۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

۱۷ نکته برای بیدار ماندن در محل کار

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۱۶
کد خبر: 526333
۱۷ نکته برای بیدار ماندن در محل کار

خستگی در محل کار، اینکه هر بار احساس خستگی کردید بتوانید چند دقیقه کار را ترک کنید و کمی چرت بزنید، فوق‌العاده نیست؟ متأسفانه، این مورد برای اکثر مردم یک فرض واقعی نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین، خستگی در محل کار چه به‌صورت نیمه‌وقت یا تمام‌وقت، شیفت روز یا شیفت شب‌کار، معمول است. خستگی می‌تواند به عملکرد کار شما آسیب برساند و لذت کار را کم کند و در بعضی از مشاغل کاملاً خطرناک است.

نکاتی برای بیدار ماندن در محل کار

اگر تلاش می‌کنید در محل کار بیدار بمانید و قهوه نیز کمکی نمی‌کند، بعضی از این نکات را در نظر بگیرید:

1. قبل از کار به پیاده‌روی بروید

مقداری هوای تازه و حرکت بدن قبل از کار می‌تواند به بیدار نگه‌داشتن شما کمک کند. به‌ویژه هنگامی‌که خورشید در آسمان است، پیاده‌روی در افزایش هوشیاری شما بسیار مؤثر خواهد بود.

2. قبل از کار یک چرت کوتاه بزنید

درحالی‌که غالباً چرت زدن در طول کار غیرممکن است، چرت زدن قبل از کار می‌تواند به افزایش هوشیاری شما کمک کند. این نکته مخصوصاً برای کارگران شیفتی مهم است که ممکن است مجبور به کار در ساعت‌های فرد یا متناوب باشند. چرت زدن به‌اندازه 15 تا 20 دقیقه قبل از کار می‌تواند به بهبود هوشیاری شما در طول شیفت کمک کند.

3. وقفه‌های فعالیتی داشته باشید

نشستن یا ایستادن به مدت طولانی مانند نشستن پشت میز یا برای کار صندوق‌داری می‌تواند احساس خستگی در شما ایجاد کند. فعال ماندن می‌تواند به شما کمک کند تا هوشیارتر باشید و با وضوح بیشتری فکر کنید. در صورت امکان هرچند ساعت یک‌بار از جای خود بلند شوید و استراحت کنید. به عنوان مثال، هنگامی‌که تماس تلفنی دارید، در دفتر کار یا محل کار خود قدم بزنید. همچنین می‌توانید این تمرینات را که می‌توانید روی میز کار خود انجام دهید، امتحان کنید.

4- فضای کاری خود را روشن نگه دارید

اگر در طول روزکار می‌کنید، پرده‌های پنجره محل کار خود را کنار بزنید تا نور خورشید وارد شود. اگر در زمان شب یا در تاریکی کار می‌کنید، چراغ‌ها را روشن کنید تا بیدار و هوشیار باشید.

5. آب بنوشید

نوشیدن کافئین می‌تواند باعث افزایش موقتی انرژی شود، اما نوشیدن آب در تمام نوبت‌کاری بسیار سالم‌تر است و همچنین در هوشیاری شما نیز مؤثرتر خواهد بود. دلیل آن این است که کمبود آب بدن می‌تواند تمرکز روی کار را برای شما دشوارتر کند.

6. در اوایل شیفت کاری خود کافئین بنوشید

مصرف مقداری کافئین در اوایل شیفت می‌تواند هوشیاری شما را در اوایل روز تقویت کند. البته حتماً آن را فقط در ابتدای شیفت مصرف کنید. نوشیدن کافئین در دیرهنگام می‌تواند در توانایی شما برای خوابیدن بعد از کار اختلال ایجاد کند.

7. از میان وعده‌ها استفاده کنید

خوردن میان وعده‌های سالم در طول روز می‌تواند قند خون - و توجه - شما را در طول روز ثابت نگه دارد. به دنبال غذا‌هایی با ترکیبی از پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های سالم باشید. گزینه‌های خوب میان وعده عبارتند از:

-    کره بادام‌زمینی و کراکر‌های گندمی

-    انواع اسنک‌های پروتئینی

-    آجیل و میوه

از مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌های دارای شکر اضافه مانند شیرین‌ها، آب‌نبات‌چوبی‌ها و نوشابه خودداری کنید.

8. کار‌های آسان را انجام دهید

وقتی خسته شدید تمرکز روی کار‌های پیچیده ممکن است دشوار باشد. در صورت امکان، ساده‌ترین کار‌ها را هنگام خستگی انجام دهید، مانند پاسخ به ایمیل‌ها، بایگانی اسناد یا سازماندهی مجدد دسکتاپ رایانه. معمولاً با اتمام این کار‌های ساده انرژی شما برمی‌گردد.

9. برای بیدارشدن از رایحه‌های انرژی دهنده استفاده کنید

شمع‌های معطر را روی میز خود بگذارید. به دنبال رایحه‌های قوی و انرژی‌زا مانند یاسمن، مرکبات یا نعناع فلفلی باشید. همچنین می‌توانید روغن‌های مخصوص را روی دست و نبض خود بمالید تا به شما در داشتن انرژی کمک کنند.

10. آهنگ گوش کنید

گوش‌دادن به موسیقی با صدای بلند و پرانرژی مانند راک یا پاپ، گاهی می‌تواند به افزایش سطح انرژی شما کمک کند. اگر در یک فضای مشترک کار می‌کنید، حتماً از هدفون استفاده کنید تا مزاحم همکاران خود نشوید.

تغییر سبک زندگی برای راحت‌تر کردن بیداری

نکات فوق بهترین راه‌حل‌های کوتاه‌مدت برای بیدار ماندن در محل کار است. اما برای کمک به هوشیاری در درازمدت در محل کار، باید برخی تغییرات را در زندگی روزمره خود ایجاد کنید.

در اینجا هفت تغییر در سبک زندگی آورده شده است که می‌تواند به افزایش کیفیت خواب شما کمک کند و بیدار ماندن در محل کار را برای شما آسان‌تر کند.

1. قبل از خواب از نور خودداری کنید

تولید ملاتونین در بدن شما که به خواب شما کمک می‌کند، تحت تأثیر نور و تاریکی است. اجتناب از نور قبل از خواب ممکن است چالش‌برانگیز باشد، به‌خصوص برای کارگران شیفتی. وقتی می‌خواهید بخوابید، نور خورشید می‌تواند انرژی بدن شما را بیشتر کند.

با محدودکردن زمان نگاه به نمایشگر تلویزیون یا تلفن همراه، قرار‌گیری در معرض نور، قبل از خواب را کاهش دهید. علاوه بر این، اگر در هنگام تلاش برای خواب، نور آفتاب شما را از خواب بیدار می‌کند، سعی کنید ماسک چشم بزنید یا پرده‌ها را بکشید.

2. از مصرف مواد محرک قبل از خواب خودداری کنید

در نیمه دوم شیفت خود کافئین یا سایر محرک‌ها را مصرف نکنید. انجام این کار باعث می‌شود خوابیدن هنگام خستگی برای شما بسیار دشوارتر شود.

3. اتاق‌خواب خود را ساکت کنید

تمام وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون خود را خاموش کنید و از وسایلی مانند پلاگ‌های گوش برای ساکت نگه‌داشتن اتاق‌خواب خود استفاده کنید.

4. چرت زدن را بخشی از برنامه روزمره خود قرار دهید

تنظیم یک برنامه چرت می‌تواند به تنظیم خواب کمک کند.

5. تغییرات شیفت خود را محدود کنید

تغییر شیفت‌ها اغلب کار را برای بدن دشوارتر می‌کند. در صورت امکان این تغییرات را محدود کنید.

6. وقتی موقع ورزش می‌شود به بدن خود توجه کنید

ورزش در تقویت خواب مفید است. با این حال، برای برخی از افراد، ورزش قبل از خواب می‌تواند خوابیدن را دشوار کند. برای دیگران، ورزش ممکن است به هیچ وجه روی الگوی خواب آن‌ها تأثیر نگذارد. بدن خود و آنچه را که احساس می‌کنید برای آن بهتر است را بشناسید.

7. از استعمال سیگار و نوشیدنی قبل از خواب خودداری کنید

این عادت‌ها باعث می‌شود خوابیدن برای شما دشوارتر شود.

کنار آمدن با خستگی در محل کار

احساس خستگی در محل کار می‌تواند باعث کاهش بهره‌وری و لذت بردن از روز کاری شما شود. خوشبختانه، امروزه کار‌هایی وجود دارد که می‌توانید با انجام آن‌ها، در خواب احساس هوشیاری کمتری کنید. ایجاد برخی از سبک‌های زندگی برای تقویت خواب بعد از کار به شما کمک می‌کند تا در درازمدت هوشیار بمانید.