۰ نفر

محله‌ای شبیه محله‌های قدیمی

آنچه قبل از زندگی در امیرآباد باید بدانید

۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۳۷
کد خبر: 314092
آنچه قبل از زندگی در امیرآباد باید بدانید

از زمانی که تهران رو به گسترش گذاشته دیگر کمتر با محله‌هایی روبرو شده‌ایم که رابطه نزدیکی بین اعضای آن وجود داشته باشد. با این حال هنوز مناطق قدیمی‌سازی هستند که مناسبات محکم روابط همسایگی را بین خود حفظ کرده‌اند. یکی از آنها امیرآباد در مرکز تهران است. محله‌ای که بیشتر ساکنین قدیمی آن همدیگر را می‌شناسند و خیابان‌ها در آن به جزئی از نشانه‌های فرهنگی هویت فرد تبدیل می‌شوند.

امیرآباد روی تابلوهای شهری به کارگر شمالی شهرت دارد اما مردم محلی آن را به همین نام صدا می‌زنند. این محله در منطقه شش تهران قرار دارد و بیشتر ساختمان‌هایش شامل اداره‌ها و دانشگاه‌های مختلف می‌شود.  اینجا قبل از اینکه امیرآباد بشود، منطقه ییلاقی برای امیرکبیر، صدراعظم ناصرالدین‌شاه، بوده است. از آن زمان توجه شاه ایران هم به این قسمت از پایتخت جلب شد. برای همین دستور داد تا وسایل لشکرش را در محلی که ما به عنوان قزل‌قلعه می‌شناسیم قرار دهند. این ساختمان بعدها زندان ساواک شد. سال ۱۳۹۳ مهمات جنگی زیادی در زیر زمین یکی از خانه‌ها پیدا کردند. در حالی که کارگران در حال حفر زمین بودند متوجه انبار گلوله و خمپاره‌ای شدند که به جنگ جهانی دوم تعلق داشت. حالا هم یک تره‌بار مرکزی با نام جلال آل‌احمد به جای آن ساخته شده است.

محله تربیت بدنی

به خاطر قرار گرفتن ساختمان دانشکده ورزش  دانشگاه تهران، باید اینجا را محله تربیت بدنی بنامیم. روبروی کوی دانشگاه ورزشگاه ۲۰ هزار نفری دانشگاه قرار گرفته که به چشم خود رنگ حوادث مختلفی را دیده‌است. برای مثال گردهمایی انتخاباتی دکتر معین در سال ۱۳۸۴ و تمرین‌های خانگی باشگاه نفت تهران در سال ۱۳۸۹ در این ورزشگاه انجام شد. علاوه بر آن یک مجموعه ورزشی کامل دیگری هم بعد از چهارراه جلال آل احمد قرار دارد. یکی دیگر از باشگاه‌های امیرآباد در شمالی‌ترین نقطه کارگر قرار دارد. نزدیک به بلوار جانبازان در شمال امیرآباد هم مجموعه ورزشی دیگری وجود دارد.  باشگاه تیراندازی نیز بعد از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه قرار گرفته. اگراهل فوتبال باشید یک زمین چمن هم بالاتر از خیابان پانزدهم موجود است. برای همین هنگام زندگی در امیرآباد دیگر بهانه‌ای برای ورزش نکردن وجود ندارد.

دبیرستان‌های معروف امیرآباد

یکی از معروف‌ترین دبیرستان‌های پسرانه تهران به نام انرژی اتمی در این محله واقع شده و باعث رفت‌آمد سرویس‌های زیادی از سایر نقاط به امیرآباد می‌شود. همچنین یکی از  دبیرستان‌های دخترانه فرزانگاه هم در امتداد خیابان ابطحی کارگر شمالی قرار دارد.

فضای سبز در امیرآباد

بوستان بنفشه، بوستان آفتاب، شهدای دانشجو، اقاقی‌ها و گل‌ها کل پارک‌هایی هستند که در این منطقه برای تفریح بزرگسالان و بازی کودکان ساخته شده‌اند. بیشتر فضای سبز این منطقه در اختیار دانشگاه تهران قرار گرفته است. اگر می‌خواهید نزدیک این فضای سبز سکونت کنید باید نزدیک پارک لاله و پایین‌تر از چهار راه فاطمی به خرید و یا رهن و اجاره آپارتمان در امیرآباد فکر کنید. اما اگر لوکس بودن خانه و سرمایه‌گذاری در یک محله گران‌قیمت برایتان ارزش بیشتری دارد می‌توانید در بلوار جانبازان یا آزادگان امیرآباد خانه بخرید. بسیاری از افراد نیز ترجیح می‌دهند به جای خرید خانه در مناطق دورازدسترس تهران گزینه‌های رهن و اجاره آپارتمان در امیرآباد را بررسی کنند. برای زندگی در این واحدها حاضر می‌شوند که ۲۵۰ میلیون پول رهن و ماهانه ۵۰۰ هزار تومان اجاره بدهند. این قیمت یک خانه ۹۵ متری در آپارتمان نوسازی در امیرآباد است. واحد مشابه دیگری ۱۰۰ میلیون تومان رهن و ماهیانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره دارد. این قیمت بالا حتی بر روی واحدهای قدیمی امیرآباد شمالی هم یافت می‌شود. طوری که یک خانه چهار خوابه ۲۱۰ متری ۳۰ سال ساخت را ۳۰۰ میلیون تومان رهن و ماهی یک میلیون تومان اجاره می‌دهند.

شهرک والفجر هم در شمال امیرآباد قرار دارد که از لحاظ دسترسی دارای خط اتوبوسی به میدان ولیعصر و انقلاب است. در این شهرک کارمندان دادگستری، سازمان ارتش، سازمان انرژی اتمی، شهرداری و سپاه زندگی می‌کنند. قیمت رهن و اجاره خانه در امیرآباد تفاوت اندکی با شهرک والفجر دارد. چراکه بخشی از خیابان‌های آن به خیابان شیخ‌بهایی ونک مشرف است و ساکنان آن خود را اهل ونک می‌دانند. با این حال طبق تقسیم‌بندی‌های شهری  این شهرک در منطقه ۶ و بخشی ازآن در امیرآباد و بخشی دیگر در یوسف‌آباد قرار دارد که از نظر قیمتی اندکی ارزان‌تر از ونک هستند.