۰ نفر

وزیر راه و شهرسازی:

46.7درصد ساخت‌وسازها در حریم شهر تهران غیرقانونی است

۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۶
کد خبر: 285596
46.7درصد ساخت‌وسازها در حریم شهر تهران غیرقانونی است

وزیر راه و شهرسازی گفت: در 17 سال گذشته نزدیک به معادل جمعیت شهر تهران در خارج آن ساکن شده اند که نشان دهنده 46.7 درصد ساخت و ساز غیرقانونی در این نواحی است.

به گزارش اقتصادآنلاین، «عباس آخوندی» در دیدار با نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: وضعیت کنترل روستاها و حریم شهرها بخصوص در تهران به گونه‌ای بوده که تاکنون تحت مدیریت هیچ‌ بخشی گزارش نشده و ساخت و سازهای غیرقانونی ناشی از فقدان همین مدیریت بوده است.
وی با ارایه این پیشنهاد که با تهیه نقشه از شهرداری ‌های منطقه، کنترل این مناطق در حاشیه شهر تهران بین آنها تقسیم شود، افزود: اگر بخواهیم از تهران حفاظت کنیم، نباید هیچ نقط ه‌ای خارج از محدوده کنترل شهرداری‌ها در منطقه داشته باشیم تا ساخت و سازهای غیرقانونی در این مناطق و نواحی کنترل شود.
آخوندی اظهار داشت: طبق آمارهای ۵ سال گذشته روند رشد جمعیت روستا به شهر در حال کاهش بوده که رویدادی مثبت ارزیابی می‌شود زیرا در این صورت جمعیت پیرامون تهران دیگر رشد چشمگیری نداشته و پدیده خاصی در این نواحی رخ نخواهد داد.

حمل و نقل حومه ای در تهران پیگیری می شود
وزیر راه و شهرسازی درباره حجم ترددها بین تهران و حومه آن نیز گفت: اکنون روزانه بین 326 هزار وسیله نقلیه بین تهران و کرج در تردد هستند که این رقم در مسیر ورامین 173 هزار، شهریار 171 هزار و ساوه 169 هزار دستگاه وسیله نقلیه برآورد می شود.
آخوندی افزود: حمل و نقل حومه ‌ای تهران یکی از مشکلات مهم این استان است که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد اما اجرای آن با خشکسالی منابع مالی روبرو شده است.
وی خواستار آن شد که نمایندگان مجلس ساخت خطوط ریلی حومه‌ای از ورامین به سمت کرج و رودهن به سمت شهریار را پیگیری و به سرانجام برسانند تا با اتصال آن به خط متروی تهران، تردد شهروندان آسان شود.
آخوندی هزینه اجرای پروژه حمل و نقل حومه ای را بیشتر از ساخت آزادراهها ندانست و گفت: اکنون ساخت 15 محور راه‌آهن ردیف اعتباری در بودجه دارد اما حمل و نقل حومه‌ای فاقد ردیف بودجه ای است.

احداث کمربندی جنوب غرب تهران برای تخلیه بار ترافیکی 
عضو کابینه دولت تدبیر و امید درباره طرح احداث کمربندی جنوب غرب تهران گفت: ساخت این مسیر با هدف خروج ترافیک سنگین از تهران، تا قزوین ادامه می یابد زیرا اکنون حدود 27 هزار کامیون سنگین برای حمل و نقل بار وارد تهران شده و برای مقاصد دیگر از تهران خارج می‌شوند که با احداث این مسیر ترافیک ناشی از آن ساماندهی خواهد شد.
آخوندی افزود: اکنون 800 هزار هکتار اراضی برای بارانداز‌های تهران درگیر هستند و علاوه بر آن، این وزارتخانه باراندازی به مساحت 850 هزار هکتار در جنوب شرقی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز در نظر گرفته است تا علاوه بر دسترسی زمینی، به مسیرهای ریلی و هوایی نیز 
متصل شود.
به گفته آخوندی، تهران به 2 ایستگاه بزرگ راه‌آهن دیگر در غرب و شرق شهر نیاز دارد تا بتوان از ظرفیت های ریلی برای جابجایی بار و مسافر در این استان استفاده کرد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: برخی بر این باورند که در کنار خطوط حمل و نقل حومه ای، احداث مترو باید پیگیری شود که از نظر وزارت راه و شهرسازی این دو پروژه از نظر کارکردی با هم هیچ تفاوتی ندارند اما هزینه احداث خطوط ریلی حمل و نقل حومه ای یک چهارم مترو است.

 مسکن مهر پردیس ظرفیت تبدیل به یک بحران را دارد
وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت احداث مسکن مهر در استان تهران نیز گفت: برای تکمیل زیرساخت های هر واحد باقی ‌مانده سایت مسکن مهر پردیس به 32 میلیون تومان اعتبار نیاز است اما دولت یک ریال اعتبار برای آن در اختیار ندارد.
آخوندی افزود: در سال 91 این واحدها با هزینه متری 340 هزار تومان به مردم ارائه می شد اما با توجه به افزایش قیمت مصالح، بهای آن به 700 هزار تومان رسیده است یعنی برای هر واحد بیش از 60 میلیون تومان کسری اعتبار وجود دارد.
وی درباره وضعیت مسکن در بافت های فرسوده نیز به نمایندگان مجلس گفت: اکنون اصلی ‌ترین بحث در بافت های حاشیه‌ شهرها، مشکل اسکان غیرقانونی است و از این رو تهیه نقشه و صدور سند در مرحله نخست، مهمترین اقدامی است که می‌توانیم در این حوزه انجام دهیم، زیرا نمی توان 3.5 میلیون ساکن در این مناطق را به منطقه ای دیگر انتقال داد.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: راهکار فعلی این وزارتخانه برای رفع مشکلات بافت های فرسوده ایجاد زیربنا و انجام کار توسط مردم است و نگاه بلدوزری، جابه‌جایی مردم و دور کردن آنها از محل زندگی خود به بهانه بهسازی، سبب گسترش حاشیه‌نشینی می‌شود که نمونه بارز آن در بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا(ع) قابل مشاهده است.
آخوندی افزود: ما در این سیاست تلاش داریم تا مردم زندگی خود را بازسازی کنند، راه حلی که سایر کشورهای دنیا نیز به کار گرفته‌اند.