۰ نفر

وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن منتظر تصویب شورای پول و اعتبار/ امضافروشی مهندسان باید جمع شود

۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۲۸
کد خبر: 300197
پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن منتظر تصویب شورای پول و اعتبار/ امضافروشی مهندسان باید جمع شود

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از سوی بانک مسکن به بانک مرکزی پیشنهاد شده و باید شورای پول و اعتبار با آن موافقت کند، گفت: تلاش بنده این است که امضافروشی مهندسان جمع شود.

 عباس آخوندی در حاشیه مراسم افتتاح (به قول آخوندی بازدید) و کلنگ‌زنی چند پروژه در شهر جدید پرند در پاسخ به این سؤال که با توجه به رشد قیمت مسکن آیا موافق افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن هستید و آیا پیشنهادی در این خصوص ارائه شده است گفت: پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از سوی بانک مسکن به بانک مرکزی ارائه شده است،‌ بنابراین باید شورای پول و اعتبار با این افزایش موافقت کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، چندی پیش رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن از ارائه پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق به بانک مرکزی خبر داده بود و شنیده می‌شود که قرار است سقف اوراق خرید مسکن در تهران از ۶۰ میلیون تومان به ۸۰ میلیون تومان افزایش یابد.

آخوندی همچنین در خصوص بحث کاهش کیفیت ساخت و ساز با بخشنامه‌ای که از سوی وزیر راه و شهرسازی به سازمان نظام مهندسی ارائه شده که مالکان نمی‌توانند مهندسان ناظر را انتخاب کنند، گفت: ارتقای کیفیت ساخت و ساز را همه مردم شنیده‌اند پس بنابراین این بخشنامه در حقیقت در این جهت بوده است که با امضافروشی مقابله کنیم و آن را جمع کنیم.

وی با بیان اینکه افرادی که مخالف این بخشنامه هستند آنهایی هستند که تلاش می‌کنند امضافروشی روال یابد،‌ خاطرنشان کرد: ما می‌گوییم مهندسی که ساختمان را طراحی می‌کند باید به مأموریت مهندسی خود به خوبی عمل کند، پس مهندس باید دراختیار مالک باشد، نباید بابت امضافروشی از مالکان حق‌الزحمه دریافت کند.

آخوندی تأکید کرد: وقتی ناظر از سوی مالک انتخاب می‌شود،‌ کیفیت ساخت و ساز کاهش نمی‌یابد، چرا که شهرداری‌ها بازرس انتخاب می‌کنند و آنها وظیفه بازرسی خود از روند ساخت و ساز را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: انتخاب نشدن مهندس ناظر از سوی مالک است که باعث کاهش کیفیت ساخت و ساز می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که امروز با حضور در شهر جدید پرند و افتتاح واحدهای مسکن مهر روند ساخت و ساز واحدها را چگونه دیدید، گفت:‌ بنده این واحدها را افتتاح نکردم بلکه از آنها بازدید کردم.

*توسعه قطار حومه‌ای شهر پرند

آخوندی ادامه داد: علاقمند بودم که از شهر جدید پرند به دلیل واگذاری زیاد جمعیتی بازدید کنم، پس بنابراین در این بازدید متوجه شدم اتفاقات خوبی رخ داده است و قطار حومه‌ای این شهر چهار زوج ارتقا یافته است و این به گفته خود مردم موجب ایمنی بالا و قیمت ارزان شده است.

وی به افزایش حمل و نقل ریلی و ارتقای رفت و آمد با قطار از شهر پرند به سایر شهرها اشاره کرد و گفت: فاصله تهران تا پرند ۶۷ دقیقه است، پس اگر قطار تهران به پرند دو خطه شود، افزایش سرعت باعث کاهش زمان این فاصله تا ۴۷ دقیقه می‌شود.

وی با بیان اینکه احداث ۹۰ هزار مسکن مهر در شهر پرند باعث تراکم سنگین جمعیتی شده است، گفت:‌ این تراکم جمعیتی،‌ محیط خشنی را ایجاد کرده است. پس باید با ارتقای زندگی شهری و ایجاد فضای عمومی این محیط خشن را به یک محیط آرام تبدیل کنیم.

*راه‌اندازی بوستان 35 هکتاری در پرند

وی خاطرنشان کرد: یکی از طرح‌هایی که برای این موضوع درنظر گرفته شده و اتفاقا طرح جالبی است و امید است تا پایان سال به یک نقطه مطلوبی برسیم این است که در بالادست یکی از دره‌هایی که از وسط شهر پرند آب روانی وجوددارد، بوستانی طراحی و ایجاد شود، بنابراین این بوستان ۳۵ هکتار خواهد بود که فضای عمومی، پارک و کانال آب از آن عبور خواهد کرد، به همین دلیل این طرح می‌تواند موجب ارتقای زندگی شهری در شهر پرند شود.

به گفته وی، در شهر پرند وجود ۴۰ باب مدرسه نشان می‌دهد این شهر از لحاظ فضای آموزشی نیز از وضعیت خوبی برخوردار است.