۰ نفر

وزیر راه و شهرسازی:

آزادراه‌های کشور هوشمند می‌شوند/ راه آهن قزوین به رشت اسفند ماه افتتاح می شود

۳۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۹
کد خبر: 323440
آزادراه‌های کشور هوشمند می‌شوند/ راه آهن قزوین به رشت اسفند ماه افتتاح می شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: آزادراه‌های کشور با مجهز شدن به امکانات و سیستم روز، هوشمند شده و با تکمیل امکانات رفاهی و پشتیبانی برای سفرهای ایمن ارتقاء می یابند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محمد اسلامی در پایان سفر یک روزه به استان قزوین ظهر جمعه در جمع خبرنگاران به سوالات مختلف آنها در خصوص نرخ عوارضی ها، تکمیل مسکن مهر، اجرای طرح بازآفرینی شهری و زمان افتتاح راه آهن قزوین به رشت پاسخ گفت.

اسلامی در خصوص میزان دریافت عوارضی راهها اظهارداشت: آزادراهها توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده و بازگشت سرمایه از محل دریافت عوارض تامین می شود.

وی اضافه کرد: وقتی بازگشت سرمایه محقق شود و آزاد راه به دولت بازگردد لازم است توسط یک سرمایه گذار دیگر اداره شود و اهداف تکمیلی برای ارتقا کیفیت و ایمنی و هوشمند سازی آزادراهها انجام می شود تا برای یک دوره زمان بهره برداری دیگر آماده شود و شرایط بهتری داشته باشیم تا مردم خدمت مطلوب تری بگیرند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این که میزان عوارض چقدر باشد معمولا بر اساس ارزشها و استهلاک راه و سرمایه گذاری انجام شده است که باید متعادل و متناسب باشد حالا این که در برخی مسیرهای کوتاه عوارض بیشتری گرفته می شود به دلیل احتساب کل مسیر است.

اسلامی بیان کرد: موضوع مهم توسعه آزادراهها به عنوان محور ترانزیتی و ایمن ترین جاده ها در اولویت است و از سرمایه گذاران دعوت کرده و همچنان دعوت می کنیم منابع خود را بیاورند و ما هم زیرساختها را تقویت می کنیم و توسعه می بخشیم تا مردم جاده های ایمن داشته باشند.

آزادراهها هوشمند می شوند

اسلامی تصریح کرد: در آزادراهها از این پس ظرفیت خدمات بین راهی مدرن را باید افزایش دهیم و به گونه ای عمل کنیم تا از سوانح در جاده ها و حوادث ناگوار مانند آنچه در مسیر قزوین به زنجان و زنجان به تبریز رخ داد و فاقد امکانات بودیم دیگر رخ ندهد.

وی اضافه کرد: آزادراههای کشور با تجهیز به امکانات روز مجهز و هوشمند می شوند و امکانات رفاهی و پشتیبانی آنها تکمیل خواهد شد تا برای سفر ایمن و راحت شوند.

اسلامی در پاسخ  در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقلی هم اظهارداشت: برای نوسازی ناوگان حمل و نقل متناسب با برنامه ترانزیت و منابع حمل و نقل داخلی در جهت ارتقای کیفیت و قابلیت جابجایی بار اقدام کنیم و این که بتوانیم عرضه و تقاضا بالانس شود در دستور کار است.

احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح بازآفرینی شهری

قزوین- وزیر راه و شهرسازی گفت: در اجرای طرح بازآفرینی شهری بیش از ۲۷۰ محله و بافت فرسوده سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ساخت می شود.

وی در خصوص بازافرینی شهری گفت: طرح بازآفرینی شهری در ۲۷۰ محله در کشور در طول سال باید انجام شود که این رویکرد در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده و برنامه سال ۹۷ را ماه گذشته به استانداران ۳۱ استان کشور ابلاغ کردیم.

اسلامی گفت: طرح بازآفرینی شهری در۲۷۰ محله با احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی اجرا می شود.

وی اظهارداشت: در محلات هدف بازآفرینی سه نوع کار انجام می شود که ابتدا بافتی که واجد ارزش است احیا و بازآفرینی می شود که شاید کارکردهای متفاوت داشته باشد تا برای مردم کیفیت زندگی متفاوتی ایجاد کند.

اسلامی بیان کرد: همچنین باید سرانه ها به کمک دستگاه مربوطه و شهرداری افزایش یابد و سوم اینکه احداث ۱۰۰ هزار واحد در هدف سالانه پوشش داده شود.

وی اظهارداشت: احداث واحدهای مسکونی در طرح بازآفرینی توسط مردم یا شرکت هایی است که قدرت ساخت و ساز دارند و نیز شرکت های توسعه گر است و به دستور رئیس جمهوری وزارت راه و شهرسازی یا زمین در اختیار خود را واگذار می کند و یا زمین

متعلق به مردم در طرح تجمیع یا تملک و تغییر و جابجایی می شود که خود شرکتهای انبوه ساز آن را انجام دهند.

نیوجرسی ها جاده ها را ایمن تر می کنند

وزیر راه و شهرسازی که پروژه نصب نیوجرسی در محور قزوین به تهران را افتتاح کرد در خصوص اهمیت استفاده از این سیستم ایمن سازی جاده ها گفت: اتوبانهای ما معمولا از جداکنندگان مطمئن و استاندارد و ایمن که بتواند تعرض و تجاوز به خطوط مقابل را کنترل کند استفاده نمی کردند و گاردریل ها به دلایل مختلف برای ما ضایعات و تلفات زیادی داشت که باید اصلاح می شد.

وی بیان کرد: سیستم جداسازی قبلی (گاردریل) مانع از تجاوز به لاین مقابل نمی شد اما نسل جدیدی از جدا کننده ها که نیوجرسی های مفصلی و از نظر مهندسی و ایمنی به روز است در دستور استفاده قرار گرفته که امروز در مسیر تهران تا کرج و قزوین عملیات آن با نصب اخرین قطعه نیوجرسی تکمیل و افتتاح و این مسیر ایمن شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: البته دو کیلومتر ابتدای مسیر در محدوده کرج باقیمانده که مشکلات داخلی داشته و بزودی برطرف شده و به شبکه متصل خواهد شد.

مسکن اجتماعی را قبول ندارم/ مسکن مهر تکمیل می شود

اسلامی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مسکن اجتماعی اظهارداشت: عنوان مسکن با پسوند را قبول ندارم(مسکن اجتماعی) آنچه در بخش مسکن مورد هدف گذاری قرار داده ایم تامین مسکن مورد نیاز اقشار متوسط و کم درآمد جامعه است که در برنامه ما تکمیل و تحویل ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر در سراسر کشور و ۴۰۰ هزار واحد جدید هدف گذاری شده است.

وی اضافه کرد: در این طرح باید مردم هم مشارکت کنند تا چرخ تولید مسکن به حرکت در آید و شاهد تولید مسکن بیشتری باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در مورد افتتاح رسمی راه هن قزوین به رشت هم گفت: راه آهن قزوین به رشت درحال تکمیل است و باید شرکت راه آهن بتواند عملیات تست را انجام دهد و نصب خط آهن و علائم آن را تکمیل کند و اولین روزی که قطار بتواند روی ریل حرکت کند در هفته اول اسفند ماه است.

وی در خصوص مصوبه محله بلاغی قزوین هم اظهارداشت: مصوبه شورای عالی شهرسازی قانونی است و باید اجرا شود و اگر مشکلی دارد استاندار بنویسد تا ما رسیدگی مجدد کنیم.