاها، جوراب های فشرده ساز بپوشید.

 نکته مهم

خوابیدن در یک صندلی خوابیده به طور کلی بی خطر است. اگر به نظرتان راحت است، می توانید با ریسک کمی در یکی از آنها بخوابید.افرادی که دچار آپنه خواب، ریفلاکس معده یا کمردرد هستند ممکن است خواب راحت تری را در یک صندلی خوابیده تجربه کنند تا یک تخت.

برای اطمینان از اینکه خواب راحت شبانه دارید، سعی کنید به اندازه کافی پتو به همراه داشته باشید تا بتواند شما را در طول شب گرم نگه دارد و از بالش هایی برای راحتی  پشت و گردن استفاده کنید.