۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مکمل هایی برای تسکین بواسیر!

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۳۴
کد خبر: 526537
مکمل هایی برای تسکین بواسیر!

بواسیر هنگامی اتفاق می‌افتند که رگ‌های اطراف مقعد و راست‌روده پایین متورم و ملتهب شوند. تغییرات رژیم غذایی، از جمله افزایش مصرف آب و فیبر، می‌تواند به کنترل علائم بواسیر یا بروز آن در آینده جلوگیری کند. علاوه بر این، مصرف برخی مکمل‌های خاص مانند فیبر یا تانن، ممکن است به نفع افراد مبتلا به بواسیر باشد. میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌دار نیز ممکن است به نرم ماندن مدفوع کمک کنند. در حالی که درمان‌های بواسیر به طور کلی موفقیت‌آمیز است، ممکن است عوارض نادری وجود داشته باشد که نیاز به مشاوره پزشکی داشته باشند.

بواسیر چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین، بواسیر رگ‌هایی در اطراف مقعد یا پایین رکتوم است که ملتهب یا متورم می‌شوند که می‌توانند به شکل بواسیر داخلی باشند و در داخل پوشش مقعد و راست‌روده ایجاد می‌شوند. رگ‌ها همچنین می‌توانند به‌صورت بواسیر خارجی ایجاد شوند که در زیرپوست مقعد ایجاد می‌شوند. بواسیر خارجی نیز ممکن است از مقعد بیرون‌زده و به‌صورت برجستگی کوچکی روی پوست ظاهر شود. تحقیقات قدیمی‌تر از سال 2014 خاطرنشان می‌کند که این وضعیت تقریباً از هر 20 نفر، 1 نفر و حدود 50٪ بزرگسالان بالای 50 سال را درگیر می‌کند.

علائم

برخی از افراد ممکن است متوجه بواسیر نباشند. برخی دیگر نیز ممکن است فقط علائم خفیفی را تجربه کنند، از جمله:

*خونریزی بدون درد

*احساس ناراحتی، درد یا درد در ناحیه مقعد

*خارش یا تحریک در همان ناحیه

*توده و تورم در ناحیه مقعد

*نشتی مدفوع

به‌ندرت، عوارض ممکن است منجر به خفگی بواسیر، کم‌خونی یا لخته شدن خون شوند

علل

بواسیر دلایل مختلفی دارد از جمله:

*یبوست مزمن

*اسهال

*باردار بودن

*سالخوردگی

*چاقی

* جسم سنگین برداشتن

*مقاربت مقعدی

*دلایل ژنتیکی

کاهش علائم بواسیر با مکمل‌ها

افزودن مکمل‌های خاص به رژیم غذایی فرد می‌تواند به کنترل علائم بواسیر کمک کرده یا از بواسیر در آینده جلوگیری کنند.

فیبر

فیبر ابزاری مهم در مبارزه با بواسیر است. انستیتوی ملی بیماری‌های دیابت و گوارش و کلیه خاطرنشان می‌کند که خوردن غذا‌های حاوی فیبر بالا می‌تواند مدفوع را نرم و دفع کند که این غذا‌ها شامل غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات است. با این حال، اگر فردی فیبر کافی از رژیم غذایی خود دریافت نکند، ممکن است مایل به استفاده از مکمل‌های حاوی فیبر باشد. افراد می‌توانند مکمل‌ها را به اشکال مختلف مصرف کنند، از جمله:

*پودر‌های قابل‌حل نوشیدنی

*کپسول

*قرص حاوی مواد غنی از فیبر مانند پوسته پسیلیوم، متیل سلولز یا دکسترین گندم

فلاونوئید‌ها

فلاونوئید‌ها ترکیباتی در گیاهان مختلف مانند سبزیجات، میوه‌ها، شراب قرمز، چای و قهوه هستند که اثرات آنتی‌اکسیدانی ایجاد می‌کنند. تحقیقات قدیمی‌تر از سال 2015 اظهار داشت که فلاونوئید‌ها اثرات ضدالتهابی دارند. فلاونوئید‌های خاص همچنین ممکن است رگ‌ها را تقویت کنند که این ممکن است به کاهش خطر بواسیر کمک کند. یک مطالعه معتبر در سال 2018 گزارش داد که مخلوطی از فلاونوئید‌های خاص یک مکمل ایمن برای مدیریت علائم بواسیر، مانند خونریزی، با عوارض جانبی اندک است. این فلاونوئید‌ها شامل دیوسمین، روتین، هسپریدین و کوئرستین هستند.

گل سوفورا

طبق یک مطالعه قدیمی اولیه، استفاده از فرمول گل سوفورا ممکن است در درمان علائم بواسیر مفید باشد. با این حال، در حالی که متخصصان مکمل را از نظر بالینی بی‌خطر می‌دانند، اما شواهد کافی از تأثیر آن بر درد، خارش و احساس تورم وجود ندارد.

تانن

گیاهان با محتوای تانن بالا ممکن است به برخی از جنبه‌های بواسیر کمک کنند. تحقیقات قدیمی‌تر از سال 2014 نشان داد که این تانن‌ها اثرات ضدالتهابی و قابض (پاک‌کنندگی) دارند و به انقباض رگ‌های خونی کمک می‌کنند.

این مزایا باعث می‌شود تانن در درمان بواسیر مفید باشد و ممکن است به موارد دیگری مانند خونریزی نیز کمک کند. گیاهانی که ممکن است اثرات قابض یا ضدالتهابی بر بواسیر ایجاد کنند عبارتند از: فندق و آلوئه‌ورا. استفاده موضعی از این ترکیبات یا گیاهان روی بواسیر ممکن است به انقباض رگ‌های خونی آن منطقه کمک کرده و علائم را تسکین دهد.

تری فالا

تری فالا یک داروی گیاهی است که از ترکیبی از سه گیاه بومی هندی تشکیل شده است که ممکن است دارای اثرات ضد باکتری، آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی باشد. برخی از تحقیقات قدیمی نشان می‌دهند ترکیبی از Apamarga Kshara Basti و Triphalaguggulu ممکن است موارد خونریزی بواسیر را کاهش دهد. با این حال، برای اثبات اثربخشی آن‌ها، ممکن است به آزمایشات بیشتر و گروه‌های نمونه بزرگ‌تر نیاز باشد.

غذا‌هایی که باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید

همان‌طور که برخی از غذا‌ها به تسکین بواسیر کمک می‌کنند یا علائم را تسکین می‌دهند، برخی دیگر ممکن است نتیجه عکس داشته باشند. انجمن ملی بیماری‌های دیابت و گوارش و کلیه توصیه می‌کند افرادی که بواسیر دارند و از یبوست رنج می برند، باید غذا‌هایی را که فیبر کمی دارند و یا به طور کامل فاقد فیبر هستند، محدود یا از آن‌ها اجتناب کنند، از جمله:

*فست‌فودها

*چیپس

*بستنی

*گوشت

*پنیر

*غذا‌های فوری یا فرآوری شده، مانند میان وعده‌ها، شام‌های منجمد و هات‌داگ‌ها

نکات درمانی

تعدادی از دارو‌های خانگی ممکن است اولین راه درمان برای بسیاری از افراد مبتلا به بواسیر باشد. درمان‌های معمول خانگی برای این بیماری شامل موارد زیر است:

*خوردن غذا‌های غنی از فیبر

*اجتناب از زور زدن در حین حرکات روده

*اجتناب از صرف زمان طولانی‌مدت در توالت

 *استفاده از نرم‌کننده مدفوع

*نوشیدن مقدار زیادی آب یا سایر نوشیدنی‌های غیرالکلی

*استفاده از دارو‌های بدون نسخه (OTC) برای تسکین درد، مانند ایبوپروفن (Advil)، آسپیرین یا استامینوفن (Tylenol) برای تسکین درد

*نشستن در حمام مرطوب یا وان آب گرم، برای کاهش درد

*استفاده از کرم‌های بواسیر OTC برای تسکین درد و خارش‌های خفیف

چه موقع نیاز است به پزشک مراجعه کنیم؟

برای برخی از افراد، مکمل‌های غذایی، دارو‌های خانگی و برخی تغییرات در رژیم غذایی ممکن است برای کنترل بواسیر کافی باشد. با این حال، اگر علائم بهبود نیافت یا بدتر شد باید به دنبال مشاوره پزشکی باشند. خونریزی از مقعد، درد یا قرمزی و التهاب در ناحیه آسیب‌دیده نیز ممکن است نیاز به مراقبت‌های پزشکی فوری داشته باشد.

خلاصه

بواسیر می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. بااین‌حال، برخی مکمل‌ها ممکن است به جلوگیری از بواسیر کمک کرده و دفع مواد زائد از بدن را آسان کنند. تغییرات رژیم غذایی و دارو‌های خانگی نیز ممکن است به درمان یا جلوگیری از این بیماری کمک کند. هرکسی که علائم بواسیر را نگران‌کننده یا بد می‌بیند باید به دنبال کمک پزشکی باشد. تشخیص و درمان کامل ممکن است شرایط را تسکین داده و از عوارض احتمالی جلوگیری کند.