۰ نفر

بالا بودن نرخ اجاره بها به دلیل کمبود عرضه مسکن

۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۲۲:۴۲
کد خبر: 400143
بالا بودن نرخ اجاره بها به دلیل کمبود عرضه مسکن

عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به اینکه کمبود عرضه مسکن باعث شده تا اجاره بها علیرغم افت قیمت مسکن کاهش نداشته باشد، گفت: دولت باید علاوه بر توجه به تولید مسکن به مدیریت عرضه این واحدهای تولیدی به بازار مسکن توجه کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، فرزاد حاتمی در پاسخ به  این سوال که چرا در ماه‌های گذشته علیرغم کاهش قیمت مسکن نرخ اجاره بها روند صعودی داشته است، گفت: وقتی اعلام می‌شود که قرار است در بخش مسکن اقداماتی مثل طرح مسکن امید و یا طرح مسکن ملی آغاز شود اما زمان اجرای آن طولانی می‌شود متقاضیان مسکن در انتظار امکانات جدید می‌مانند اما طولانی شدن آغاز این برنامه موجب مشکلاتی در بازار مسکن می‌شود.

وی با اشاره اینکه امکانات محدود و کاهش عرضه مسکن باعث می‌شود تا تقاضا برای تهیه و خرید مسکن مناسب افزایش یابد اظهار داشت: در 2 سال اخیر شاهد جهش قیمت مسکن و سپس کاهش آن بودیم اما می‌بینیم که اجاره بهای مسکن از این کاهش قیمت تبعیت نمی‌کند.

حاتمی افزود: وقتی عرضه مسکن کاهش می‌یابد و تقاضا رو به افزایش می‌گذارد انتظار مشاوران املاک در خرید و فروش مسکن برآورده نمی‌شود پس در جستجوی رونق و افزایش نرخ اجاره بها در بازار می روند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: وقتی خرید و فروش مسکن کاهش می‌یابد سرمایه‌گذاران به دلیل برآورده نشدن انتظارات خود به سمت بالا بردن ودیعه مسکن حرکت می‌کنند تا سرمایه خود را به نوعی جبران کنند.

وی با اشاره به اینکه این وضعیت دامن‌گیر سازندگان مسکن هم می‌شود، ادامه داد: وقتی قیمت سکه افزایش می‌یابد بانک مرکزی با عرضه سکه سعی می‌کند تعادل را به بازار برگرداند اما در بخش مسکن این وضعیت وجود ندارد و حال که عرضه کم است تقاضا رو به فزونی می‌گذارد.

*دولت نباید اجازه دهد فاصله عرضه و تقاضای مسکن افزایش یابد

حاتمی تصریح کرد: دولت باید با مدیریت و دریافت عوارض و مالیات در کنار تشویق برای تولید مسکن عرضه مسکن را افزایش دهد تا بیش از این شاهد فاصله عرضه و تقاضای مسکن کم برای بازار مسکن خطرناک خواهد بود نشویم.

به گفته وی، قطعاً با استفاده از دریافت مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه می‌توانیم تعداد زیادی از واحدهای مسکونی را وارد بازار کرده و تعادل را تا حدودی به بازار مسکن برگردانیم.