۰ نفر

کیست‌ چیست و به چه دلیلی ایجاد می شود؟

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۴۱
کد خبر: 526325
کیست‌ چیست و به چه دلیلی ایجاد می شود؟

کیست یک کیسهٔ غیرطبیعی پر از مایع، مانند تاول است که می‌تواند در مناطق مختلف بدن از جمله پوست، دستگاه تناسلی و اندام‌های داخلی ایجاد شود. اندازه کیست می‌تواند از یک کیسه کوچک سبک تا یک کیسه سنگین حاوی چندین لیتر از مایعات متفاوت باشد. علائم رایج کیست ایجاد تورم در اطراف ناحیه موردنظر است، اما کیست ممکن است دردناک باشد یا نباشد. گاهی اوقات، بسته به علت و محل ایجاد، کیست حاوی مواد نیمه جامد یا جامد است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، درمان معمول برای هر کیستی، برداشتن توسط جراحی و آزمایش روتین سرطان است، اگرچه بیشتر کیست‌ها خوش‌خیم هستند. همه توده‌های غیرمعمول باید توسط یک متخصص بهداشت واجد شرایط بررسی شوند.

دلایل ایجاد کیست

بیشتر کیست‌ها بدون دلیل مشخصی تشکیل می‌شوند. برخی از دلایل شناخته شده کیست عبارت‌اند از:
• مجاری مسدود شده که باعث تجمع مایعات می‌شوند
• نقص در سلول‌ها
• آسیب‌دیدگی در اثر ضربه که رگ خونی را پاره می‌کند
• انگل

کیست‌ها و درمان‌های مختلف

برخی از انواع مختلف کیست‌ها عبارتند از:
کیست آراکنوئید - غشای آراکنوئید مغز را می‌پوشاند. ممکن است نوزادی با کیست آراکنوئید به دنیا بیاید. علت آن دوبرابر شدن یا تقسیم شدن غشای آراکنوئید است که به شکل یک کیسه غیرطبیعی مملو از مایع مغزی نخاعی ایجاد می‌شود. در صورت لزوم این مشکل با تخلیه از طریق جراحی قابل‌درمان است.
کیست بارتولین - غدد بارتولین در داخل واژن قرار دارند. در صورت مسدود شدن مجاری، کیست ایجاد می‌شود. درمان این کیست شامل جراحی و آنتی‌بیوتیک است.
کیست پستان - این کیست‌ها معمولاً دردناک هستند و باید با سوزن تخلیه شوند. برخی شواهد نشان می‌دهد که کیست‌های پستان ممکن است افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان را نشان دهند.
هیگرومای کیستیک - گاهی اوقات، نوزادی با کیست یا کیسه کوچک حاوی مایع متولد می‌شود که این نقص مادرزادی با جراحی قابل اصلاح است.
بیماری هیداتید - یک کرم کوچک نواری کیست را در کبد یا ریه‌ها ایجاد می‌کند. تخمه‌ای کرم نواری در اثر تماس با سگ‌های آلوده، مدفوع آنها یا هر چیز آلوده به مدفوع مانند خاک، پخش می‌شوند. درمان این بیماری شامل جراحی و دارو است.
کیست تخمدان - بیشتر آنها خوش‌خیم هستند، اما ممکن است به حدی رشد کنند که زن مبتلا باردار به نظر برسد. در سال‌های باروری وجود کیست‌های کمتر از ۵ سانتیمتر در بخش‌هایی که تخمک تشکیل می‌شود عادی است. گاهی اوقات، خونریزی در این کیست‌ها اتفاق می‌افتد (که کیست خونریزی دهنده نامیده می‌شود). در بعضی موارد، کیست‌ها سرطانی هستند و درمان این کیست جراحی است. 
بیماری پیلونیدال - کیستی در پوست کمر ایجاد می‌شود که گاهی حاوی مواد اصلی تشکیل‌دهنده مو می‌باشد. کیست‌های پیلونیدال می‌توانند به‌صورت خوشه‌ای رشد کرده و گاهی سوراخ یا حفره‌ای در پوست ایجاد کنند. درمان این بیماری شامل تخلیه کیست یا برداشتن با جراحی است.
کیست چربی- پوست توسط یک مایع چرب لیز می‌شود و این مایعات می‌توانند در داخل منافذ یا فولیکول مو جمع شده و یک توده سفت و مملو از ماده‌ای غلیظ و چرب تشکیل دهند. هنگام فشردن پوست، یک برآمدگی کوچک گنبدی شکل (سوراخ‌سوراخ) ظاهر می‌شود که نمایانگر دهانه کیست است. این ممکن است اجازه دهد تا مواد موجود در کیست ظاهر شوند (فشرده شوند). درمان این کیست شامل داروها، تخلیه کیست با یک سوزن کوچک یا برداشتن با جراحی است. کیست چربی در صورت، کمر، پوست سر و کیسه بیضه، شایع است.
تشخیص کیست
همه توده‌های غیرعادی باید بررسی شوند. برخی کیست‌ها سرطانی هستند و درمان زودهنگام آن بسیار حیاتی است. در صورت عدم درمان، کیست‌های خوش‌خیم می‌توانند عوارض جدی ایجاد کنند، از جمله: عفونت - کیست با باکتری و چرک پر می‌شود و به آبسه تبدیل می‌شود. اگر آبسه در داخل بدن ترکیده شود، خطر مسمومیت خونی (سپتی سمی) وجود دارد. پریتونیت - در صورت ترکیدن کیست داخلی، خطر پریتونیت وجود دارد که عبارت است از التهاب غشای پوشانندهٔ دیواره شکم.

کیست سرطانی

اگر کیست سرطانی باشد، درمان به‌اندازه و محل آن و همچنین گسترش یا عدم گسترش سلول‌های سرطانی به سایر قسمت‌های بدن بستگی دارد. کیست همراه با بافت اطراف آن با جراحی برداشته می‌شود. درمان بیشتر ممکن است شامل رادیوتراپی (استفاده از اشعه ایکس برای از بین بردن سلول‌های سرطانی) یا شیمی‌درمانی (داروها) باشد.

چیزهایی برای به‌یادآوردن

کیست‌ها کیسه‌های غیرعادی پر از مایع هستند که می‌توانند در هر نقطه از بدن ایجاد شوند. اگر درمان نشوند، کیست‌های خوش‌خیم می‌توانند منجر به یک سری عوارض جدی از جمله مسمومیت خون شوند. لازم به ذکر است برداشتن کیست با جراحی رایج‌ترین روش درمانی است.