۰ نفر

۹ فایده هندوانه برای بدن!

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۸:۴۷
کد خبر: 526611
۹ فایده هندوانه برای بدن!

هندوانه میوه‌ای خوشمزه و گوارا است که برای شما هم مفید است. این ماده فقط 46کالری در هر فنجان دارد اما سرشار از ویتامین C، ویتامین A و بسیاری از ترکیبات گیاهی سالم است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در اینجا 9 مزیت برتر خوردن هندوانه برای سلامتی آورده شده است.

1. به شما کمک می‌کند تا هیدراته شوید

نوشیدن آب یک روش مهم برای هیدراته نگه داشتن بدن است. با این حال، خوردن غذاهایی که محتوای آب زیادی دارد نیز می‌تواند کمک کند. جالب اینجاست که هندوانه 92 درصد آب است.

علاوه بر این، داشتن آب زیاد یکی از دلایلی است که میوه ها و سبزیجات به شما کمک می کنند احساس سیری کنید. ترکیبی از آب و فیبر به این معنی است که شما مقدار زیادی غذا بدون کالری زیادی می‌خورید. هندوانه محتوای آب بالایی دارد و این باعث آبرسانی و احساس سیری در شما می‌شود.

فواید هندوانه

2. حاوی مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید است

در میان میوه‌ها، هندوانه یکی از کم کالری‌ترین میوه‌هاست - فقط 46کالری در هر فنجان (154گرم) - این میزان از میوه های کم قند مانند توت کمتر است . یک فنجان هندوانه دارای بسیاری از مواد مغذی دیگر است، از جمله این ویتامین‌ها و مواد معدنی:

ویتامین C (21درصد میزان مصرف روزانه یا RDI)، ویتامین A (18درصد میزان مصرف روزانه)، پتاسیم (5درصد میزان مصرف روزانه)، منیزیم (4درصد میزان مصرف روزانه) و ویتامین‌های B1 ، B5 و B6 (3درصد میزان مصرف روزانه).

هندوانه همچنین دارای مقدار زیادی کاروتنوئید از جمله بتاکاروتن و لیکوپن است. به علاوه دارای سیترولین، یک اسید آمینه مهم است. در اینجا مروری داریم بر مهمترین آنتی اکسیدان های موجود در هندوانه:

ویتامین سی (ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از آسیب سلول از رادیکال های آزاد کمک می‌کند.)، کاروتنوئیدها (کاروتنوئیدها دسته‌ای از ترکیبات گیاهی است که شامل آلفا کاروتن و بتاکاروتن هستند که بدن شما آنها را به ویتامین A تبدیل می‌کند.)، لیکوپن (لیکوپن نوعی کاروتنوئید است که به ویتامین A تغییر نمی‌کند. این آنتی اکسیدان قوی به غذاهای گیاهی مانند گوجه فرنگی و هندوانه رنگ قرمز می‌دهد و با بسیاری از مزایای سلامتی ارتباط دارد.) و کوکوربیتاسین E (کوکوربیتاسین E یک ترکیب گیاهی با اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است. خربزه تلخ، یکی از اقوام هندوانه، حاوی حتی بیشتر کوکوربیتاسین E است.) پس هندوانه میوه‌ای کم کالری و دارای برخی مواد مغذی به ویژه کاروتنوئیدها ، ویتامین C و کوکوربیتاسین E است.

فواید هندوانه

3. حاوی ترکیباتی است که می‌تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند

محققان لیکوپن و سایر ترکیبات گیاهی منفرد موجود در هندوانه را از نظر اثرات ضد سرطانی بررسی کرده‌اند. اگرچه مصرف لیکوپن با خطر کمتری در ابتلا به برخی انواع سرطان همراه است ، اما نتایج مطالعه متفاوت است. به نظر می‌رسد قوی ترین پیوند تاکنون بین لیکوپن و سرطان های دستگاه گوارش باشد . به نظر می‌رسد با کاهش فاکتور رشد شبه انسولین (IGF) ، پروتئینی که در تقسیم سلول نقش دارد ، خطر سرطان را کاهش می‌دهد. سطح بالای IGF با سرطان ارتباط دارد . علاوه بر این، ویتامین E موجود در هنداونه، در مهار رشد تومور مورد بررسی قرار گرفته است.

4- بهبود سلامت قلب

بیماری قلبی، اولین علت مرگ و میر در سراسر جهان است عوامل سبک زندگی، از جمله رژیم غذایی ممکن است با کاهش فشار خون و سطح کلسترول، خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد. چندین ماده مغذی موجود در هندوانه فواید خاصی برای سلامت قلب دارد. مطالعات نشان می‌دهد که لیکوپن ممکن است به کاهش کلسترول و فشار خون کمک کند. همچنین می‌تواند به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو به کلسترول کمک کند .

طبق مطالعات انجام شده در زنان چاق ، یائسه و مردان فنلاندی ، لیکوپن همچنین ممکن است سفتی و ضخامت دیواره شریان ها را کاهش دهد . هندوانه همچنین حاوی سیترولین ، یک اسید آمینه است که ممکن است سطح اکسید نیتریک را در بدن افزایش دهد. اکسید نیتریک به رگ های خونی شما کمک می‌کند ، که فشار خون را کاهش دهد .

ویتامین ها و مواد معدنی دیگر موجود در هندوانه نیز برای قلب شما مفید است. اینها شامل ویتامین های A ، B6 ، C ، منیزیم و پتاسیم هستند.

5- ضد التهاب و کاهنده استرس

التهاب عامل اصلی بسیاری از بیماری های مزمن است. هندوانه ممکن است به کاهش التهاب و آسیب اکسیداتیو کمک کند ، زیرا غنی از آنتی اکسیدان های ضد التهابی لیکوپن و ویتامین C است .

در یک مطالعه ، به انسان ترکیبی از آب گوجه فرنگی غنی از لیکوپن با ویتامین C داده شده است.سپس نشان داده شد که به طور کلی التهاب آنها کاهش یافته و آنتی اکسیدان ها افزایش یافته است. چون هندوانه هم لیکوپن دارد و هم ویتامین c. به عنوان یک آنتی اکسیدان ، لیکوپن ممکن است برای سلامت مغز نیز مفید باشد. به عنوان مثال ، ممکن است به تأخیر انداختن شروع و پیشرفت بیماری آلزایمر کمک کند.

فواید هندوانه

6.  جلوگیری از تخریب لکهٔ زرد چشمی

لکهٔ زرد یا لیکوپن در چندین قسمت چشم یافت می‌شود که به محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو و التهاب کمک می‌کند. همچنین ممکن است از تخریب ماکولای وابسته به سن جلوگیری  کند. این یک مشکل شایع چشم است که می‌تواند باعث کوری در افراد مسن شود . نقش لیکوپن به عنوان یک ترکیب آنتی اکسیدان و ضد التهاب می‌تواند از رشد و بدتر شدن این بیماری  جلوگیری کند.

7. کمک به رفع درد عضلات

سیترولین، یک اسید آمینه موجود در هندوانه ، ممکن است درد عضلات را کاهش دهد. همچنین به صورت مکمل در دسترس است. جالب اینجاست که به نظر می‌رسد آب هندوانه باعث افزایش جذب سیترولین می‌شود.

یک مطالعه کوچک به ورزشکاران آب هندوانه ساده ، آب هندوانه مخلوط با سیترولین یا یک نوشیدنی سیترولین داد. هر دو نوشیدنی هندوانه در مقایسه با سیترولین به خودی خود منجر به درد عضلانی کمتر و بهبود سریع ضربان قلب شد. محققان همچنین با انجام آزمایش لوله آزمایش ، میزان جذب سیترولین را بررسی کردند. یافته‌های آنها حاکی از آن است که جذب سیترولین زمانی بیشتر موثر است که به عنوان جزئی از آب هندوانه مصرف شود.تحقیقات دیگر همچنین پتانسیل سیترولین را برای بهبود استقامت و عملکرد ورزش بررسی کرده است.

تاکنون به نظر نمی‌رسد که سیترولین عملکرد ورزشی را در مقادیر مورد مطالعه بهبود بخشد ، اما هنوز هم یکی از حوزه های تحقیقاتی است .

8. برای پوست و مو مفید است

دو ویتامین موجود در هندوانه - A و C - برای سلامت پوست و مو مهم هستند. ویتامین C به بدن کمک می‌کند تا کلاژن تولید کند ، پروتئینی که پوست را نرم و موهای شما را قوی نگه می‌دارد. ویتامین A همچنین برای سلامت پوست مهم است زیرا به ایجاد و ترمیم سلول های پوستی کمک می‌کند. بدون ویتامین A کافی، پوست شما خشک و پوسته پوسته می‌شود. لیکوپن و بتا کاروتن نیز ممکن است به محافظت از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی کمک کنند .

9. می‌تواند هضم را بهبود بخشد

هندوانه حاوی مقدار زیادی آب و مقدار کمی فیبر است که هر دو برای هضم مهم است. فیبر می‌تواند زمینه را برای مدفوع شما فراهم کند، در حالی که آب به حرکت موثر دستگاه گوارش کمک می‌کند. خوردن میوه ها و سبزیجات سرشار از آب و فیبر ، از جمله هندوانه ، می‌تواند برای تقویت حرکات طبیعی روده بسیار مفید باشد.

هندوانه میوه‌ای کاملاً شگفت آور است. این ماده دارای مقدار زیادی آب است و همچنین بسیاری از مواد مغذی مهم دیگر از جمله لیکوپن و ویتامین C را ارائه می‌دهد.این مواد مغذی به این معنی است که هندوانه نه تنها یک درمان کم کالری خوشمزه است بلکه برای سلامتی شما نیز بسیار مفید است.