۰ نفر

فاصله 8 برابری نرخ اجاره از شمال تا جنوب تهران

۶ آذر ۱۳۹۸، ۹:۳۶
کد خبر: 397614
فاصله 8 برابری نرخ اجاره از شمال تا جنوب تهران

براساس آخرین گزارش بانک مرکزی از اجاره‌بها در مهر ماه، نرخ اجاره در پایتخت طی این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34.8 درصد افزایش داشته، رشد این شاخص نسبت به شهریور ماه هم حدود 3.4 درصد بوده است، ثبت رشد اجاره‌بها در نخستین ماه پاییز در شرایطی است که همواره طی سال‌های گذشته با آغاز نیمه دوم سال، بازار رهن و اجاره رو به سردی گذاشته و با شروع پاییز، هم تعداد قراردادهای اجاره و هم اجاره‌بها کاهش می‌یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، این رشد درحالی رخ داده است که بسیاری از مستأجران فصل پاییز و زمستان را برای جابه‌جایی انتخاب می‌کنند چون اجاره‌بها در این دو فصل نسبت به اواخر بهار و تابستان کاهش می‌یابد اما بررسی میدانی نشان می‌دهد اگرچه فصل سرد سال آغاز شده و انتظار می‌رفت که نرخ اجاره روند کاهشی داشته باشد اما همچنان قیمت‌ها بالاست.

گزارش میدانی از رهن کامل واحدهای مسکونی متوسط متراژ (75 تا 100 مترمربع) 5 منطقه پایتخت حکایت از آن دارد که بیشترین رهن کامل مربوط به شمال پایتخت (600 میلیون تومان) و کمترین به جنوب پایتخت (80 میلیون تومان) تعلق دارد و فاصله رهن کامل بین این دو منطقه رقمی حدود 8 برابر است.

البته رهن کامل بین مناطق غربی، مرکزی و شرقی چندان چشمگیر نیست و این فاصله نجومی برای رهن کامل بیش از همه بین مناطق جنوبی و شمالی دیده می‌شود.

ناگفته نماند که طی دو، سه سال اخیر تمایل صاحبان املاک برای دریافت اجاره‌بها به‌شدت افزایش یافته است درحالی که اغلب مستأجران تمایل به رهن کامل واحدها یا سهم بیشتر ودیعه نسبت به اجاره‌بها دارند.

     شمال پایتخت

همان‌گونه که قیمت خرید و فروش مسکن در شمال پایتخت نسبت به سایر مناطق بالاتر است، رهن و اجاره در این منطقه هم بالاتر از مناطق دیگر است و شما برای اینکه یک‌سال در محله‌های شمالی تهران سکونت داشته باشید باید حداقل 260 میلیون تومان برای یک واحد مسکونی متوسط متراژ نوساز به صاحب ملک بپردازید.

برای سکونت یک‌ساله در یک واحد مسکونی 97 متری نوساز در نیاوران تهران باید 600 میلیون تومان در چنته داشته باشید.

یک واحد مسکونی نوساز با 75 مترمربع مساحت در منطقه دارآباد از سوی صاحب ملک، 270 میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود.

یک واحد مسکونی 90 متری نوساز در جردن تهران، 500 میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود.

درصورتی که خواهان رهن کامل یک واحد مسکونی 92 متری در ملاصدرا هستید باید 430 میلیون تومان به صاحب ملک بپردازید.

     غرب پایتخت

رهن کامل در مناطق غربی پایتخت نسبت به مناطق شمالی ارزان‌تر است و با 180 میلیون تومان هم می‌توان یک واحد متوسط متراژ رارهن کامل کرد.

درصورتی که خواهان رهن کامل یک واحد مسکونی 97 متری نوساز در جنت آباد شمالی، هستید باید 260 میلیون تومان به صاحبخانه بپردازید. برای رهن کامل یک واحد مسکونی نوساز 95 متری در خیابان آزادی باید 180 میلیون تومان به صاحب ملک بپردازید تا بتوانید یک سال در این واحد مسکونی زندگی کنید. اگر قصد رهن کامل یک واحد مسکونی 93 متری نوساز در شهران را دارید باید 230 میلیون تومان به صاحبخانه پرداخت کنید. رهن کامل یک واحد 98 متری نوساز در بلوار فردوس، 270 میلیون تومان است.

     مرکز پایتخت

رهن کامل در مناطق مرکزی هم بالا است و باید بالای 150 میلیون تومان در چنته داشته باشید تا بتوانید یک واحد متوسط را رهن کنید ضمن اینکه بیشتر واحدهای متوسط متراژ در مرکز پایتخت، واحدهای اداری و تجاری بودند و به سختی می‌توان در فایل‌های ارایه شده واحدهای مسکونی پیدا کرد. درصورتی که خواهان سکونت یک‌ساله در منطقه مفتح هستید باید برای رهن کامل یک واحد مسکونی 100 متری نوساز در این خیابان، 270میلیون تومان بپردازید.

رهن کامل یک واحد مسکونی 82 متری نوساز در خیابان ولیعصر تهران، 250 میلیون تومان است. برای رهن کامل یک واحد مسکونی 93 متری در سهروردی باید 370 میلیون تومان به صاحبخانه بپردازید. یک واحد مسکونی نوساز 75 متری در هفت تیر، 150 میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود.

     شرق پایتخت

رهن کامل واحد متوسط متراژ در شرق پایتخت تقریبا نزدیک به مناطق غربی و مرکزی است اگرچه با سرمایه کمتر می‌توان در این منطقه یک واحد مسکونی متوسط متراژ را رهن کامل کرد.  برای رهن کامل یک واحد مسکونی 85 متری نوساز در مجیدیه باید 220 میلیون تومان به صاحبخانه بپردازید تا بتوانید یک سال کامل در این واحد سکونت داشته باشید. اگر می‌خواهید به مدت یک‌سال در یک واحد مسکونی 75 متری نوساز در شمس آباد ساکن شوید باید 200 میلیون تومان بپردازید. یک واحد مسکونی 92 متری نوساز در پیروزی، به مدت یک‌سال 160 میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود. درصورتی که قصد رهن کامل یک واحد مسکونی 100 متری نوساز در تهرانپارس را دارید باید 180 میلیون تومان به صاحب ملک بپردازید.

     جنوب پایتخت

رهن کامل در مناطق جنوبی ارزان‌تر است و اگر سرمایه شما کمتر از 150 میلیون تومان است به راحتی می‌توانید در این مناطق یک واحد مسکونی متوسط متراژ را برای یک‌سال رهن کامل کنید . یک واحد 75 متری نوساز در شهرری 85 میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود. درصورتی که خواهان رهن کامل یک واحد مسکونی 80 متری نوساز در نازی‌آباد هستید باید 130 میلیون تومان به صاحب ملک بپردازید. برای رهن کامل یک واحد مسکونی نوساز 85 متری در خانی‌آباد نو باید 100 میلیون تومان در چنته داشته باشید. رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری در خیابان شوش، 100 میلیون تومان است.

Taadol-09