۰ نفر

پایتخت از رونق تولید مسکن جا ماند

۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۸:۲۸
کد خبر: 412903
پایتخت از رونق تولید مسکن جا ماند

در تابستان امسال تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در کل کشور 14.8درصد نسبت به تابستان پارسال رشد کرده اما آمار ساخت در تهران با افت 26.8درصدی مواجه بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، آمارهای رسمی از روند مثبت صدور پروانه‌های ساختمانی در تابستان امسال حکایت دارد. اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تعداد پروانه‌های صادر شده در فصل تابستان امسال نسبت به فصل بهار 5.1درصد و نسبت به تابستان سال گذشته 14.8درصد رشد کرده است. البته این رشد بیشتر به شهرهای کوچک اختصاص دارد و وضعیت صدور پروانه در تهران چندان مساعد نبوده است.

دورنمای تورمی بازار مسکن باعث شده سازندگان و انبوه‌سازان مسکن با رغبت بیشتری وارد عمل شوند و برای تولید، برنامه‌ریزی کنند.  آمارهای رسمی نشان می‌دهد در فصل تابستان امسال 38هزار و 393پروانه ساختمانی در شهرداری‌های کشور صادر شده که نسبت به فصل بهار امسال 5.1درصد و نسبت به تابستان پارسال 14.8درصد رشد کرده است.

متراژ آپارتمان‌ها کمتر شد

براساس آمارها، در تابستان امسال مجموع واحدهای پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده در کل مناطق شهری، 98هزار و 659واحد بوده که نسبت به فصل گذشته31.3 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۳.۹ درصد افزایش داشته است.‌

در این فصل متوسط تعداد واحد مسکونی پیش‌بینی شده در هر پروانه احداث ساختمان ۲.۶ واحد بوده است. نکته قابل توجه اینکه باوجود افزایش نسبی تعداد پروانه‌ها و تعداد واحدهای پیش‌بینی شده در این پروانه‌ها، مجموع مساحت همه پروانه‌های ساختمانی نسبت به فصل بهار 1.3درصد و نسبت به تابستان پارسال فقط 0.6درصد رشد کرده است. به‌عبارت‌دیگر، در تابستان امسال در حالی تولید مسکن افزایش یافته که متناسب با این افزایش سطح زیربنای واحدهای ساخته شده رشد نکرده است؛ زیرا متراژ درنظر گرفته شده برای آپارتمان‌ها و واحدهای مسکونی نسبت به قبل کمتر شده است.

این مسئله تا حدودی می‌تواند ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی باشد اما کاهش جدی قدرت خرید متقاضیان مسکن به‌دلیل جهش سنگین قیمت مسکن نیز از دلایل مؤثر در گرایش سازندگان به سمت تولید واحدهای کوچک‌تر و البته ارزان‌تر بوده است.

کسادی ساخت‌وساز در پایتخت

اگرچه آمارهای رسمی از بهبود وضعیت صدور پروانه‌های ساختمانی و تولید مسکن در کشور حکایت دارد اما در شهر تهران که همواره 20درصد ساخت‌وسازها را به‌خود اختصاص می‌داد اوضاع به شکل دیگری بوده و در فصل تابستان نسبت به تابستان پارسال با ریزش سنگین پروانه‌های ساختمانی مواجه شده؛ به‌گونه‌ای سهم تهران از کل پروانه‌های ساختمانی صادر شده در کشور به 15درصد رسیده است.

 در تابستان امسال تعداد پروانه‌های صادر شده در شهرداری تهران به 2هزار و 116فقره رسیده که نسبت به فصل بهار 4درصد و نسبت به تابستان پارسال 26.8درصد کاهش نشان می‌دهد. در حوزه تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده نیز وضع به همین منوال است؛ به‌گونه‌ای که در تابستان امسال مجموعاً 14هزار و 540واحد مسکونی در پروانه‌های تهران پیش‌بینی شده که نسبت به بهار امسال 3.9درصد و نسبت به تابستان پارسال 30.9درصد کاهش داشته است. همچنین در مورد سطح زیربنایی پروانه‌های صادر شده در تهران نیز افت 4.1درصدی نسبت به بهار و کاهش 31.3درصدی نسبت به تابستان پارسال تجربه شده که گویای بحران جدی در تولید مسکن تهران است.

آینده مبهم ساخت‌وساز مسکونی

بازار مسکن تهران‌همواره جلودار بازار مسکن کل کشور بوده و رونق و رکود آن چند‌ماه پیش از رونق و رکود بازار مسکن سایر شهرستان‌ها بروز می‌کند. بر این اساس انتظار می‌رود در حوزه ساخت‌وساز نیز که رونق و رکود آن تابعی از وضعیت بازار مسکن است، وضعیت تهران الگوی سایر شهرستان‌ها باشد و عقب‌نشینی سازندگان تهرانی دیر یا زود سازندگان شهرستان‌ها را نیز از ادامه کار دلسرد کند. البته افول ساخت‌وساز در تهران تا حدود زیادی ناشی از جهش شدید قیمت نهاده‌ها و رشد چند برابری قیمت زمین است که باعث شده حاشیه سود تولید مسکن به‌شدت افت کند؛ آن‌هم در شرایطی که سوداگران و دلالان در بازارهای دیگر ازجمله بازار فروش مسکن سودهای بی‌دردسر و قابل‌توجهی به جیب می‌زنند.

 اگر سقوط آزاد آمار پروانه‌های ساختمانی تهران را در تابستان امسال جزئی از واقعیت‌های بازار مسکن پایتخت بدانیم، انتظار می‌رود این سقوط آزاد در نهایت در فصل پاییز یا زمستان به آمارهای سایر نقاط شهری نیز سرایت کند و تولید مسکن بیش‌ازپیش کاهش یابد.

نکته دیگر اینکه به باور کارشناسان، بازار مسکن با احتساب ضریب خانه‌های فرسوده، خالی و اقامت دوم، با 5میلیون واحد کسری مواجه است و تضعیف تولید مسکن به‌ویژه در فصل رونق بازار باعث می‌شود تبعات این کسری بیش از گذشته در بازار منعکس شود.