۰ نفر

وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

برنامه ساخت ۴۰۰هزار واحد مسکونی تا سال1400

۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۶:۵۶
کد خبر: 320933
برنامه ساخت ۴۰۰هزار واحد مسکونی تا سال1400

وزیر راه و شهرسازی در دیدار رییس جمهوری با معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی در ساختمان شهید دادمان، با ارائه جزئیات برنامه برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰، متن مجلد این برنامه را با جزئیات تقدیم رییس‌جمهوری کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد اسلامی در  دیدار رئیس‌جمهوری با وزیر و معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا اتمام برنامه ششم تصریح کرد: در بخش مسکن از سیاست‌های انقباضی به سمت رویکردهای انبساطی تغییر رویه داده‌شده است و باید از جریان پایدار تولید مسکن در کشور با تخصیص زمین و تسهیلات ساخت اطمینان حاصل شود.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: علاوه برساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، تکمیل و واگذاری ۵۰۰ هزار واحد مسکونی مهر مدنظر قرار دارد که از این تعداد ساخت ۲۳۰ هزار واحد مسکونی به اتمام رسیده و منتظر خدمات روبنایی و زیربنایی است.

وی در خصوص اینکه حدود۹۸ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی وجود دارد، توضیح داد: در دو هفته گذشته مشخصات ۶۰ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی در اختیار کمیته امداد قرارگرفت تا متناسب با شرایط ۵۰ هزار واحد برای واگذاری و تکمیل توسط معاونت مسکن کمیته امداد انتخاب شوند. همچنین در نظر است تا ۳۰ هزار واحد از مجموع واحدهای بدون متقاضی در اختیار بهزیستی قرار گیرد که در این زمینه در حال مذاکره با این سازمان هستیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در خصوص واگذاری و اتمام واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر از طریق واگذاری به برخی نهادهای متقاضی و فراخوان مجدد برای واگذاری در آینده اقدام می‌شود.

وی تأکید کرد: قطعاً کار ساخت مسکن مهر امسال و نهایتاً سال آینده نهایی میشود اما برخی واحدها به‌خصوص شرکت‌های تعاونی مسکن پرونده‌های حقوقی دارند که باید تعیین تکلیف شوند و تکمیل این واحدها منوط به احکام قضایی است.

اسلامی افزود: بخشی از واحدهای مسکن مهر تحویل‌شده نیز با کمبودهایی در خدمات روبنایی ازجمله مراکز درمانی، مدرسه، فضاهای فرهنگی و ورزشی مواجه است که باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود برای تکمیل این خدمات اقدامات لازم صورت گیرد.

وی تأکید کرد: درگذشته به توان مدیریت‌های محلی برای شناسایی و حل مشکلات متناسب با شرایط و امکانات محلی کم‌توجهی شده است که امیدواریم با توجه جدی استانداران به مسکن مهر شاهد تکمیل و تأمین امکانات زیربنایی و روبنایی باشیم.

اسلامی در بخش دیگری از این دیدار با تصریح اقدامات صورت گرفته در خصوص بازآفرینی شهری و ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در این بخش تا سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: در ابلاغیه‌ای به استانداران سراسر کشور سیاست‌های وزارتخانه در خصوص برنامه‌های بازآفرینی شهری با تأکید بر اجرای تکالیف برنامه ششم توسعه و ابلاغ دستور رئیس محترم جمهور در تحرک بخشیدن به برنامه‌های بازآفرینی اعلام‌شده است.

وی ادامه داد: برنامه بازآفرینی شهری اعم از احیای بافت‌های فرسوده و ساماندهی حاشیه شهرها از طریق بازآفرینی و نوسازی محلات و ساخت مسکن مناسب و در شأن مردم شریف ایران بر اساس تفاهم‌نامه مبادله شده بین سازمان برنامه‌وبودجه، وزارت راه و شهرسازی و صندوق توسعه ملی در چارچوب آئین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار، مقررشده در ۲۷۰ محله هدف سال ۹۷، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی احداث شود.

اسلامی اظهار کرد: در ابلاغ به استانداران درخواست شده استفاده حداکثری و اهرمی نمودن همه منابع بخش خصوصی و اعتبارات استانی و بودجه‌ای دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی، شهرداری‌ها و اعتبارات تفاهم‌نامه همکاری مشترک سهم استان در برنامه بازآفرینی صورت پذیرد. همچنین درخواست شده تا پیگیری اختصاص اراضی دولتی در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان برای شتاب دهی تولید مسکن مطابق با آئین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار مصوب هیات محترم دولت صورت پذیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه بنیاد مسکن برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن تصریح کرد: برای تحقق تأمین مسکن خانوارهای کم‌درآمد در راستای اجرای اصول ۳۱،۳۰ و ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به‌منظور دستیابی به اهداف کمی سند چشم‌انداز در افق ۱۴۰۴ و نیز قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، همچنین در اجرای جزء۲ بند ب ماده ۵۹ قانون برنامه ششم برنامه احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای خانوارهای شهری کم‌درآمد با مشارکت گروه هدف مذکور به مدیریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح با مشارکت خانوارهای واجد شرایط و از طریق تأمین تسهیلات بانکی و سهم آورده متقاضیان انجام خواهد شد. خانوارهای کم‌درآمد مشمول این طرح از کمک حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) نیز برخوردار خواهند شد.

اسلامی تصریح کرد: شناسایی گروه‌های هدف بر اساس اولویت‌دهی به خانه اولی‌ها، متقاضیان صندوق یکم، اقشار میان‌درآمد با تأکید بر نیازمندان واجد شرایط برای تأمین مسکن انجام می‌گیرد.

وی افزود: تسهیلات بانکی این طرح تا سقف مبلغ ۷۵۰ میلیون ریال در ازای هر واحد مسکونی از طریق بانک‌های عامل معرفی‌شده از جانب بانک مرکزی، تأمین و با معرفی و نظارت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به متقاضیان (سازندگان) واجد شرایط به‌صورت مرحله‌ای و متناسب با پیشرفت فیزیکی پرداخت می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در این دیدار به برنامه آغاز تولید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان برنامه ششم توسعه کشور در شهرهای جدید نیز اشاره کرد و گفت: شیوه‌های تولید مسکن در شهرهای جدید به روش مشارکت در ساخت و محله سازی خواهد بود.

وی بیان داشت: در این واحدهای مسکونی در شهرهای جدید توجه به اهداف آمایشی کشور در بارگذاری جمعیتی به‌طور خاص در حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان، برنامه‌ریزی برای دهک‌های مختلف جمعیتی با تمرکز بر قشر متوسط اجتماعی و باهدف تنوع‌بخشی بر ساختار جمعیتی و اجتماعی و پرهیز از تصدی‌گری و ورود مستقیم بخش دولتی در امر ساخت مدنظر قرارگرفته است.

اسلامی بیان داشت: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تأمین مالی پروژه‌ها از طریق مشارکت با این بخش و تأکید بر رویکرد محله محوری به‌منظور تأمین هم‌زمان خدمات و تسهیلات رفاهی ساکنان به‌تناسب ساخت واحدهای مسکونی در ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهرهای جدید موردتوجه است.

در این دیدار پیش از سخنان رئیس‌جمهور، جزئیات برنامه‌های تکمیل و واگذاری مسکن مهر توسط احمد اصغری مهرآبادی، برنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی توسط علیرضا تابش، جزئیات اجرای طرح بازآفرینی شهری و ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در ۲۷۰ محله مشخص‌شده توسط هوشنگ عشایری و برنامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید توسط حبیب‌الله طاهر خانی ارائه شد.