۰ نفر

طبق اعلام مرکز آمار ایران؛

نرخ تورم اجاره‌بها در تابستان۹۸ به ۲۴درصد رسید/ استان تهران رکورددار بیش‌ترین نرخ تورم اجاره

۲۰ آبان ۱۳۹۸، ۱۸:۲۵
کد خبر: 393796
نرخ تورم اجاره‌بها در تابستان۹۸ به ۲۴درصد رسید/ استان تهران رکورددار بیش‌ترین نرخ تورم اجاره

مرکز آمار کشور اعلام کرد: نرخ تورم اجاره‌بها در چهار فصل منتهی به تابستان ۱۳۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد رشد داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین، نرخ تورم در بخش مسکن یکی از شاخص‌های مهم است که به دو بخش «اجاره بهای واحدهای مسکونی» و «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» (تعمیرات جزئی واحد مسکونی: لوله کشی، گچ‌کاری، برق کاری و نصب ایزوگام) تقسیم می‌شود.

در تابستان امسال نرخ تورم اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ۱۵۱.۹ رسید که نسبت به بهار که ۱۴۲ ثبت شده بود رشد ۶.۹ درصدی داشت.

در این فصل بیشترین نرخ تورم فصلی مربوط به استان لرستان با ۲۳.۶ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان شرقی با ٢.٧ درصد افزایش است.

درصد تغییرات نرخ تورم اجاره بها در تابستان ١٣٩٨ نسبت به فصل مشابه سال ۱۳۹۷ (تورم نقطه به نقطه)، ۲۳.۱ درصد است و نسبت به بهار امسال (۲۵.۶ درصد)، ۲.۵ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان لرستان با ۳۷.۲ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی با ۱۱ درصد افزایش است. به عبارتی خانوارهای استان لرستان به طور متوسط ۱۴.۱ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان آذربایجان غربی ۱۲.۱ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم چهار فصل منتهی به تابستان ١٣٩٨ نسبت به دوره مشابه سال گذشته در بخش اجاره بها، ۲۴ درصد است. استان تهران با ۳۳.۷ درصد بیشترین نرخ تورم اجاره بها در این دوره و استان آذربایجان غربی با ۹.۴ درصد کمترین نرخ تورم را داشت.

متوسط افزایش هزینه اجاره بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته اند، در تابستان ١٣٩٨ برابر با ۲۷.۱ درصد است.

برای مشاهده متن کامل گزارش، اینجا کلیک کنید.