۰ نفر

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

ساخت ۱۵۰۰واحد مسکن ملی در تهرانسر آغاز شد

۲۸ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۴۲
کد خبر: 410544
ساخت ۱۵۰۰واحد مسکن ملی در تهرانسر آغاز شد

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مجموع واحدهای مشارکتی طرح ملی مسکن را ۷۰ هزار واحد عنوان کرد و گفت: ۱۵۰۰ واحد از این طرح در تهرانسر (منطقه ۲۱ پایتخت) احداث می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محمود محمودزاده درباره اظهارات رئیس جمهور در مجمع عمومی بانک مرکزی که خواستار واگذاری رایگان اراضی دولتی به سازندگان برای ساخت مسکن شده بود، اظهار داشت: این سخنان رئیس جمهور در خصوص پروژه‌های مشارکتی است؛ نظر رئیس جمهور این است که اول زمین به رایگان به انبوه سازان داده شود سپس سهم دولت به شکل واحد مسکونی از سازنده بازپس گرفته شود.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی نیز در بخشی از پروژه‌های مسکن ملی به این صورت عمل کرده که به پروژه‌های مشارکتی مشهور است.

۷۰ هزار واحد از مسکن ملی، مشارکتی است

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی قرار است ساخت پروژه‌های مشارکتی آغاز و به مردم واگذار شود؟، گفت: ساخت پروژه‌های مشارکتی آغاز شده ولی ما زمانی می‌توانیم آنها را در معرض واگذاری به متقاضیان قرار دهیم که از نظر پیشرفت فیزیکی، به مرحله امکان تقسیم سهم میان دولت و سازنده برسد.

وی ادامه داد: در پروژه‌های مشارکتی اول باید ارزیابی اقتصادی شده و به مرحله ۷۰ درصدی پیشرفت فیزیکی رسیده باشد تا بتوانیم سهم را میان دولت و سازنده تقسیم کنیم که در آن زمان، تعهد برای دولت در خصوص آغاز واگذاری‌ها ایجاد می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تا کنون احداث حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی مشارکتی را در سراسر کشور آغاز کرده‌ایم که ۳۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید شامل اندیشه، پردیس، پرند و تهرانسر قرار دارد. برخی از پروژه‌ها هم پیشرفت خوبی دارد. اما کل واحدهای مسکونی مشارکتی ذیل طرح ملی مسکن، ۷۰ هزار واحد است که ساخت ۴۰ هزار واحد آن شروع شده است.

جزئیات ساخت طرح ملی مسکن در تهرانسر

محمودزاده درباره پروژه‌های مشارکتی تهرانسر گفت: ساخت این پروژه‌ها شروع شده که از مجموع ۸ بلوک ساختمانی، ۴ بلوک شامل ۱۵۰۰ واحد در تهرانسر (واقع در منطقه ۲۱ تهران) تحت عنوان مسکن ویژه به متقاضیان واگذار شد و قرار است ۱۵۰۰ واحد دیگر در ۴ بلوک ساختمانی به عنوان پروژه‌های مشارکتی و ذیل طرح ملی مسکن در همان اراضی و در کنار پروژه‌های مسکن ویژه تهرانسر به متقاضیان داده شود.

وی درباره تفاوت سازوکار احداث پروژه‌های مشارکتی تهرانسر با مسکن ویژه گفت: در مسکن ویژه، پروژه‌ها به صورت پیمانکاری احداث شد و خریداران به صورت مرحله به مرحله و بر اساس میزان پیشرفت فیزیکی، آورده‌های خود را واریز می‌کردند؛ سازنده هم دستمزد ساخت دریافت می‌کرد؛ اما در پروژه‌های مشارکتی، زمین و پروانه ساخت را دولت (اداره کل راه و شهرسازی استان تهران) می‌دهد؛ سازنده هم با سرمایه خود اقدام به ساخت و ساز می‌کند و در پایان، به تناسب هر سهم، واحدها میان دو طرف تقسیم می‌شود مثلاً در یک پروژه ۵۰۰ واحدی، ۱۵۰ واحد مسکونی سهم دولت و مابقی سهم سازنده است.

به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی مشارکتی تهرانسر آغاز شده است.

چه زمانی امکان خرید و فروش امتیاز مسکن ملی مهیا می‌شود؟

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره ممنوعیت فروش امتیاز مسکن ملی یادآور شد: علت این ممنوعیت این است که هنوز چیزی واگذار نشده که متقاضیان بخواهند آن را خرید و فروش کنند. ممکن است با تجربه‌ای که در ممنوعیت فروش امتیاز مسکن مهر وجود داشت و سبب شد تا بازار سیاه برای آن ایجاد شود، پس از آنکه ساخت واحدهای مسکن ملی به یک مرحله‌ای برسد که متقاضی امکان انتخاب واحد داشته باشد، خرید و فروش آن را آزاد کنیم اما این موضوع بیش از یک سال و نیم زمان می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در حال حاضر خرید و فروش می‌شود، کد رهگیری ثبت نام این طرح است که هیچ ارزشی ندارد و چه بسا ممکن است ثبت نام کننده، صلاحیت دریافت مسکن در این طرح را نداشته و درخواست وی رد شود؛ به این ترتیب پولی که خریدار بابت دریافت کد رهگیری به ثبت نام کننده پرداخت کرده، از بین می‌رود.

محمودزاده تأکید کرد: هنوز پالایش نهایی نشده اما برآورد ما این است که ۳۰ درصد ریزش داشته باشیم؛ در یکی از شهرها، بیش از ۶۳ درصد ثبت نام کننده‌ها واجد شرایط دریافت مسکن ملی نبودند.

چرا سازمان ثبت با وزارت راه و شهرسازی همکاری نمی‌کند؟

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک با وزارت راه و شهرسازی در خصوص ارائه اطلاعات ملکی ثبت نام کنندگان، گفت: در حال دریافت این اطلاعات هستیم و پس از آن پایش، ثبت نام کنندگان را نهایی خواهیم کرد. با این حال مقرراتی مانند محرمانه بودن اطلاعات شخصی، تا حدودی در این فرآیند تأثیر گذاشته است ولی امیدواریم بتوانیم تا زمان مقرر، نتایج نهایی افراد حائز شرایط را اعلام کنیم.