۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افرادی که شکلات تلخ می خورند کمتر دچار افسردگی می شوند

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۰۲
کد خبر: 526704
افرادی که شکلات تلخ می خورند کمتر دچار افسردگی می شوند

خوردن شکلات تلخ ممکن است به طور مثبتی بر خلق‌وخوی تأثیر بگذارد و علائم افسردگی را برطرف کند، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد انواع مختلف شکلات با اختلالات خلقی ارتباط دارد یا خیر.

به گزارش اقتصادآنلاین، خوردن شکلات تلخ ممکن است به طور مثبتی بر خلق‌وخوی شما تأثیر گذارد و علائم افسردگی را از بین ببرد، یک مطالعه جدید تحت هدایت UCL در مورد اینکه آیا انواع مختلف شکلات با اختلالات خلقی ارتباط دارد، انجام شده است. این مطالعه اولین تحقیق بررسی ارتباط افسردگی با توجه به نوع شکلات مصرفی است.

مصرف شکلات شرکت‌کنندگان بر اساس نمرات آن‌ها در پرسش‌نامه سلامت بیمار ارزیابی شد تا علائم افسردگی را ارزیابی کنند.

در مطالعه مقطعی، طیف وسیعی از عوامل دیگر از جمله قد، وزن، وضعیت تأهل، قومیت، تحصیلات، درآمد خانوار، فعالیت بدنی، سیگارکشیدن و مشکلات مزمن سلامتی نیز مورد توجه قرار گرفتند تا اطمینان حاصل شود که مطالعه فقط اثر شکلات را بر افسردگی اندازه‌گیری کرده است.

شکلات تلخ

پس از سازگاری با این عوامل، مشخص شد افرادی که هر شکلات تلخ را در دو دوره ۲۴ ساعته خورده‌اند ۷۰ درصد احتمال کمتر به ابتلا به افسردگی را نسبت به افرادی که اصلاً شکلات نخورده‌اند دارند. ۲۵ درصد از مصرف‌کنندگان که بیشترین شکلات (از هر نوع، نه فقط شکلات تلخ) را مصرف کرده‌اند، نسبت به افرادی که اصلاً شکلات نمی‌خورند، کمتر علائم افسردگی را دارا بودند. با این وجود محققان ارتباط معنی‌داری بین شکلات غیر تلخ و اعلام افسردگی پیدا نکرده‌اند.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، افسردگی بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده و مهم‌ترین علت ازکارافتادگی در جهان است.

این مطالعه شواهدی را ارائه می‌دهد که مصرف شکلات، به‌ویژه شکلات تلخ، ممکن است با کاهش احتمال علائم افسردگی مرتبط باشد.

با این حال تحقیقات بیشتری برای روشن شدن جهت علیت مورد نیاز است - ممکن است این مورد باشد که افسردگی باعث می‌شود افراد علاقه خود را به خوردن شکلات از دست ندهند، یا عوامل دیگری وجود دارد که باعث می‌شود افرادی که شکلات تلخ کمتر می‌خورند افسرده شوند.

شکلات تلخ

"اگر ثابت شود که مصرف شکلات در افسردگی نقش دارد باید مکانیسم بیولوژیکی برای تعیین نوع و میزان مصرف شکلات برای پیشگیری و مدیریت بهینه افسردگی مشخص شود. "

اصولاً، شکلات حاوی تعدادی از مواد روان‌گردان است که باعث ایجاد سرخوشی مشابه احساس مصرف حشیش می‌شود. این ماده همچنین حاوی فنیل اتیل آمین، یک تنظیم‌کننده عصبی است که باعث تنظیم خلق‌وخوی افراد می‌شود.

شکلات تلخ

شواهد تجربی همچنین نشان می‌دهد که بهبود حالت فقط در صورت خوش طعم و لذیذ بودن شکلات صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد تجربه لذت بردن از شکلات یک فاکتور مهم است، نه فقط مواد موجود در آن.

اگرچه موارد فوق در مورد انواع شکلات‌ها صادق است، اما شکلات تلخ غلظت بالاتری از فلاونوئید‌ها، مواد شیمیایی آنتی‌اکسیدانی دارد که در بهبود افسردگی نقش دارند.