۰ نفر

رییس سازمان ملی استاندارد؛

مصالح ساختمانی تولیدی کشور استاندارد است/ مشکل اصلی در شیوه بکارگیری مصالح است

۲۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۳۶
کد خبر: 335087
مصالح ساختمانی تولیدی کشور استاندارد است/ مشکل اصلی در شیوه بکارگیری مصالح است

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: مصالح ساختمانی مشمول استاندارد اجباری است و تولیدات داخلی از استاندارد لازم برخوردارند، اما مشکل اصلی در شیوه بکارگیری آنهاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «نیره پیروزبخت» امروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران افزود: استاندارد تولید مصالح ساختمانی در کشور رعایت می شود و بازرسی ها و کنترل های سازمان ملی استاندارد نیز این موضوع را تایید می کند، به طوری که تاکنون مشکلی در این زمینه گزارش نشده است.

به گفته این مقام مسئول، مشکل اصلی در شیوه بکارگیری مصالح ساختمانی است، به طوری که در بسیاری موارد شیوه های ترکیب آنها با یکدیگر و چگونگی استفاده از آنها به درستی انجام نمی شود.

وی تاکید کرد: کنترل نحوه استفاده از مصالح ساختمانی بر عهده سازمان ملی استاندارد نیست، بلکه وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان و مرکز تحقیقات مربوطه باید روش های صحیح بکارگیری مصالح ساختمانی را در جامعه ترویج و در زمینه شیوه مصرف هم نظارت کنند.

پیروزبخت، سخنان چند ماه پیش اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری پس از زلزله کرمانشاه را یادآور شد که اعلام کرده بود «ساختمان هایی که پس از زلزله سال گذشته ساخته شد با استفاده از مصالح استاندارد بوده و به همین دلیل در زلزله امسال آسیب ندیدند».

وی خاطرنشان ساخت: امروز کشور از بی کیفیتی مواد، مصالح و تجهیزات رنج نمی برد، بلکه مشکل اصلی مربوط به زیاد شدن تقلب است.

با توجه به قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد، هرگونه تولید، توزیع و تمرکز کالاهای مشمول استاندارد اجباری بدون داشتن پروانه استاندارد ممنوع است.

آمارهای پیشین وزارت صنعت، معدن وتجارت حاکی از وجود حدود 60 میلیارد تن ذخیره معدنی شناسایی شده است که از این رقم حدود 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است، از مجموع ذخایر معدنی کشور نزدیک به 60 درصد به مصالح ساختمانی اختصاص دارد.

سالیانه حدود 400 میلیون تن مواد معدنی از 3500 معدن فعال استخراج می شود.