۰ نفر

زنگ خطر برای مستاجران به صدا در آمد

۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۳۸
کد خبر: 347830
زنگ خطر برای مستاجران به صدا در آمد

در حالی حدود دو ماه به آغاز فصل نقل‌ و انتقالات بازار اجاره‌ای باقیمانده که در نبود برنامه‌ای از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه به‌عنوان متولی این بخش، نرخ اجاره‌بها به شدت در حال افزایش است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، معاونت امور مسکن و ساختمان کشور به‌عنوان متولی بخش مسکن کشور در دوره جدید نتوانسته برنامه‌ای برای بازار نابسامان اجاره‌بهای مسکن تهیه و تدوین کند. اساسا اگر برگزاری جلسات بررسی ساخت 400 هزار مسکن (200 هزار واحد در شهرهای جدید، 100 هزار واحد در بافت‌های فرسوده و 100 هزار واحد توسط بنیاد مسکن) را فاکتور بگیریم، معاونت مذکور طی 3 ماه اخیر خروجی قابل توجه و تاثیرگذار بر بازار مسکن نداشته است.

به تازگی نیز بازنگری طرح جامع مسکن به لیست برنامه‌های این معاونت اضافه شده، طرحی که با حدود 700 میلیون تومان در سال 94 مورد بازنگری قرار گرفت و وزارت راه و شهرسازی نیز اتمام آنرا اعلام کرده بود.

در این شرایط خبر می‌رسد در فاصله حدود دو ماه مانده به آغاز نقل و انتقالات بازار اجاره مسکن، نرخ‌ها به تأسی از افزایش قیمت سال گذشته مسکن نسبت به نرخ‌های سال گذشته به شدت در حال افزایش است.

اذرماه سال گذشته نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر این‌که وزارت راه و شهرسازی باید یک برنامه جدید برای بازار مسکن در سال آینده داشته باشد، گفته بود:‌یکی از نگرانی‌های ما بازار اجاره‌بهای مسکن در سال آینده است؛ دولت باید تا دیر نشده به این حوزه ورود جدی داشته باشند و با برنامه‌هایی از جمله مسکن استیجاری قیمت‌ها در این بخش را کنترل کند.

حسام عقبایی با اشاره به این‌که وزارت راه و شهرسازی باید یک برنامه جدی برای سال آینده (98) مسکن به خصوص اجاره‌بها داشته باشد، افزود: مسکن در رکود به سر می‌برد و وزیر راه و شهرسازی متولی اصلی مسکن است باید این بخش را جدی بگیرند، در این صورت می‌توانیم به آینده آرام بازار مسکن امیدوار باشیم.

انتظار می رفت با تغییر و تحولات مدیریتی در حوزه مسکن، برنامه‌های جدید و کارآمدی برای مدیریت بر این بخش مهم اقتصادی کشور توسط معاونان وزیر تهیه و بلافاصله اجرا شود. اما تا اینجای کار دستگاه‌های ذی‌ربط به برگزاری "جلسات بررسی طرح ساخت 400 هزار مسکن" که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد،‌ اکتفا کرده‌اند. طرحی که البته هنوز در ابتدای کار است و امکان تاثیرگذاری آن بر بازار مسکن طی سال جاری در حد صفر درصد پیش بینی می‌شود.