۰ نفر

نایب رییس انجمن انبوه سازان در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

طرح مسکن ملی، به تعادل بازار کمک می‌کند/ تداوم رکود بازار تا پایان سال

۱۴ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۱۳
کد خبر: 406986
طرح مسکن ملی، به تعادل بازار کمک می‌کند/ تداوم رکود بازار تا پایان سال

نایب رییس انجمن انبوه سازان با اشاره به اینکه طرح مسکن ملی، به تعادل بازار کمک می‌کند، گفت: در شرایط رکودی بازار مسکن، قیمت ها در مناطق متوسط و پایین تغییری نکرده است ولی در مناطق گران قیمت‌تر شاهد کاهش قیمت 10 تا 15 درصدی در دو ماه اخیر بودیم.

به گزارش اقتصادآنلاین،  ایرج رهبر در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به این‌که در حال حاضر به طور متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در سطح کشور 13 میلیون و 500 هزارتومان است گفت: افزایش قیمت نامتعارفی در چند ماه اخیر داشتیم.

وی عدم برنامه ریزی مناسب دولت در تولید مسکن در چند سال اخیر را عامل اصلی افزایش قیمت ها و رکود ساختمان دانست و گفت: باتوجه به عوامل اثر گذار بر قیمت مسکن، افزایش قیمت طی یک سل اخیر خیلی دور از انتظار نبود چراکه دولت در سال های اخیر برنامه خاصی برای تولید مسکن نداشت و  در نتیجه شاهد افزایش قیمت نا متعارف و رکود بازار مسکن بودیم.

 رهبر ادامه داد: این افزایش قیمت ها به دلیل این‌که با قدرت خرید مردم هم خوانی نداشت باعث رکود در کل معاملات ساختمانی شد و پیش بینی می‌شود تا پایان سال هم این روند رکودی ادامه داشته باشد.

نایب رییس انجمن انبوه سازان  ضمن استناد به اطلاعات موجود اظهار داشت: در شرایط رکودی فعلی مناطقی که قیمت های متوسطی داشتند از  آسیب رکود در امان ماندند اما مسکن های لاکچری که عموما مربوط 3 دهک بالای درآمدی هستند کاهش قیمت 10تا 15 درصدی را طی  دو ماه تجربه کردند.

رهبر با انتقاد به این موضوع که عده ای مشکل بازار مسکن را کمبود تقاضا می‌دانند، افزود: براساس یک طرح جامع مطالعاتی سالانه در کشور نیاز به یک میلیون واحد مسکونی داریم این در حالی است که طی پنج سال گذشته، تقریبا 300هزار  واحد تولید کردیم یعنی 700هزار واحد کمبود عرضه ایجاد کردیم.

 وی در ادامه گفت: نیاز ما در مسکن همیشه بیشتر از تولید بوده و هم چنین باتوجه به رشد نیاز به مسکن این‌که گفته می شود الان با کمبود تقاضا مواجه ایم  گزاره ای غلط است.

نایب رییس انجمن انبوه سازان  طرح مسکن ملی را اقدام مناسب دولت در جهت تعدیل وضعیت بازار مسکن دانست و اظهار کرد: هر برنامه ای که در جهت تولید مسکن باشد مسلما در روند اقصادی مسکن تاثیرگذار خواهد بود. نقش دولت در شرایط رکودی بازار به دو صورت می‌تواند تاثیرگذار باشد اول این‌که با افزایش تولید عرضه و تقاضا را به تعادل برساند و دیگر  این‌که هزینه هارا کاهش دهد تا قیمت تمام شده کم شود.

رهبر در پایان تاکید کرد: دولت لازم است بدون این‌که وارد کار اجرایی شود برنامه ریزی مناسب انجام دهد تا زمینه کار برای بخش خصوصی فراهم شود و سرمایه گذاران بتوانند با اعتماد کامل به تولید مسکن بپردازند.