۰ نفر

عواملی که در افزایش قیمت مسکن دست به دست هم داده‌اند

۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۱۲
کد خبر: 371445
عواملی که در افزایش قیمت مسکن دست به دست هم داده‌اند

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان خراسان رضوی گفت: سازندگان معتقدند اگر افزایش قیمتی در اقلام مورد نیاز ساختمان قرار است اعمال شود ابتدا باید در سازمان‌های مربوطه بررسی و در نهایت ابلاغ عمومی شود تا مصرف کنندگان دچار ابهام نشوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمود پژوم در خصوص افزایش قیمت سیمان، عنوان کرد: دلیل افزایش قیمت سیمان را می‌توان به افزایش دستمزدها، افزایش قیمت قطعات دستگاه‌های مورد استفاده در صنعت سیمان و حامل های انرژی نسبت داد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان خراسان رضوی با اشاره به اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی تاثیر مستقیمی بر روی قیمت ساختمان دارد، عنوان کرد: قیمت‌های اقلام اولیه مورد نیاز ساختمان، انشعابات انرژی، بیمه، مالیات و دیگر موارد باید توسط دولت برسی شود که آیا می‌توان این افزایش قیمت‌ها را از محل‌های دیگر جبران کرد، لذا اعمال هرگونه تغییرات قیمتی تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده ساختمان دارد بنابراین برای افزایش قیمت موارد مرتبط با ساختمان ابتدا باید کار کارشناسی صورت گیرد.

وی ادامه داد: قدرت خرید مسکن در چند سال اخیر به خصوص در طبقه متوسط جامعه تغییر چندانی نکرده لذا هرگونه افزایش قیمت ساختمان به تبع مواد اولیه و هزینه‌های جانبی ساختمان، بیشترین تاثیر را در خرید این قشر از جامعه خواهد داشت.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان خراسان رضوی با اشاره به اینکه نرخ تسهیلات بانکی برای ساختمان در کشورهای دیگر ثابت است، عنوان کرد: در حالی که نرخ تسهیلات در کشور ما متغیر است؛ سازندگان با بررسی بازارهای هدف و تسهیلات بانکی می‌تواند کالای خود که ساختمان است را بدون مشکل عرضه کند، درحالی که اگر نرخ تسهیلات متغیر باشد سازندگان نمی‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر توجه کمتری به بازار هدف ساختمان و جامعه مورد استفاده شده است. به طور مثال هدف از ساخت و سازهای انبوه در حاشیه شهر، ایجاد خانه‌های امن از نظر موارد ایمنی و ساخت‌وسازهای اقتصادی بوده اما در حال حاضر درصد کمی از این ساخت‌وسازها از هدف یاد شده پیروی می‌کنند.

پژوم با اشاره به اینکه شهر مشهد 80 هزار واحد مسکونی نیاز دارد، عنوان کرد: ساخت 400 هزار واحد در طرح ملی مطرح شده و همچین طرح‌های دیگر از جمله مسکن مهر و نیز مسکن کارمندی درحالی اجرا است که باید اصلاحی در قوانین به ویژه قوانین پیش فروش صورت گیرد تا مردم بتوانند از این طرح‌ها استفاده کنند.