۰ نفر

سیگنال تابستانی از رشد قیمت زمین درتهران

۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۵۲
کد خبر: 395423
سیگنال تابستانی از رشد قیمت زمین درتهران

محاسبات مرکز آمار نشان می‌دهد در تابستان امسال میانگین قیمت زمین مسکونی تهران10درصد و میانگین قیمت مسکن 4.5درصد نسبت به بهار افزایش داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، چند ماهی می‌شود که وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی در گزارش‌هایی که از تحولات بازار مسکن منتشر می‌کنند، از عقب‌گرد قیمت مسکن خبر می‌دهند و حتی اتحادیه مشاوران املاک معتقد است؛ کاهش قیمت مسکن از آنچه این 2 گزارش می‌دهند نیز بیشتر است، اما در این میان، گزارش مرکز آمار ایران از تحولات تابستانی بازار مسکن نه‌تنها کاهش قیمت را تأیید نمی‌کند، بلکه از رشد 10درصدی قیمت زمین و 4.5درصدی قیمت مسکن نسبت به فصل بهار حکایت دارد.

 براساس اطلاعات وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی، بازار مسکن شهر تهران به‌عنوان پیشران بازار مسکن از اول تابستان امسال وارد دوره رکود غیرتورمی شد و در شرایطی که تعداد معاملات آن تا یک‌پنجم دوران اوج رونق کاهش یافته بود، از نظر قیمتی نیز وارد روند کاهشی شد. این وضعیت بنا بر گزارش‌های همین 2 دستگاه تا آخر تابستان ادامه پیدا کرد و بازار مسکن در اولین‌ماه از فصل پاییز به ثبات نسبی رسید؛ اما بررسی گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نه‌تنها قیمت زمین مسکونی و مسکن شهر تهران در فصل تابستان افت نکرده، بلکه با رشد قابل‌توجهی نیز مواجه بوده است.

قیمت زمین روی هوا

طبق اعلام مرکز آمار ایران، در فصل تابستان امسال میانگین قیمت هر مترمربع زمین یا ساختمان مسکونی کلنگی در شهر تهران به 18میلیون و 660هزار تومان رسیده که نسبت به فصل بهار 10درصد و نسبت به تابستان پارسال 131.7درصد افزایش یافته است. در این فصل تعداد معاملات زمین یا ساختمان کلنگی 49.3درصد نسبت به بهار و 55.4درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل کاهش داشته که از رکود تورمی و کسادی بازار زمین حکایت دارد.

تداوم رشد قیمت مسکن

بنابر اطلاعات منتشر شده از وضعیت بازار مسکن، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 13میلیون و 687هزار تومان بوده که نسبت به فصل بهار 4.5درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 80.1درصد افزایش داشته است. در مقابل اما وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی اعلام می‌کنند میانگین قیمت مسکن شهر تهران در فصل تابستان حدود 13میلیون تومان بوده و این فصل را با افت به زیر قیمت 13میلیون تومان به پایان رسانده است.

تأیید کسادی بی‌سابقه بازار

گرچه مرکز آمار در اعلام قیمت مسکن با وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی اختلاف‌نظر دارد؛ اما در محاسبات مربوط به تعداد معاملات بازار مسکن تقریباً با این 2 نهاد هم‌نظر است. طبق اعلام مرکز آمار ایران در فصل تابستان امسال تعداد معاملات بازار مسکن شهر تهران 49.6درصد نسبت به فصل بهار و 70.2درصد نسبت به فصل تابستان پارسال افت کرده است. آمارها نشان می‌دهد در این فصل، گران‌ترین مسکن شهر تهران به قیمت 63میلیون و 888هزار تومان به ازای هر مترمربع فروخته شده و در مقابل هر مترمربع از ارزان‌ترین واحد مسکونی تهران نیز 2میلیون تومان قیمت خورده است.

تورم 8.1درصدی بازار اجاره

این گزارش حاکی از این است که در فصل تابستان امسال، میانگین مبلغ اجاره‌بهای پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران معادل 43هزار و 542تومان بوده که نسبت به فصل بهار 8.1درصد و نسبت به تابستان پارسال 31.2درصد افزایش نشان می‌دهد. براساس این آمارها، در تابستان امسال، میانگین اجاره‌بهای یک واحد مسکونی 70متری در شهر تهران 3میلیون و 48هزار تومان بوده و رهن کامل آن حدود 100میلیون تومان بوده است. براساس این آمارها اجاره‌بهای گران‌ترین واحد استیجاری شهر تهران در تابستان امسال، 217هزار و 594تومان به ازای هر متر بوده و اجاره ارزان‌ترین واحد مسکونی استیجاری، 3هزار و 250تومان ثبت شده است. این گزارش می‌افزاید: تعداد قراردادهای منعقد شده در بازار اجاره تابستان امسال 40.4درصد بیش از بهار و 8.9درصد کمتر از تابستان سال قبل بوده است.