۰ نفر

افزایش سهم میلیاردرها از بازار مسکن

۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۵۴
کد خبر: 363907
افزایش سهم میلیاردرها از بازار مسکن

در خردادماه امسال، میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران به 13میلیون و 300هزار تومان رسیده و این مسئله باعث شده قیمت نیمی از واحدهای مسکونی مورد معامله در این بازار به بالای یک میلیارد تومان برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  آخرین آمارهای بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن نشان می‌دهد در خردادماه امسال 50درصد معاملات بازار مسکن تهران به واحدهای مسکونی با ارزش فروش کمتر از 900میلیون تومان اختصاص دارد و 50درصد باقیمانده به بهایی بالاتر از 900میلیون تومان فروخته شده‌اند. در این میان، سهم واحدهای با قیمت بیش‌از 3میلیارد تومان از 5.5درصد در ‌ماه مشابه سال قبل به 9.2درصد از کل معاملات خردادماه امسال رسیده که رقم قابل‌تأملی است.

افزایش سهم خانه‌های میلیاردی

با توجه به اینکه در خردادماه امسال کلا 5986مورد قرارداد خریدوفروش در بازار مسکن شهر تهران ثبت شده است، این آمارها نشان می‌دهد حداقل 550مورد واحد مسکونی مورد معامله در این‌ ماه بالای 3میلیارد تومان قیمت داشته‌اند. البته این تعداد معامله، جدای از واحدهای لوکس و گران‌قیمتی است که برای فرار از پرداخت مالیات در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت نمی‌شوند و مستقیم سند آنها از طریق دفاتر ثبت اسناد به نام خریدار منتقل می‌شود. در همین آمارها اعلام شده در خردادماه امسال، قرارداد 9.2درصد از کل واحدهای مسکونی مورد معامله با قیمتی بالاتر از 25میلیون تومان به ازای هر مترمربع زیربنا منعقد شده است.

اگر میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران را حد وسط طبقه‌بندی محلات شهر در نظر بگیریم، در خردادماه امسال 55.2درصد از کل معاملات با قیمتی کمتر از میانگین قیمت 13میلیون و 300هزار تومانی بازار منعقد شده و 44.8درصد از معاملات باقیمانده، عمدتا در مناطق یک تا 6 تهران قیمتی بالاتر از نرخ میانگین بازار داشته‌اند. همچنین بررسی توزیع فراوانی تعداد معاملات برحسب سطح زیربنا نیز نشان می‌دهد که در این ‌ماه 54.7درصد از معاملات به واحدهای با سطح زیربنای کمتر از 80مترمربع اختصاص داشته و بیش از نیمی از متقاضیان این بازار، واحدهایی با متراژ متناسب با الگوی مصرف خریداری کرده‌اند اما در همین حال، 2.8درصد از واحدهای مسکونی مورد معامله بیش از 200متر زیربنا داشته‌اند.

اخراج میلیونرها از بازار مسکن

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در فصل بهار1398، مجموعا 21هزارو573 واحد مسکونی در شهر تهران مورد معامله قرار گرفته و میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در معاملات این فصل به 12میلیون و 400هزار تومان رسیده است. این تعداد معامله 45درصد نسبت به بهار سال قبل کاهش دارد اما ازنظر میانگین قیمت با افزایش 107درصدی مواجه شده است. با این اتفاقات، سهم خانه‌های میلیاردی به نیمی از کل معاملات رسیده و با فرض تداوم رشد قیمت در بازار مسکن، از یکی، دو‌ماه آینده بیش از نیمی از واحدهای مورد معامله در بازار مسکن تهران به خانه‌های میلیاردی اختصاص خواهد داشت و حتی متقاضیان میلیونر نیز به‌تدریج از خرید مسکن ناتوان خواهند شد.

   دیدگاه کارشناسان

از منظر کارشناسان، کاهش شدید عرضه مسکن قوی‌ترین عاملی بوده که در سایه کاهش قدرت خرید متقاضیان به رکود تورمی مسکن دامن زده و آن را تشدید کرده است. فردین یزدانی، مدیر علمی طرح جامع مسکن پیش ‌از این هشدار داده بود که کسری عرضه واحدهای مسکونی جدید، بازار مسکن را به سمت یک دوره رکود تورمی سوق داده و کار را برای ساماندهی این بازار سخت‌تر کرده است. یزدانی راه نجات بازار در ماه‌های آتی را متناسب شدن حجم عرضه واحدهای مسکونی با تقاضای موجود در بازار می‌داند. به‌نظر می‌رسد این افزایش عرضه می‌تواند با بروز اتفاق مثبتی در حوزه اقتصادی و سیاسی کشور شکل بگیرد و با تشویق سرمایه‌گذاران غیرمصرفی برای خروج از بازار مسکن، عرضه افزایش پیدا کند و قیمت هم تعدیل شود؛ در غیراین صورت اگر تنش فعلی اقتصاد همچنان ادامه‌دار باشد، افزایش عرضه مسکن جز با افزایش تولید امکان‌پذیر نیست؛ آن ‌هم در شرایطی که قیمت تمام‌شده تولید مسکن از یک‌سو به‌واسطه جهش قیمت زمین و نهاده‌های ساختمانی و از سوی دیگر به‌واسطه افت قابل‌توجه قدرت خرید سرمایه در گردش سازندگان به‌شدت بالا رفته و عملا قدرت تولید مسکن در کشور را به حدود یک‌سوم رسانده است.