۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی نایب رییس انجمن انبوه‌سازان از آینده بازار مسکن

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۲
کد خبر: 299330
پیش بینی نایب رییس انجمن انبوه‌سازان از آینده بازار مسکن

نایب رییس انجمن انبوه سازان ضمن پیش‌بینی افزایش قیمت‌ مسکن در آینده و ادامه‌دار بودن رکود معاملات، عدم برنامه‌ریزی در سال‌های گذشته را دلیل اصلی وضعیت فعلی بازار دانست.

اقتصادآنلاین- صبانوبری؛ ایرج رهبر، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین دلیل اصلی رکود پیش آمده در بازار مسکن را نبود برنامه ریزی درست در این حوزه دانست و افزود: در زمینه مسکن، یک برنامه کوتاه مدت برنامه‌ای ۵ساله است و اگر ما در گذشته برای وضعیت امروزمان برنامه‌ریزی نکرده‌ایم نباید انتظار معجزه هم داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر حداقل از ۵سال گذشته برنامه ریزی درست برای تولید مسکن کرده بودیم امروز حتی با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی وضعیت بازار به این صورت نبود.

رهبر در پاسخ به این پرسش که آیا طرح‌هایی مانند افزایش تسهیلات خرید مسکن می‌تواند گرهی از کار این بازار باز کند؟ گفت: عرضه و تقاضا باید متناسب با یکدیگر شوند و ارائه تسهیلات در جهت افزایش تقاضا بدون وجود تولید امری شدنی نیست.

وی افزود: اگر در کنار ارائه تسهیلات، تولید مسکن هم افزایش یابد، در آن صورت می‌توان انتظار بازگشت رونق به بازار مسکن را داشت.

رهبر با تاکید بر این نکته که حتی با فرض وجود حباب قیمتی در بازار مسکن در هر صورت این قیمتی است که ملک با آن عرضه می‌شود، گفت: با توجه به افزایش قیمت تمامی مصالح ساختمانی، بالا‌رفتن قیمت مسکن هم امری طبیعی است.

وی با اشاره به این موضوع که نباید مالکان را بابت افزایش قیمت‌ها سرزنش کرد، خاطرنشان کرد: اگر مالکان بخواهند املاک خود به قیمت گذشته بفروشند، دیگر توان جایگزین کردن آن را ندارند؛ پس گران فروشی آن‌ها هم امری به دور از منطق نیست.

ایرج رهبر ادامه داد: دریافت اجاره و ودیعه به دلار و سکه شاید صورت بگیرد، اما نمی‌تواند اتفاقی همه‌گیر باشد و همیشه مستاجران خارجی، سفیران سایر کشور‌ها و یا نماینده سازمان ملل در ایران اجاره‌خانه خود را به دلار پرداخت می‌کنند.

وی در خصوص تاثیر تحریم‌های آمریکا بر بازار مسکن اظهار کرد: اگر تا این لحظه تاثیر روانی تحریم‌ها این وضعیت را در بازار ایجاد کرده‌است باید دید شروع دور دوم آن‌ها چه بر سر اقتصاد ما خواهد آورد.

رهبر ادامه داد: دولت باید برنامه‌ریزی درستی برای اداره امور داشته باشد، برای مثال دستور ترخیص کالاها از گمرک یا دستور ورود ارز به کشور از آن دسته تصمیماتی است که می‌تواند در بهبود وضعیت بازار تاثیر گذار باشد.

وی در پایان وضعیت بازار مسکن در نیمه دوم سال را درصورت ادامه دار بودن شرایط موجود، منفی پیش‌بینی کرد و گفت: با ادامه یافتن این روند احتمالا باید منتظر افزایش قیمت‌ها و در عین حال رکود بیشتر در بازار مسکن باشیم.