۰ نفر

آپارتمان‌های میلیاردی در شهر کم‌درآمدهای ایران

۱۶ دی ۱۳۹۷، ۷:۳۹
کد خبر: 327039
آپارتمان‌های میلیاردی در شهر کم‌درآمدهای ایران

قیمت مسکن در استان کرمانشاه در حالی که دارای بیشترین میزان بیکاری و کمترین میزان درآمد در کشور بوده همپای پایتخت در حال افزایش است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، هرچند این روزها اقتصاد کشور حال و روز مناسبی ندارد اما بخش مسکن فراتر از حال ناخوش رفته و به کما رفته است که این نشان می‌دهد هنوز برای عبور از چالش‌ها و بحران‌های این حوزه برنامه‌ریزی منسجمی انجام نشده است و سیاست‌های دولت موفق نبوده و نتوانسته است انقلابی در این بخش ایجاد کند.

قیمت مسکن تا آبان ماه امسال در تهران 91 درصد، قم 84 درصد، کرمانشاه 50درصد، قزوین 45درصد و اردبیل 43درصد رشد را نشان می‌دهد و براین اساس استان کرمانشاه با وجود مشکلات بسیاری از جمله بیکاری، تورم بالا، درامد پایین و وقوع زلزله جز سه استان دارای بیشترین افزایش قیمت مسکن در کشور و همتراز با استان‌های برخوردار است.

قیمت مسکن با چندین عامل ارتباط دارد که مهمترین آنها نرخ دستمزدها و مصالح ساختمانی است و بنابراین زمانی که این عوامل با رشد قیمت مواجه می‌شوند بی‌تردید قیمت مسکن هم از آن‌ها تأثیر می‌پذیرد اما قیمت افسارگسیخته مسکن در استان کرمانشاه نشان می‌دهد دولت سیاست مشخصی برای بخش اقتصادی به‌ویژه مسکن ندارد و دود این بی‌برنامگی به چشم مردم و مستأجران می‌رود.

البته از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید  تاکنون سیاست خاصی به‌ جز افزایش میزان وام خرید که آن هم اقشار متوسط به پایین توان پرداخت اقساط آن را ندارند، اعمال نشده است و عباس آخوندی در سال 92 با مخالفت با مسکن مهر، از مسکن اجتماعی سخن گفت که این موضوع نیز تاکنون وارد مرحله عمل نشده است.

رکود شدید و سرمازدگی در بازار خرید و فروش مسکن 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمانشاه  در کرمانشاه، با اشاره به اینکه بازار خرید و فروش مسکن در کرمانشاه راکد است اظهار داشت: خرید و فروشی در بازار مسکن انجام نمی‌شود و مردم نیز در دوراهی قرار گرفته‌اند.

محسن ملکی با بیان اینکه میزان افزایش قیمت در مناطق مختلف شهر کرمانشاه متفاوت است، عنوان کرد: در مناطق مرفه و ساختمان‌هایی که دارای امتیازات ویژه هستند به‌طور قطع افزایش قیمت نسبت به چند ماه گذشته مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت مسکن دلیل مشخصی ندارد و باید کارشناسی شود، گفت: قیمت مصالح ساختمانی، اتصالات، انشعابات و سایر لوازم مورد نیاز برای ساخت و ساز افزایش یافته است و این موضوع در افزایش قیمت بی‌تأثیر نیست.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمانشاه با بیان اینکه براساس قانون، مشاوران املاک حق قیمت‌گذاری بر مسکن را ندارند افزود: عده‌ای مشاور املاک را از روی بیکاری یا به عنوان شغل دوم انتخاب می‌کنند اما زمانی که حتی توان پرداخت اجازه را ندارند از ادامه کار خودداری می‌کنند.

افزایش 100 تا 200 درصدی قیمت مصالح ساختمانی

رئیس اتحادیه اتصالات ساختمانی کرمانشاه  در کرمانشاه، با اشاره به اینکه به طور قطع افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر افزایش قیمت مسکن مؤثر است اظهار داشت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی به جز سیمان طی چند ماه اخیر در استان کرمانشاه بین 100 تا 200 درصد بوده است.

فتاح رسولی با بیان اینکه بازار فروش مصالح ساختمانی نیز با رکود مواجه شده و تنها 20 درصد از میزان فروش گذشته باقی مانده است، عنوان کرد: چند ماه ابتدای سال ساخت و ساز در استان مناسب بود و انبوه‌سازان به تکمیل ساختمان‌های نیمه‌کاره می‌پرداختند اما ساخت و ساز در یک ماه اخیر با رکود شدید مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه انبوه‌سازان به دلیل افزایش مصالح ساختمانی رغبتی برای ساخت و ساز ندارند گفت: هرچند خریداری برای بازار مسکن وجود ندارد اما چنانچه انبوه‌سازان اقدام به ساخت و ساز کنند و موفق به فروش ملک خود شوند باز هم سودی عاید آن‌ها نمی‌شود.

بازار مسکن در حال تجربه شوک قیمتی

برزو رحیمی از مشاوران املاک محله گلستان در شهر کرمانشاه  در کرمانشاه، با اشاره به اینکه قیمت مسکن در این محله نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: قیمت هر متر آپارتمان به‌طور متوسط در این محله در سال گذشته سه میلیون تومان بود که امسال به 6 میلیون تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن بعد از عید محسوس‌تر بود عنوان کرد: چنانچه دولت تسهیلات مناسبی برای بازسازی بافت فرسوده تخصیص دهد به طور قطع در کاهش قیمت مسکن تأثیرگذار خواهد بود.

رحیمی با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تأثیر آن بر افزایش قیمت مسکن گفت: یکی از دلایل این افزایش قیمت بی‌ارزش شدن پول ملی است و نرخ دلار به ظاهر 10هزار تومان اما در واقع 20هزار تومان است.

بابک مرادی از بنگاه‌داران محله فرهنگیان فاز یک شهر کرمانشاه نیز  در کرمانشاه، با بیان اینکه قیمت مسکن در این محله نسبت به سال گذشته 60 تا 70 درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: در برخی موارد قیمت مسکن در این محله تا 100 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت مصالح ساختمانی عنوان کرد: قیمت هر مترمربع آپارتمان در فرهنگیان فاز یک از چهار میلیون تومان سال گذشته به 6 میلیون و 100 هزار تومان رسیده است.

پاشا محبی از مشاوران املاک محله رودکی کرمانشاه درباره افزایش قیمت مسکن در شهر کرمانشاه  گفت: قیمت مسکن در این محله تا دو برابر افزایش یافته است و یک واحد 200 متری که سال گذشته 200 میلیون تومان به فروش می‌رفت اکنون 400 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است و از طرف دیگر بازار خرید و فروش نیز در رکود به سر می‌برد.

داریوش محمدخانی از مشاوران املاک فرهنگیان فاز دو کرمانشاه از افزایش 2.5 تا سه برابری قیمت مسکن در این محله خبرداد و گفت: بازار اکنون در رکود به سر می‌برد اما واحدی که سال گذشته 110 میلیون تومان به فروش می‌رفت اکنون 280 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه قیمت مصالح ساختمانی افزایش یافته و مردم قدرت خرید مسکن را پس از گرانی ندارند عنوان کرد: طی سه ماه گذشته حتی یک معامله خرید و فروش مسکن هم انجام نداده‌ایم.

شهرام مرادی از مشاوران املاک حکمت‌آباد میدان امام حسین(ع) کرمانشاه با اشاره به افزیش 30 تا 40 درصدی قیمت مسکن در این محله عنوان کرد: به طور نمونه قیمت یک واحد مسکونی 50 میلیون تومانی طی چند ماه به 80 میلیون تومان افزایش یافته است و این افزایش قیمت در محلات مرفه بیشتر است.

بهروز ناصری که در شهرک معلم کرمانشاه دارای بنگاه معاملات ملکی است با بیان اینکه قیمت آپارتمان‌ها در این منطقه تا 100 درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: قیمت هر مترمربع آپارتمان در این منطقه حدود دو میلیون و 300 هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه قیمت واحدهای مجتمع‌های عمومی در شهرک معلم تا 50 درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: کاهش سود بانکی به طور قطع در افزایش قیمت مسکن تأثیرگذار است و اکنون مردم برای خرید و فروش سردرگم هستند.

مهمترین دلیل افزایش قیمت مسکن در کرمانشاه رکود در ساخت و سازها است و از سوی سرمایه‌های سرگردان مردم پس از بازار طلا و ارز به بازار مسکن سرازیر شده است که برنامه‌های حمایتی دولت برای رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده کرمانشاه و ارائه راه‌هایی برای بازگشت پول‌های مردم به حساب‌های بانکی می‌تواند قیمت مسکن در کرمانشاه را کنترل کرده حتی کاهش دهد.