۰ نفر

با صنعتی سازی مسکن

تسهیلات مسکن باعث افزایش قدرت خرید می‌شود/ مسکن ملی جو روانی را کنترل کرد

۸ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۵۶
کد خبر: 405517
تسهیلات مسکن باعث افزایش قدرت خرید می‌شود/ مسکن ملی جو روانی را کنترل کرد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و صنعتی سازی باید مکمل یکدیگر باشند، گفت: با این دو کار قدرت خرید متقاضیان مسکن افزایش می‌یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مصطفی قلی خسروی در پاسخ به این سوال که چگونه دولت می‌تواند قدرت خرید متقاضیان مسکن را افزایش دهد، گفت: اگر دولت قصد دارد قدرت خرید متقاضیان مسکن را بالا ببرد، باید در کنار پرداخت تسهیلات مناسب مسکن به صنعتی سازی به گونه ای توجه کند که باعث شود تا ساخت و ساز از آن حالت سنتی سازی خارج شود.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها با صنعتی سازی سرعت ساخت و ساز به شکل قابل توجهی افزایش یافته، بطوریکه یک واحد 15 طبقه تنها در طول چند ماه به پایان می‌رسد، تاکید کرد: در سنتی سازی متقاضیان مسکن در انتظار تمام شدن واحدهای مسکونی منتظر نگه داشته می‌شوند. پس با صنعتی سازی این زمان انتظار کاهش می‌یابد و عرضه از تقاضای مسکن فاصله نمی‌گیرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد:به هر حال در کنار بالا بردن سرعت ساخت و ساز، دولت و مجلس باید توجه کنند که پرداخت تسهیلات ساخت مسکن با نرخ 22 درصد و 18 درصد چاره ساز نخواهد بود و اگر وام 80 میلیون تومانی خرید با نرخ سود 6 تا 8 درصد هم پرداخت می‌شود، کارایی خود را از دست داده و حتی در کلان شهرها هم 20 درصد یک واحد مسکونی را پوشش نمی‌دهد.

*تسهیلات مسکن در کلان شهرها دیگر آن قابلیت را ندارد

خسروی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات مسکن در حال حاضر به گونه‌ای است که در کلان شهرها دیگر آن قابلیت را ندارد، گفت: دولت باید توجه کند که مسکن ملی را در این دولت به پایان برساند و مثل مسکن مهر که از دولت قبل به دولت یازدهم هدیه شد به دولت بعدی منتقل نشود.

خسروی ادامه  داد: از وزیر راه و شهرسازی تشکر می کنیم که مسکن ملی را رقم زده است و همین موضوع یک مقدار جو روانی مسکن را کنترل کرده است.