۰ نفر

بازار آپارتمان‌های میانسال + قیمت

۸ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۵۵
کد خبر: 332345
بازار آپارتمان‌های میانسال + قیمت

آپارتمان‌های شش تا ۱۵ سال همواره طی سال‌های اخیر یک‌سوم حجم معاملات را به خود اختصاص داده‌اند و گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که جهش قیمت مسکن منجر به رشد تقاضا و رشد قیمت این نوع واحدها شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، یکی از اتفاقاتی که طی یک سال اخیر رخ داده، جابه‌جایی تدریجی تقاضا از آپارتمان‌های نوساز به سمت واحدهای میانسال است. با افزایش شدید قیمت‌ها، خریداران مجبورند به انتخاب اولویت‌های دوم و سوم هستند. متقاضیان تلاش می‌کنند حتی‌المقدور واحدهای کمتر از ۱۵ سال ساخت با توجه به استطاعت مالی خود تهیه کنند. به همین دلیل مشاوران املاک می‌گویند رشد تقاضا برای واحدهای شش تا ۱۵ سال منجر به افزایش قیمت در این نوع واحدها شده است. در حالی که سال گذشته قیمت این واحدها نسبت به نوسازها مناسب ارزیابی می‌شد.

در حال حاضر ۳۰ درصد از معاملات مسکن شهر تهران به آپارتمان‌های شش تا ۱۵ سال تعلق دارد. دی‌ماه ۱۳۹۶ نیز این سهم ۲۹ درصد و هم‌چنین سال ۱۳۹۲ واحدهای مذکور ۳۰ درصد خرید و فروش را به خود اختصاص می‌دادند.

Capture

یکی دیگر از نتایج گرانی در بازار ملک، افزایش سهم معاملات آپارتمان‌های قدیمی‌ساز به عنوان اولویت آخر متقاضیان است که هر ماه افزایش نشان می‌دهد. دی ماه سال گذشته واحدهای ۱۱ سال به بالا ۳۶ درصد از معاملات شهر تهران را به خود اختصاص می‌داد. این سهم هم‌اکنون به ۴۰ درصد افزایش یافته است. در مقابل، سهم واحدهای کمتر از پنج سال که سال قبل ۴۹ درصد بود به ۴۳ درصد رسیده است.

اما نبض خرید و فروش مسکن در مناطق شمالی پایتخت بسیار کند می‌زند. آمارها از معاملات دی‌ماه نشان می‌دهد در مناطق یک تا ۵، ۸ و ۱۴ بیشترین افت خرید و فروش اتفاق افتاده است. در منطقه ۲ معاملات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۱ درصد کاهش یافته است. در منطقه ۴ نیز شاهد افت ۷۰ درصدی خرید و فروس مسکن بوده‌ایم. از سوی دیگر بجز منطقه یک در سایر مناطق واقع در نیمه شمالی تهران سرعت رشد قیمت کاهش یافته است. در منطقه یک با این‌که معاملات ۶۳ درصد پایین آمده، قیمت‌ها در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه سال قبل رشد ۱۰۶ درصد نشان می‌دهد که بالاترین میزان رشد بعد از منطقه ۹ محسوب می‌شود. کارشناسان یکی از دلایل این مساله را انتقال سرمایه از بازارهای طلا و ارز به بازار ملک عنوان می‌کنند.

 بر اساس اعلام بانک مرکزی در دی ماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۶۷۰۰ واحد رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۴ دهم و ۶۴.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. هم‌چنین در ماه مورد نظر متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه گذشته ۲.۵ درصد و ماه مشابه سال قبل ۹۰.۸ درصد افزایش یافته است.