۰ نفر

انتقاد معاون وزیر راه از شهرداری‌ها

۴ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۴۱
کد خبر: 324447
انتقاد معاون وزیر راه از شهرداری‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از نوع نگاه به احیای بافت‌های فرسوده و این‌که این نگاه کالبدی است، گفت: راه‌حل بحران آب عجیب و غریب و بزن و بکوب است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم ، محمدسعید ایزدی در اولین دوره ملی آموزش بازافرینی شهری پایدار اظهار کرد: مگر می‌شود بیمارستان‌ها را روی گسل ساخت، ما به دلیل این که به کیفیت بی توجهیم این کار را انجام می دهیم.

وی با بیان این‌که مسکن مهر در نطنز روی گسل ساخته شده، گفت: بسیارری از شهرها همین سئله اتفاق افتاده و به جریان توسعه بی توجه هستیم. پالایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مخازن نفتی روی گسل‌ها ساخته شده‌ و قبل از ساخت هیچ بررسی در این زمینه انجام نشده است.

وی با تاکید بر ضرورت حرکت به سوی یک رویکرد نوین شهری جدید، افزود: زیست پذیری در برخی شهرهای کشور دچار مشکل و مخاطره شده، اگر به این روند توجه نکنیم با مخاطرات خیلی جدی مواجه خواهیم شد.

وی با بیان این‌که باید تلاش کنیم بحث کیفیت زندگی دچار مخاطره نشود، ادامه داد: راه‌حل بحران آب، عجیب و غریب و بزن و بکوب است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی شهرهای ما را با خطر فرونشست مواجهه کرده است، اظهار کرد: هم‌اکنون 30 درصد بافت های شهری به همین دلیل دچار آسیب هستند این در حالی است که مسائل شهری محدود به این بافت‌ها نیست.

ایزدی گفت: 17 تجربه درجه یک در شهرها (بازآفرینی) داریم که کار بی نظیری بوده  و امیدواریم این جریان به سایر شهرها تعمیم یابد. امیدواریم رودخانه‌ها دوباره به جریان شهری برگردد و شهروندان بتوانند از آن استفاده کنند.

وی بیان کرد: راه‌های دو دهه اخیر برای درمان عمدتا کالبدی بوده و به هیچ عنوان ریشه‌یابی نکردیم که مخاطرات را با مردم برای حل راحت آن در میان بگذاریم. به جای این کار، جوی و جدول ساخته‌ایم و می‌گوییم محلات را بهسازی کرده‌ایم.

وی با طرح این سئوال که چرا مدیریت ترافیک را جایگزین بازگشایی نمی کنیم و بیان اینکه کمیسیون ماده 5 و 100 شهرداری فقط به دنبال کسب درآمد است، ظهار کرد: اثر قابل دفاعی در عرصه معماری طی 30 سال اخیر از خود به جای نگذاشته‌ایم. به کدام یک از اتفاقات روی داده سه دهه اخیر افتاخار می‌کنیم؟

وی با بیان این‌که یک ضرب المثل سرخ پوستی می‌گوید میراث فرهنگی چیزی نیست که از نسل‌های گذشته باقیمانده باشد، چیزی است که ما برای نسل‌های آینده می‌گذاریم، گفت:سیاست بازآفرینی شهری چهار شاخصه رویکرد یکپارچه و جامع،‌ارتقا و تحول اقتصادی، کالبدی-محیطی و اجتماعی را دنبال می‌کند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه با اشاره به این که در سال‌های آینده با جابجایی عظیم جمعیتی مواجه خواهیم بود، افزود: برای جلوگیری از این جریان باید در چارچوب نظام هماهنگ در سیاست‌گذاری توسعه شهرها با اولویت بخشی سیاست توسعه درونی مورد توجه قرار گیرد.

ایزدی با بیان این‌که برای 1600 محله برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در 5 سال تحت بازآفرینی شهری قرار بگیرند، تصریح کرد: باید جنبه‌های غیرکالبدی بازآفرینی شهری تقویت شود، در واقع ابزارسازی، نهادسازی و ظرفیت‌سازی به کمک جریان بازآفرینی بیاید.

وی با تاکید بر این‌که جریان بازآفرینی آمپول نیست و با قرص هم پایین نمی‌رود، اظهار کرد‌: فرآیند بازافرینی شهری یک فرآیند 10 ساله است. باید نهادهای اجتماعی و مدنی راه‌اندازش شود تا مشارکت‌های مردمی جلب شود.

وی با اشاره به ضرورت نهادینه‌سازی و شبکه‌سازی در بازآفرینی شهری، افزود: برای هر شهری بر اساس الزامات برنامه‌ریزی شود و حتی باید این برنامه ها مورد بازنگری قرار یرد تا بتوانیم به اهداف بازآفرینی دست یابیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که کنشگران باید در تدوین و اجرای برنامه بازآفرینی شهری نقش داشته باشند، تصریح کرد: سازماندهی نهادهای توسعه‌ای، ایجاد شبکه‌های همکاری، فراهم کردن ابزارهای مالی، شناسایی، ایجاد و تقویت نهادهای پشتیبان اجرای برنامه‌ بازآفرینی، ارتقای رضایتمندی سکونتی، همه شمولی در تهیه و اجرای برنامه‌ها، حفاظت  احیای محدودیت های فرهنی،‌تاریخی شهرها، حفاظت از محیط طبیعی، توسعه درونی و پایدار اجتماع محلی، رعایت حقوق شهروندی، اتخاذ رویکرد محرک شهری، ایجاد تعادل و استفاده از زمین، بهبود نظام حرکت، دسترسی و جابجایی با تاکید بر الگووی توسعه، تاب‌آوری شهری، مدیریت سیمای شهری و ارتقای کیفیت فضایی-کالبدی، نهادینه سازی سیاست‌ها، پرهیز از اقداماتی که منجر به از هم سیختگی بافت اجتمای، فرهنگی، اقتصادی و کالبدی اجتماعات محلی و ضمانت اجرایی راهکارهای فوق‌الذکر راهکارهای اجرایی بازآفرینی شهری در کشور است.

ایزدی تاکید کرد: معاونت معماری و شهرسازی گوش شنوای مردم در بحث بازآفرینی شهری است.