۰ نفر

مسکن همچنان زمین‌گیر بیماری گرانی

۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۵۹
کد خبر: 348789
مسکن همچنان زمین‌گیر بیماری گرانی

رکود تورمی بخش مسکن که از میانه‌های سال گذشته آغاز شده بود، از ابتدای امسال، سرعت بیشتری گرفته و علی‌رغم کاهش میزان تقاضای واقعی برای خرید، قیمت‌ زمین و آپارتمان، در شیراز و دیگر شهرهای استان فارس، افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طی یک ماه گذشته، روند صعودی قیمت هر متر مربع زمین و خانه ویلایی و آپارتمان با سرعتی غیر قابل باور در شیراز و برخی نقاط استان فارس تداوم یافته به طوریکه هم اینک قیمت هر مترمربع آپارتمان در کم برخوردارترین نقاط شهرستان شیراز به بیش از 2 میلیون تومان افزایش یافته و تراز اجاره بهای واحدهای مسکونی نیز بر هم خورده است.

میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در نقاط متوسط نشین شیراز، بیش از 5 میلیون و 500 هزار تومان بوده و در نقاطی از این کلانشهر، قیمت آپارتمان به ازای هر مترمربع به بیش از 20 میلیون تومان هم رسیده است.

اگرچه قیمت‌های اعلامی از سوی مالکان یا بنگاه‌داران، به هیچ عنوان جنبه کارشناسی نداشته و تنها به ذائقه افراد باز می گردد؛ حال آنکه در این بازار، خریدار و فروشنده واقعی نیز وجود ندارد و معاملات بیشتر بین دلالان بخش مسکن و زمین، رواج دارد و همین امر عاملی موثر بر افزایش قیمت‌ها شده است.

فعالان بازار مسکن معتقد هستند چنین شرایطی را اوایل دهه هشتاد هم در شیراز تجربه کرده‌اند و در آن زمان هم قیمت‌ها به یکباره رشدی نجومی پیدا کرد و دیگر افول نکرد! اما این گروه اعتقاد دارند که تعیین نرخ مسکن و زمین نیز با تغییرات قیمتی در دیگر بخش‌ها خصوصا نرخ مبادلات ارز و طلا، رابطه مستقیم دارد.

برخی از صاحب نظران این بخش، وجود نقدینگی در جامعه را یکی از عوامل مهم در افزایش قیمت مسکن می دانند و تاکید دارند که وقتی صاحبان نقدینگی های سرگردان از سرمایه گذاری در بازار ارز و طلا، دل نگران می شوند، سرمایه را وارد بازار زمین و مسکن می کنند و همین امر التهاباتی را ایجاد کرده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز  با بیان اینکه قیمت مسکن چه در بخش خریدو فروش و چه در بخش رهن و اجاره رکود تورمی را سپری می‌کند، گفت: قیمت‌ها که در سال گذشته که با روند افزایشی مواجه بود. همچنان تغییری نکرده است .

قاسم تابنده ماه با بیانکه خرید فروش مسکن هم‌اینک تنها میان دلال و سرمایه‌دار انجام می‌شود، تصریح کرد: امروز روند صعودی اجاره‌ها در شیراز به گونه‌ای است که مردم به حاشیه شهر تغییر مکان داده‌اند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز که نوسانات نرخ ارز را دلیل افزایش قیمت‌ها می‌داند، گفت: اگرچه در یکسال گذشته قیمت ارز کاهش یافت اما بهای مسکن همچنان بدون تقلیل مانده است.

تابنده‌‌ ماه عنوان کرد: دولت در حال حاضر درگیر بحران سیل در کشور شده و به نظر می‌رسد که تا آن را حل نکند سراغ مسکن نرود.

وی در خصوص میزان واحدهای مسکونی ساخته شده خالی در استان فارس و کلانشهر شیراز نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: آمارها باید توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام شود.

تابنده ماه ادمه داد: در حال حاضر ارزبابی از چگونگی وضیت مسکن در طول سال جاری مشخص و قابل پیش‌بینی نیست، چرا که قیمت‌ها همچنان بالاست مگر اینکه دولت تحول ایجاد و اقدام به انبوه سازی کند .

وی با بیان اینکه کسانی که به صنعت ساختمان انبوه سازی مشغول هستند به دلیل افزایش قیمتها در ساخت وسازها با مشکل برخورد کرده‌اند، خاطرنشان کرد: تعداد پروانه‌های صادره نیز کاهش یافته است.

بخش عمده مشکل گرانی مسکن را به حتم خانواده‌هایی متحمل می‌شوند که فاقد خانه بوده و اجاره نشین هستند؛ افزایش قیمت مسکن به حتم موجب افزایش قیمت اجاره بها نیز خواهد شد.

برخی از فعالان بخش مسکن معتقد هستند که فرد اجاره نشین مجبور به تامین یک سرپناه برای خود خواهد بود، لذا گرانی مسکن بیشترین فشار را بر این گروه وارد خواهد کرد.

به عقیده صاحب نظران، طی ماه های اخیر و به دلیل افزایش غیرقابل باور قیمت مسکن و رهن و اجاره بها، شاهد افزایش تمایل اجاره نشینان به تامین مسکن در نقاط پیرامونی شهر هستیم، به طوریکه در شهر جدید صدرا، دوکوهک، گویم، قصرقمشه، زرقان و .... و حتی روستاهای نزدیک به شیراز، تعداد متقاضیان اجاره خانه، افزایش یافته است.

امروز یک خانواده در شیراز برای تامین یک واحد مسکونی یک خوابه، حداقل نیازمند 15 میلیون تومان نقدینگی و توان پرداخت حداقل 500 هزار تومان اجاره ماهیانه هستند؛ با این واقعیت که سال آینده از ارزش دارایی نقدی آنها کاسته و بر قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی افزوده خواهد شد.

به عقیده صاحب نظران، تاثیر افزایش قیمت در بخش مسکن، حتی در حال رکود، تاثیر فزاینده ای بر هزینه کالا و خدمات در بخش‌های مختلف خواهد داشت. لذا اهتمام برای کنترل این بازار، موجب آرامش در تمام بخش‌های جامعه خواهد بود.