۰ نفر

در دی امسال ثبت شد؛

افزایش معاملات مسکن در میان التهابات

۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۱۵
کد خبر: 411642
افزایش معاملات مسکن در میان التهابات

با وجود نگرانی‌های منطقه‌ای که نیمه دی ماه به وجود آمد و می‌توانست تاثیراتی در رونق بازار مسکن ایجاد کند، آمار از افزایش ۱۱ و ۱۹ درصدی ماهانه معاملات ملک در شهر تهران و کل کشور حکایت دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دی امسال معاملات ملک در تهران و کل کشور به ترتیب ۱۱ و ۱۹ درصد نسبت به ماه قبل افزایش پیدا کرد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد شاهد افت موقت خرید و فروش مسکن باشیم.

رشد نسبی قراردادهای خرید و فروش مسکن در حالی اتفاق افتاده که ماه قبل رشد ماهانه معاملات در تهران و کل کشور به ترتیب ۱۲۸ و ۵۲ درصد به ثبت رسید.

آمار سالانه نیز گویای افزایش ۳۵ و۱۲ درصدی خرید و فروش ملک در تهران و ایران طی دی ۱۳۹۸ نسبت به دی‌ ۱۳۹۷ است.

بر اساس اعلام اتحادیه مشاوران املاک تهران، دی‌ امسال بالغ بر ۱۲ هزار و ۴۸ قرارداد خرید و فروش ملک در پایتخت امضا شده که نسبت به ماه قبل ۱۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

هم‌چنین دی‌ماه ۱۳۹۸ در کل کشور ۵۶ هزار و ۳۹۳ مبایعه‌نامه امضا شده که نسبت به ۴۷ هزار و ۹۹ قرارداد خرید و فروش در ماه قبل ۱۹ درصد و نسبت به ۵۰ هزار و ۱۵۸ معامله دی‌ماه  ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۲ درصد افزایش یافته است.

درخصوص قراردادهای اجاره نیز در دی ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۳۹ اجاره‌نامه در تهران به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۱ و هفت درصد کاهش نشان می‌دهد.

در کل کشور هم ۴۴ هزار و ۵۱۵ قرارداد اجاره ملک در دی ماه ۱۳۹۸ امضا شده که نسبت به ماه قبل ۲.۷ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل چهار درصد افزایش یافته است.

بازار مسکن در شرایطی به رونق نسبی رسیده که نرخ ارز در هفته‌های اخیر ثبات داشته و تنش‌های منطقه‌ای نیز فروکش کرده است. با این حال گزارش‌هایی از افزایش قیمت‌های پیشنهادی مسکن در بعضی محله‌های نیمه شمالی تهران به گوش می‌رسد اما مشاوران املاک می‌گویند که خرید و فروش با نرخ‌های بالا صورت نمی‌گیرد و عمده معاملات در واحدهای زیرقیمت انجام می‌شود.

ماه گذشته  آمار بانک مرکزی  از افزایش عجیب و غریب ۳۴ درصدی قیمت خانه آن هم طی یک ماه حکایت داشت. در کل تهران نیز طبق همین آمار قیمت‌ها ۸.۵ درصد افزایش پیدا کرد و از میانگین ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان در هر متر مربع در آبان ماه به متری ۱۳ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان در آذرماه رسید.

با این حال کارشناسان معتقدند این رشد قیمت ناشی از شوک افزایش قیمت بنزین بوده و ادامه نخواهد داشت. آمار قیمت دی ماه هنوز از سوی وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی اعلام نشده است.