۰ نفر

منطقه 15، رکورددار ساخت و ساز در تهران

۱۲ دی ۱۳۹۷، ۹:۰۷
کد خبر: 326221
منطقه 15، رکورددار ساخت و ساز در تهران

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران از افزایش ساخت و ساز در تهران خبرداد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رضا عباسی در مورد وضعیت صدور پروانه ساختمانی در تهران ، گفت: در سالجاری نسبت به مدت  مشابه سال قبل شاهد رشد 15درصدی صدور پروانه ساختمانی بوده ایم.

وی اضافه کرد: در مدت مشابه سال قبل 7123  فقره پروانه ساختمانی صادر شده بود و این در حالیست که در 9ماهه سالجاری 8271  فقره پروانه ساختمانی اعم از تجاری، اداری و مسکونی صادر شده است.

عباسی با بیان اینکه در شاخص متراژ نیز شاهد رشد هستیم افزود: در 9 ماهه اول سال 96 برای حدود 9 میلیون متر مربع پروانه صادر شد که این میزان امسال با رشد حدود 14 درصدی به 10 میلیون و 700 هزار متر مربع رسیده است.

امسال پروانه جدید "مال" نداشتیم

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران در پاسخ به سوالی در مورد صدور مجوز ساخت مال جدید در تهران گفت:  در سال جاری هیچ پروانه ای برای ساخت مال در تهران صادر نشده است و از این پس در صدور مجوز مال‌های جدید به پیوست‌های محیط زیستی، ترافیکی، اجتماعی و... توجه می‌شود تا شاهد پیوند اجتماعی در جامعه باشیم.

وی در مورد درآمد شهرداری از محل صدور پروانه نیز با تاکید براین مطلب که عوارض بر مبنای سال 93 محاسبه می‌شود، ادامه داد: با این حال شاهد رشد 10 درصدی در این زمینه بودیم.

عباسی در مورد مناطقی که بیشترین و کمترین پروانه ها در آنجا صادر شده است با بیان اینکه در سه سال گذشته منطقه 15رکورد دار صدور بیشترین تعداد پروانه است گفت: در شاخص پروانه های تجمیعی، نیز منطقه 15 این شاخص را به خود اختصاص داده است و با این حال کمترین صدور پروانه برای منطقه 9 و12بوده است  

به گفته وی، فرهنگ مردم ما اینگونه است که خرید و ساخت و ساز در حوزه مسکن را یک  سرمایه می دانند و به دلیل برخی مشکلات اقتصادی مردم سرمایه های خود رااز بانک خارج و بخشی از این سرمایه را وارد بازار مسکن کردند و به دنبال آن تقاضای ساخت افزایش پیدا کرد.

مدیر کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران همچنین خاطرنشان کرد:  تجربه نشان داده است که در ماه‌های پایانی سال درخواست صدور پروانه ساختمانی افزایش یافته و  شهرداری با تراکم درخواست برای تخریب و نوسازی روبرو می شود و ما نیز پیش بینی  می‌کنیم که همانند سالهای قبل، امسال نیز همچون سال های گذشته در ماه های منتهی به پایان سال، شاهد رشد تقاضا باشیم اما می بایست این فرصت را به درستی کنترل کرده و بتوانیم مدیریت ساخت و ساز را به بافت فرسوده ببریم.