۰ نفر

افزایش وام ساخت مسکن به ۳۰۰ میلیون تومان

۲۲ دی ۱۳۹۸، ۷:۰۶
کد خبر: 408909
افزایش وام ساخت مسکن به ۳۰۰ میلیون تومان

مهم‌ترین خبر روز گذشته در بازار مسکن پرداخت تسهیلات 300 میلیونی ساخت به سازندگان بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، دولت از طریق بانک تخصصی خود در بخش مسکن، سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق بهادار را در تهران به 240 میلیون تومان افزایش داد. روز گذشته نیز مدیرعامل بانک مسکن از افزایش سقف وام به 300 میلیون تومان به سازندگان خبر داد.

پرداخت مشروط وام ساخت 300 میلیون تومانی به سازندگان

مدیرعامل بانک مسکن از پرداخت وام‌ ۷۵ و ۱۰۰ میلیون تومانی برای ساخت واحدهای طرح ملی مسکن خبر داد و گفت: به سازندگان از محل اوراق حق تقدم ۳۰۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود.

ابوالقاسم رحیمی انارکی در نشست خبری خود به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش سقف وام خرید از محل اوراق حق تقدم اشاره و تصریح کرد: تسهیلات جدید مسکن برای واحدهای تا 25 سال قدمت پرداخت می‌شود. برای واحدهای با سن 25 تا 30 سال یک سقف تسهیلات جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است. بر این اساس در تهران این سقف قبلاً برای انفرادی 45 میلیون تومان بود که به 80 میلیون تومان و در زوجین از 80 به 160 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرها بالای 200 هزار نفر از 40 به 60 میلیون تومان و برای زوجین از 70 میلیون  به 120 میلیون تومان افزایش می‌یابد. وی بیان کرد: همچنین از محل اوراق حق تقدم تا 80 درصد هزینه باقیمانده اجرای طرح را در مشارکت‌های مدنی تا سقف 300 میلیون تومان مشروط بر اینکه 20 درصد را سازنده تأمین مالی انجام دهد، ‌پرداخت می‌کنیم.

تأمین تسهیلات 140 هزار واحد طرح ملی مسکن

وی گفت: در طرح ملی مسکن نیز بانک اعلام آمادگی کرده در مرحله اول تا 140 هزار واحد را پوشش تسهیلات دهیم. از این تعداد تا به حال تفاهمنامه 25 هزار با ستاد اجرایی فرمان امام امضا شده و سهمیه 50 هزار واحد بنیاد مستضعفان به ما ابلاغ شده است. مطابق تفاهم انجام شده برای واحدهای ستاد اجرایی فرمان امام 100 میلیون تومان و برای واحدهای مربوط به بنیاد مسکن 75 میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه 80 درصد تسهیلات مسکن در حوزه سنتی‌سازی استفاده می‌شود، اظهار کرد: نرخ سود تسهیلات سنتی‌ساز 18 درصد است که در صورت ساخت به شیوه صنعتی نرخ سود یک درصد کاهش می‌یابد.

شعب بانک اجازه دریافت ضمانت برای پرداخت وام ندارند

مدیرعامل بانک مسکن با تأکید بر اینکه شعب بانک به‌هیچ عنوان اجازه مطالبه ضمانت از متقاضیان دریافت وام را ندارند، گفت: مردم در صورت مشاهده موارد را به بانک مسکن گزارش کنند. رحیمی انارکی درخصوص اینکه چرا همچنان برخی شعب بانک مسکن برای پرداخت وام خرید مسکن از متقاضیان ضمانت‌های مختلفی را مطالبه می‌کنند، اظهار کرد: در ضوابط و مقررات بانک مسکن چنین چیزی نیست و بخشنامه‌ای در این خصوص نداریم.

 ۱۴۰ هزار متقاضی مسکن یکم آورده‌های خود را خارج کرده‌اند

مدیرعامل بانک عامل حوزه مسکن از خارج شدن ۱۴۰ هزار فقره سپرده مسکن یکم از این صندوق خبر داد و گفت: در چهار سال گذشته تنها ۱۱۰ هزار واحد مسکونی با صندوق یکم تأمین اعتبار شد. وی درباره آخرین وضعیت صندوق پس‌انداز مسکن یکم گفت: متقاضیان از ابتدای سال‌جاری تا ۱۸ دی ماه ۱۴۰ هزار واحد معادل ۱۰ هزار و ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات صندوق مسکن یکم، گرفته که ۶۰ هزار واحد مسکونی را زوجین معادل ۶,۰۰۰ میلیارد تومان دریافت کرده‌اند.

کاهش 37 درصدی پرداخت وام خرید مسکن

وی بیان کرد: تسهیلات خرید 58 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34 درصد کاهش یافته، ضمن اینکه 115 هزار فقره وام خرید از ابتدای امسال تا 14 دی‌ماه پرداخت شده که به‌لحاظ تعداد 37 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. همچنین در تسهیلات جعاله 24 هزار میلیارد ریال پرداخت شده که 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.