۰ نفر

شکست حباب‌ قیمت مسکن در برخی محلات تهران

۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۰۹
کد خبر: 380847
شکست حباب‌ قیمت مسکن در برخی محلات تهران

برخی محله‌ها و مناطق شهر تهران هم اکنون با کاهش قیمت‌های حباب آلود مسکن همراه است طوری که قیمت خانه در برخی مناطق شهر تهران در پی شکست حباب قیمت بیش از ۱۰ درصد ارزان شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، هنوز گزارش وزارت راه و شهرسازی از وضعیت معاملات مسکن تهران در شهریور ماه منتشر نشده است اما مشاهدات میدانی از وضعیت معاملات مسکن در چند بنگاه املاکی در پایتخت از ادامه شکست حباب قیمت مسکن خبر می دهد.

هم اکنون در مناطق جنوب و جنوب غربی شهر تهران در بین فایل های فروش خانه قیمت های زیر ۵۰۰ میلیون تومان در متراژهای ۵۰ تا ۶۸ متر دیده می شود که به نسبت سال ساخت و میزان امکانات در هر متر مربع ۵ تا ۱۰ میلیون به فروش می رود.

شهریور امسال برای اولین بار در ۲۰ ماه اخیر نرخ رشد قیمت مسکن منفی شد و مطابق آمار بانک مرکزی در مرداد امسال میانگین قیمت مسکن شهر تهران به ۱۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل کاهش ۲.۴ درصدی را به ثبت رساند.

در هیمن راستا «فرشید پورحاجت» دبیرکانون انبوه‌سازان کشور گفت: مسکن ارزان نشده است اما حباب قیمت‌ها شکسته شده است و به همین دلیل فضایی برای سوداگری و خرید و فروش مکرر در اختیار سوداگران و سفته‌بازان نیست.

وی گفت: کاهش قیمت ها در برخی مناطق شهر تهران مشهود است؛ در کلانشهرهایی که قیمت ها غیرکارشناسی بالا رفته بود نیز نرخ ها کاهش یافته است که همان شکست حباب قیمت ها تعبیر می شود؛ اما چسبندگی قیمت در حوزه مسکن مثل بقیه بازارها به شدت قوی است.

پورحاجت گفت: اکنون ثباتی در حوزه قیمت ها به وجود آمده است که می توان از آن به عنوان قیمت های واقعی نام برد و همین قیمت های فعلی را قیمت واقعی خانه اعلام کرد؛ کاهش قیمت بیش از این دور از تصور است.

وی با بیان اینکه در حوزه خرید مسکن توان و قدرت خرید مردم تنزل پیداکرده است و تقاضای بالقوه در بازار مسکن وجود دارد،گفت: آمار سر انگشتی از وضعیت صندوق پس انداز مسکن یکم حاکی از این است که ۴۰۰ هزار فقره تسهیلات مسکن یکم از طرف افرادی که بضاعت خرید مسکن را دارا بودند اما انتظار داشتند با سیستم بانکی صاحب خانه بهتری شوند باقیمانده است.

وی گفت: این وضعیت حاکی از این است که ۴۰۰ هزار تقاضای بالقوه در بازار مسکن وجود دارد اما هنوز بالفعل نشده است؛ اینها خریدارانی هستند که تمایل به افزایش قدرت نقدینگی از محل تسهیلات مسکن داشتند تا خانه با کیفیت تری را خریداری کنند اما جهش ناگهانی قیمت ها آنها را به بیرون از مناطق شهری مدنظر پرت کرد.

دبیر کانون انبوه سازان کشور در خصوص وضعیت قیمت ها نیز توضیح داد: به دلیل بی ثباتی اقتصادی بخشی از قیمت ها در بعضی از مناطق شهری قیمت های واقعی مسکن نبودند؛ به عبارتی وقتی شبانه روزی قیمت های مسکن در نقاط مختلف کشور بالا می رفت و هر روز یک قیمت در خصوص تعرفه های مصالح ساختمان، دستمزد و سایر تعرفه ها تعریف می شد مالکان قیمت زمین را روزانه بالا و پایین می بردند و قیمت تمام شده کارشناسی در حوزه مسکن وجود نداشت.

وی گفت: اکنون و همزمان با کاهش نرخ ارز و آرامش در بازارهای موازی؛ هدف باید این باشد که قیمت خانه های متری ۷ تا ۸ میلیون تومان را بررسی کنیم و ببینم میزان کاهش قیمت این خانه ها چطور است؟

پورحاجت ادامه داد: اکنون در مناطق پایین شهر تهران فروشنده ها سعی می کنند واقعی تر رفتار کنند.

وقتی قیمت مسکن بی حساب و کتاب افزایش پیدا می‌کرد مالکان خانه های معمولی تر سعی می‌کردند قیمت خانه خود را به نرخ خانه های نوساز و محبوب نزدیک کنند؛ اما در شرایط فعلی خانه های چندین سال ساخت و بدون آسانسور در صورت واقعی شدن نرخ معامله می شود.

بر اساس تحلیل پورحاجت اکنون در واحدهایی که دارای استاندارهای لازم هستند افت قیمت کمتری رخ می دهد.