۰ نفر

هجوم‌ اعراب برای خرید ویلاهای‌ شمال

۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۷:۴۵
کد خبر: 387557
 هجوم‌ اعراب برای خرید ویلاهای‌ شمال

از چندسال قبل موج خرید زمین توسط اعراب کشورهای همسایه در شمال کشور، برای مردم محلی حساسیت‌هایی ایجاد کرده بود، اما به سطح خبرها نرسید. اخیرا این موضوع به صدر برخی خبرگزاری‌ها رسیده و به‌رغم ناراحتی‌ها و دلخوری‌هایی که در مردم محلی مناطق شمالی کشور شکل گرفته، گفته می‌شود که مسئولان محلی از ماجرا خبر داشته و در اغلب موارد در صدور مجوز برای اشتراک آب و برق و گاز همکاری هم کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، هرچند اتباع خارجی در قانون مدنی کشور از خرید زمین منع نشده‌اند و ماده 961 قانون مدنی، جز در موارد ذیل اتباع خارجه را نیز از حقوق مدنی متمتع می‌داند: 1- در مورد حقوقی که قانون آن را صراحتا منحصر به اتباع ایران نموده و یا آن را صراحتا از اتباع خارجه سلب کرده است؛ 2- در مورد حقوق مربوط به احوال شخصی که قانون دولت متبوع تبعه خارجه آن را قبول نکرده است؛ 3- در مورد حقوق مخصوصه که صرفا از نقطه‌نظر جامعه‌ ایرانی ایجاد شده باشد. البته اجرای این اصل کلی منوط به رعایت بند 8 اصل 43 قانون اساسی «سلطه اقتصادی بیگانه بر اقتصاد کشور» و همچنین اصل 153 قانون مزبور که به‌عنوان اصل کلی مقرر داشته: «هرگونه قرارداد که موجب سلطه اقتصادی بیگانه بر منابع طبیعی و اقتصادی و... گردد ممنوع است.» حالا در این مورد خاص کدام یک از وجوه قانون را باید در نظر آورد؟ نایب‌رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی از هجوم خارجی‌ها و به‌ویژه شهروندان کشورهای عربی برای خرید ویلا و زمین در شهرهای شمالی‌کشور خبر داده و گفته است: وجود آب‌وهوای مناسب و مناطق ییلاقی از یک‌سو و افزایش‌ نرخ ارز از سوی دیگر سبب استقبال اعراب از خرید ویلا در مناطق شمالی ‌کشور شده‌ است. محمدجواد جمالی‌نوبندگانی ضمن‌ بیان این مطلب افزود: اگرچه دهیاران، بخشداران و افراد ناظر نباید اجازه جنگل‌خواری، زمین‌خواری، کوه‌خواری و بروز چنین اتفاقاتی را بدهند اما متاسفانه شاهد این اتفاق در مناطق شمالی کشور هستیم.

دانه فلفل و خال هندو!

در سال‌های اخیر و با تلاطمی که در فضای ارزی کشور اتفاق افتاد، یکی از مواردی که بسیار حاشیه‌ساز شد، خروج ارز از کشور و خرید زمین در ترکیه و ارمنستان و آذربایجان بود. اکنون به موازات خروج سرمایه از کشور، شهروندانی از کشورهای همسایه سرمایه‌های خود را وارد کشور می‌کنند تا در شمال کشور زمین و خانه خریداری کنند. هرچند در ظاهر این دو مشابه دیده می‌شوند اما تفاوت بین آنها کاملا روشن است. در ارز خارج شده از کشور می‌شود در بیشتر موارد ردی از رانت و نگرانی‌هایی از برخوردهای قضائی دید. رانت‌هایی که در ماجرای ارز شکل گرفت به حدی عمق یافت که مسئولان کشور بارها اظهارکردند که ارز اختصاص یافته وجوه مبهم فراوان دارد. در یک نمونه ارز برای دارو گرفته و صرف واردات قهوه و کاکائو شده بود. سود حاصل از چنین ارزی آنقدر بادآورده محسوب می‌شود که رانت‌خوار مورد نظر آن را بردارد و برود در ترکیه و ارمنستان زمین و خانه بخرد. حالا کسانی از کشورهای همسایه با نظر به تفاوت برابری ریال با دیگر ارزها، احتمالا به خیال خود بستری برای جذب سرمایه پیدا کرده‌اند و در این بین به مسائل مهمی که در حاشیه جریان دارد بی‌توجه مانده‌اند. اما اگر نتیجه این سیل جاری شده از کشورهای همسایه با سیلی که از مدت‌ها قبل جریان یافته و در حال نابودی زمین‌های ارزشمند شمالی و جنگل‌های هیرکانی است، جمع شود نتیجه چه خواهد بود؟ نگاهی به زباله‌های دپوشده در جنگل سراوان و شیرابه نفوذ کرده در اعماق خاک حاصلخیز روشن می‌کند افزایش ناگهان جمعیت چه بلایی که بر سر این مناطق نخواهد آورد. در این بین خریداران به خاطر اینکه از فشارهای احتمالی کم کنند، خرید‌های خود را به اسم مردم محلی انجام می‌دهند و به آسانی می‌شود دید که سفره‌ای پهن شده که چندجانبه است. مردم بومی که با تنگناهای معیشتی درگیر است، مسئول محلی که چشم به دلارهای نفتی دارد، خریدار که وارد بهشت می‌شود و دشت‌ها، چمنزارها و جنگل‌های شمالی و ناگفته پیداست که سهم هریک چقدر است.

خرید املاک به‌نام ایرانی‌ها و افراد بومی

نماینده فسا در مجلس با بیان اینکه مجلس نمی‌تواند به خرید و فروش زمین توسط افراد داخل کشور ورود کند، ادامه داد: این در حالی است که افرادی که در شمال کشور مسئولیت دارند از این موضوع مطلع‌اند. نایب‌رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی از هجوم خارجی‌ها و به‌ویژه شهروندان کشورهای عربی برای خرید ویلا و زمین در شهرهای شمالی‌ کشور خبر داد و گفت: وجود آب‌و‌هوای مناسب و مناطق ییلاقی از یک‌سو و افزایش‌ نرخ ارز از سوی دیگر سبب استقبال اعراب از خرید ویلا در مناطق شمالی ‌کشور شده‌ است. محمدجواد جمالی‌نوبندگانی ضمن‌ بیان این مطلب افزود: اگرچه دهیاران، بخشداران و افراد ناظر نباید اجازه جنگل‌خواری، زمین‌خواری، کوه‌خواری و بروز چنین اتفاقاتی را بدهند اما متاسفانه شاهد این اتفاق در مناطق شمالی کشور هستیم. وی با بیان اینکه بسیاری از افراد خارج کشور و اعراب ویلاهایی را به‌نام ایرانی‌ها و افراد بومی در شمال کشور خریداری می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه شاهد افزایش قیمت زمین در شمال کشور هستیم اما فروش زمین در مناطق شمال کشور به اعراب با هماهنگی مقامات محلی انجام می‌شود. این نماینده مجلس دهم افزود: نباید فراموش کرد که اقداماتی مانند فروش ویلا و ساخت در این مناطق به اذن افراد و مقاماتی انجام می‌شود که اقدام به کارهایی مانند صدور پروانه، ارائه گاز، آب و برق می‌کنند. نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: هجوم افراد به خرید زمین ملک و زمین در مناطق شمالی سبب افزایش قیمت زمین در این منطقه شده است به‌طوری که این مهم ناراحتی‌هایی برای اهالی شمال کشور ایجاد کرده است.