۰ نفر

بازار مسکن به سمت رکود می‌رود یا افزایش قیمت؟

۲۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۰۹
کد خبر: 416093
بازار مسکن به سمت رکود می‌رود یا افزایش قیمت؟

تعداد مشتریان بازار مسکن در حالی این روزها با افزایش روبرو شده است که به شکل سنتی بازار مسکن با کاهش شدید تعداد خریداران مواجه می شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، بازار مسکن این روزها با وضعیتی متفاوت از سال های گذشته روبرو شده است،افزایش شمار مشتریان در حالی رخ می دهد که پیش تر در ماه های پایانی سال، غالبا تعدادمشتریان کاهش محسوسی را تجربه می کرد اما بازار کدام خانه ها این روزها داغ است؟

 بررسی‌های میدانی نشان می دهد بازار خانه های کم متراژ بین ۴۰ تا ۸۰ متر این روزها داغ تر از سایر بازارهاست . تعداد مشتریانی که به دنبال فایل های به قیمت رسیده هستند، افزایش یافته است . فعالان بازار فایل هایی را به قیمت رسیده می دانند که حداقل ۱۰ سال از عمر ساختشان سپری شده باشد .قیمت این واحدها افت کافی را نسبت به نوسازهای بازار تجربه می کند در عین حال چندان نیز قدیمی نیست .

 قیمت ها تا آبان ماه سال جاری روندی کاهشی را تجربه می‌کردند اما از پایان آبان ماه با سهمیه بندی بنزین و معکوس شدن وضعیت در بازارهای موازی مسکن مانند طلا و سکه و ارز و خودرو، بازار مسکن نیز دستخوش تغییر شد و روند ریزشی قیمت به روند افزایشی تبدیل گردید.

 پول لازم‌ها در بازار

 از سوی دیگر بررسی طیف فروشندگان مسکن نیز نشان می دهد بخش عمده متقاضیان فروش واقعی کسانی هستند که پول لازم تلقی می شوند . به عبارت دیگر این افراد غالبا با هدف تبدیل مسکن خود و یا دلایلی دیگر واحد مسکونی خود را به فروش می رسانند. سایر کسانی که مسکن  را فایل می کنند قصد اطلاع از قیمت واحد مسکونی خود را دارند و فروشنده واقعی نیستند . این افراد در بازار از سوی فعالان و مشاوران املاک چندان جدی گرفته نمی شوند . به گفته برخی فعالان بازار  تعداد کسانی که قصد اطلاع از قیمت روز ملک خود را دارند بسیار بیشتر از تعداد فروشندگان واقعی و پول لازم است .

 بازار مسکن به کدام سو می‌رود ؟

 فعالان بازار می گویند هنوز وضعیت بازار قابل تحلیل نیست اما با توجه به افزایش میزان ساخت و ساز انتظار می‌رود در سال اینده قیمت‌ها رو به تعدیل حرکت کند چرا که از یک سو با رشد تعداد واحدهای مسکنی نوساز بازار به ارامش می رسد و از سوی دیگر ۴۰۰ هزار تقاضای واقعی مسکن نیز با آغاز به کار طرح مسکن ملی از بازار خارج می شود.

طرح مسکن ملی با هدف ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی کلی خورده است و مرحله اولیه ثبت نام آن به پایان رسیده و پیش بینی می‌شود مرحله دوم ثبت نام نیز پیش از اغاز سال نو کلید بخورد .

 از سوی دیگر تکمیل مسکن مهر باقیمانده و حتی عرضه واحدهای مسکونی بدون متقاضی مسکن مهر نیز می تواند معادلات بازار را دستخوش تغییر نماید .

 ستاریان کارشناس مسکن نیز در این خصوص می گوید به نظر می رسد بازار مسکن در سال آینده وارد فاز رکود شود و بسیاری از تحلیگران رکود را محتمل تر از افزایش قیمت در سال آینده حداقل تا نیمه اول سال می دانند.